מבצע 'מגן צפוני': נטרול מנהרות חיזבאללה בצפון

צה"ל החל במבצע "מגן צפוני" לחשיפת ונטרול מנהרות התקפיות של ארגון הטרור חיזבאללה בצפון הארץ. במטולה, סמוך לגדר, הוכרז שטח צבאי סגור: "המנהרות חדרו לשטח ישראל - אך לא מהוות איום מיידי עליה והן מטופלות". השגרה בצפון נשמרת אולם התושבים מתבקשים לגלות ערנות

חדשות כיפה מירב כהן 04/12/18 08:28 כו בכסלו התשעט

מבצע 'מגן צפוני': נטרול מנהרות חיזבאללה בצפון
צילום: צעירי עפרה

לאחר הכנות של יותר משנתיים, הבוקר (ג') צה"ל החל במבצע לחשיפה ונטרול של מנהרות טרור התקפיות של ארגון הטרור בלבנון. בצפון מורגשת פעילות ערה של הצבא, אולם הכוחות הישראליים עדיין פועלים בשטח ישראל. שגרת החיים בצפון ממשיכה כהרגלה אך התושבים נקראים לגלות ערנות. 

השרים וחברי הכנסת התבקשו, על ידי ראש הממשלה, שלא לדבר על התפתחות האירועים בגזרה הצפונית, אולם נראה כי זה 'האירוע הביטחוני' בגללו לא יצאו כוחותינו למבצע ממשוך בעזה, למרות גל ההסלמה בחודש שעבר. 

צה"ל החל במבצע לנטרול מנהרות חיזבאאלה

צה"ל החל במבצע לנטרול מנהרות חיזבאאלה צילום: דובר צה"ל

דובר צה"ל מסביר את חשיבות המבצע:"משנת 2006 זיהינו כי חיזבאללה בונה מנהרות הגנתיות בשטח שלו והגביר זאת לאחר המלחמה", נמסר מדובר צה"ל. "ב-2012 זיהינו את תוכנית 'כיבוש הגליל' שנסראללה מדבר עליה, והיא כללה רכיב מפתיע של מנהור התקפי. ב-2013 בדקנו את הנושא - ולא היו מנהרות חודרות".

"באוקטובר 2014 הוקם צוות הנדסי מבצעי מיוחד בפיקוד הצפון לחשיפת המנהור ההתקפי של חיזבאללה שזיהה את תמונת המנהור ההתקפי של חיזבאללה, ובמקביל החל פרויקט לביצור ההנדסי של הגבול הכולל קידוחים בקרקע. כל אלה אפשרו לנו הבוקר לצאת למבצע על בסיס תמונה טובה שבנינו, במטרה לחשוף את הפרויקט ולנטרלו", עוד הוסיפו בצה"ל, כי "המנהרות מהוות סיכון כפול - גם לתושבים הלבנונים מעבר לגבול - ואנו רואים בממשלת לבנון אחראית למה שקורה מהגבול צפונה. העובדה היא שצבא לבנון לא שולט בשטח ולא מממש את אחריותו בדרום לבנון וחיזבאללה הוא שפועל באזור ובכפרים השיעיים. מאחורי חיזבאללה יש ידע וכסף איראני - וגם בכך נעסוק בימים הקרובים".

צילום: דובר צה"ל

נמסר מצה"ל כי ישנם תגבורי כוחות נרחבים בפיקוד הצפון, אך "אנו בשגרה מוחלטת עבור התושבים. אנו בקשר עם ראשי הרשויות הרלבנטיים שעודכנו הלילה. יש שטח צבאי סגור במטולה באזור הסמוך לגדר. אנו בשליטה מלאה על המבצע שמנוהל לפי תכנון ואנו נחושים להסיר את איום התת-קרקעי על מדינת ישראל.

העבודות מבוצעות לכל אורך הגבול עם לבנון ואנו עובדים כעת בשטח ישראל. לדברי דובר צה"ל: "כל המנהרות לא מהוות איום מיידי על מדינת ישראל והאיום מטופל לפני שהוא מאיים. המנהרות חדרו לשטח ישראל אך טרם הבשילו לכדי מימוש האיום. אנו נערכים למבצע ממושך. נערכנו למבצע הזה במשך שנתיים וחצי עם נוהל קרב שהובל על-ידי הרמטכ"ל באופן אישי. כל טענה של כל אזרח נבדקה בזמן אמת עם ציוד טכנולוגי והנדסי והמקומות שבדקנו נשללו".  בינתיים, לשכת ראש הממשלה הנחתה את השרים שלא להתבטא או להתראיין בנוגע למבצע.

הערכות צה"ל למבצע

הערכות צה"ל למבצע 'מגן צפוני'צילום: דובר צה"ל

ראש הממשלה נתניהו חזר אמש (ב') מפגישה בהולה עם מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו, במסגרת המאמצים הישראליים לשכנע את לבנון למנוע מחיזבאללה להקים מפעלי טילים מדויקים על אדמתה. בנוסף, לפני מספר ימים הותקף מטוס איראני בדרכו ללבנון עם טילים חכמים. על פי מקורות זרים ישראל השמידה את הטילים.