מגדילים תקציבים: הבית היהודי עובד בשביל הסרוגים

השר בנט הגדיל את תקציב בתי הספר הממלכתיים דתיים ב-66 אחוז במהלך כהונתו כשר החינוך. שר החקלאות דאג שתקציב הגרעינים התורניים יוכפל בתוך שנה. שרי הבית היהודי עובדים קשה למען הציונות הדתית. השר אריאל ל'כיפה': "אדאג שהתקציב גם ישולש"

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/11/18 11:08 כ בכסלו התשעט

מגדילים תקציבים: הבית היהודי עובד בשביל הסרוגים
מגדילים תקציבים. אריאל ובנט, צילום: Miriam Alster/FLASH90

שרי הבית היהודי, שקד ובנט, נבחרו לשרים האפקטיביים ביותר, עכשיו ניתן לראות את זה גם במספרים. מאז שנכנסו לתפקיד דאגו שרי הבית היהודי להפנות משאבים הולכים וגדלים לחינוך דתי־לאומי, לגרעינים התורניים ומקדמים את המורשת היהודית. 

בשנות כהונתו של השר בנט כשר חינוך התקציב לתלמיד תיכון בחינוך הממלכתי־דתי עלה ב־30%. בשנת הלימודים הקודמת עמדה ההקצאה לתלמיד, בזרם הממלכתי-דתי, על 37,700 שקל לעומת 29,000 לפני כשלוש שנים, כשבנט נכנס לתפקידו. 

השר בנט לא פועל רק לביתו. האסטרטגיה של השר היא לתקצב בתי ספר בצורה דיפרנציאלית כך שבתי ספר חלשים יקבלו 50 אחוז יותר מבתי ספר בחמישיון העליון. לשם כך היה צריך להוריד מבתי הספר הממ"ד ולהעביר לבתי ספר מהמגזר הערבי. לזכותו של בנט ייאמר שהפתרון שמצא מועיל לכולם: הוא לא קיצץ בתקציבי בתי הספר היסודיים הממלכתיים־דתיים, אלא הגדיל אותם, אבל הוא הגדיל אפילו יותר את התקציבים לאחרים. 

צילום: כיפה

השר בנט בשיתוף עם שר החקלאות, אורי אריאל, מעודדים תקציבים גם לחינוך הבלתי פורמאלי. תקציב 'התרבות היהודית' בעזרתו נכנסות בנות שירות לבתי ספר ומעבירות פעילויות בהגברת התרבות היודית והתורנית צצמח ב-76% ב־2014, כשהחל בנט בתפקדו, עמד תקציב התרבות היהודית על 120 מיליון שקל. עד 2017 הגיע ל־211 מיליון.

הגרעיניים התורניים נמצאים תחת משרדו שר שר החקלאות, אורי אריאל, נהנים גם הם מאפקטיביות השרים. תקציבם הוכפל בשנתיים האחרונות, בעיקר בזכות השר אריאל. אם ב־2016 קיבלו הגרעינים 33 מיליון שקל מסעיף "גרעיני משימה עירוניים" במשרד החקלאות, ב־2017 טיפס הסכום ל־65 מיליון שקל.

אחד מסעיפי התקציב שנהנו במיוחד מהגידול הוא פרויקטים ברשויות המקומיות, סעיף שזינק מ־21 מיליון שקל ב־2014 ל־52 מיליון ב־2017, כלומר גידול של כמעט 150%.גרעינים תורניים

במקביל קיבלו השנה הגרעינים 22 מיליון שקל ממשרד החינוך של בנט, מסעיף "גרעין חינוכי לאומי" באגף למוסדות תורניים. סכום דומה הם צפויים לקבל גם השנה, 10 מיליון שקל מתוכו בבסיס התקציב ו־12 מיליון שקל במסגרת הכספים הקואליציוניים.

ההשכלה הגבוה עברה לא מעט שינויים מאז בנט נכנס לנעלי שר החינוך. בנט הציב את פרופ' יפה זילברשץ בראש הוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה להשכלה גבוהה ובכך איפשר הקמת פקולטה לרפואה באוניברסיטת אריאל ואת שינוי הסטטוס של המכללה לשעבר לאוניברסיטה. 

שר החקלאות, יו"ר האיחוד הלאומי, אורי אריאל אמר ל'כיפה':"פעלתי רבות להכפלת התקציב ואני שמח על כך. בעייני זה לא מספיק ואני ממשיך לפעול  שהתקציב גם ישולש בקרוב, דואג גם לזה."