מבקר המדינה לשעבר מיכה לינדנשטראוס הלך לעולמו

מי שכיהן בתפקידן בין שנים 2005 עד 2012 הלך לעולמו בגיל 82. לינדנשטראוס זכור גם כמי שכיהן כתובע צבאי וכיועץ המשפטי של נפת השומרון וכמי שמילא תפקיד מרכזי בביטול מינויו של יואב גלנט לרמטכ"ל

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/05/19 14:39 כז בניסן התשעט

מבקר המדינה לשעבר מיכה לינדנשטראוס הלך לעולמו
מבקר המדינה לשעבר מיכה לינדנשטראוס, צילום: פלאש 90, מרים אליסטר

מבקר המדינה לשעבר, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס הלך לעולמו בגיל 82. לינדנשטראוס כיהן כמבקר המדינה משנת 2005 עד שנת 2012. לינדנשטראוס נשוי ואב לשלוש בנות, בתו אילונה לינדנשטראוס-אריאלי היא שופטת.

לינדנשטראוס זכור גם כמי שכיהן כתובע צבאי בסוף שנות שנות ה-60 וכיועץ המשפטי של נפת השומרון. במסגרת עבודתו זו שימש כתובע במשפטים רבים של מחבלים ופעילי פת"ח. לינדנשטראוס הזמין את עורכי הדין הערביים להכיר את בתי הדין הצבאיים ושכנע אותם להפסיק את החרם על מערכת המשפט הצבאית. במאי 1970 נתמנה לעוזר לענייני השטחים של השר שמעון פרס שהיה ממונה על השטחים המוחזקים.

בשנת 1981 מונה לשופט בפועל בבית המשפט המחוזי בחיפה וב-17 במרץ 1982 מונה לשופט קבוע בבית המשפט המחוזי בנצרת ולקראת סוף שנות ה-80 עבר לחיפה. ב-1999 מונה לנשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, תפקיד בו כיהן עד פרישתו לגמלאות בשנת 2005. בהמשך מונה גם ליושב ראש נציגות השופטים בישראל. שמו עלה לכותרות כאשר זיכה את נאשמי פרשת האונס בשמרת בפסק דין שנהפך על ידי בית המשפט העליון. כיו"ר נציגות השופטים בישראל התפרסם במאבקו הנחרץ לביטול משוב השופטים של לשכת עורכי הדין בישראל והיה ממובילי חרם השופטים על אירועי הלשכה.

לינדנשטרואס עם אליקים רובינשטיין ודליה איציק

לינדנשטרואס עם זבולון אורלב ודליה איציקצילום: פלאש 90, מיכל פטאל

לינדנשטראוס היה המועמד היחיד לתפקיד מבקר המדינה לאחר פרישתו של מבקר המדינה אליעזר גולדברג. הוא נבחר ביוני 2005 ברוב של 59 חברי הכנסת לעומת 29 מתנגדים ונכנס לתפקידו ביולי 2005. כמבקר המדינה ראה במאבק בשחיתות השלטונית אחד מתפקידיו העיקריים, וביחד עם יועצו לענייני שחיתות יעקב בורובסקי התייחס בחומרה לשחיתות השלטונית ובניגוד למבקרים קודמים נטה לבצע גם תחקירי ביניים ולפרסמם בתקשורת. מהלכים אילו הובילו להתנגדות מגורמים רבים שטענו כי תפקידו של המבקר אינו ליזום חקירות בדומה למשטרה ולקדם הגשת כתבי אישום, אלא רק להציג אי-סדרים. מנגד טוענים תומכיו כי כל שעשו מבקרי המדינה הקודמים היה לפרסם דו"ח שנתי שעורר אמנם רעש בתקשורת במשך מספר ימים אולם לאחר מכן התעלמו ממנו, כך שעל המבקר לפרסם את ממצאיו לעיתים תכופות.

נגד לינדנשטראוס הועלו טענות רבות במהלך השנים, על כי הוא רודף תקשורת ופרסום, עד כדי פגיעה בחקירות משטרתיות. בין מבקריו בנושא רדיפת הפרסום נמנים אנשי תקשורת בכירים כנחום ברנע, יואל מרקוס ובן כספית. השופט בדימוס זכה באות אביר איכות השלטון לשנת 2009 על פועלו כתפקיד מבקר המדינה, וקיבל תואר כבוד של האיגוד הישראלי לאיכות בשנת 2010. בתחילת 2011 מילא תפקיד מרכזי בביטול מינויו של יואב גלנט לרמטכ"ל. השופט בדימוס מיכה לינדנשטרואס הוא גם יקיר העיר חיפה.