"מבצע חשוב ויחיד במינו, אמרתי שזה כור שצריך להרוס אותו"

שר הביטחון לשעבר, אהוד ברק, התייחס למבצע להשמדת הכור הגרעיני בסוריה שפרטיו הותרו לפרסום: "האינפורמציה הייתה חד-משמעית. חיל האוויר הכין את הפעולה היטב, וכשקיבלו את האישור היא עברה כמעט בלי תקלות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/03/18 10:26 ה בניסן התשעח

"מבצע חשוב ויחיד במינו, אמרתי שזה כור שצריך להרוס אותו"
אהוד ברק, צילום: פלאש 90

"שאלו מה דעתי ואמרתי שזה כור שצריך להרוס אותו", כך אמר שר הביטחון לשעבר, אהוד ברק, בהתייחסות להפצצת הכור הגרעיני בסוריה, שהבוקר (ד') התירה הצנזורה לפרסם מידע על הפעולה להשמדתו.

בריאיון לניסים משעל, דרור רפאל וספי עובדיה ב-103fm, סיפר ברק, כי ברגעים המותחים שבהם יצאה לפועל הפעולה הדרמטית של צה"ל, הוא שהה בבור של חיל האוויר ועקב מקרוב אחרי התקיפה האווירית, שבסופה הושמד הכור. "הייתי במקום הזה עשרות פעמים בעשרות מבצעים אחרים. זה באמת היה מבצע יחיד במינו וחשוב - והוא בוצע בהצלחה", אמר.

ברק התבקש לתאר את האווירה והמתח באותם רגעים, וענה: "אני לא כל כך מתוח בדברים כאלה. אני מכיר את אנשי חיל האוויר, הם מקצוענים שלא כל כך זקוקים לעצה של ראש הממשלה ושר הביטחון. הם הכינו את הפעולה היטב, וכשקיבלו את האישור היא עברה כמעט בלי תקלות - וזה חשוב".

לדברי ברק, "הייתה תקלה קטנה עם כתוביות בעברית מעל אדמת טורקיה", אך זו לא העיבה על הצלחתה הכוללת של הפעולה".

הכור לאחר הפצצתו

הכור לאחר הפצצתוצילום: דובר צה"ל

לשאלה על הפעולות המודיעיניות שקדמו לתקיפה, ועל "אקדח מעשן", לכאורה, שהועבר מהמוסד לשלטונות בארה"ב, אמר ברק כי "אני לא יודע אם השם הנכון הוא 'אקדח מעשן'. יצא לי לראות את החומר שבועות ארוכים לפני שמינו אותי לשר ביטחון. 

"רה"מ דאז אהוד אולמרט זימן אותי אליו הביתה עם מאיר דגן ועמוס ידלין. הם הראו לי את כל החומר ושאלו מה דעתי, ואמרתי שזה כור שצריך להרוס אותו. זו הייתה אינפורמציה חד-משמעית. כשדגן הראה אותה לאמריקנים הם הבינו שבאמת יש כור". לשאלה מה היה בחומר הזה ענה ברק: "אני לא יכול לספר".

במהלך הריאיון, שב ותקף ברק את ראש הממשלה באותה תקופה, אהוד אולמרט. ספי עובדיה ביקש מברק התייחסות לרמיזות של אולמרט מהימים האחרונים, שלפיהן ברק ביקש לדחות את הפעולה כדי לזכות בקרדיט עליה. על כך אמר ברק: "זה שייך לעולמו ההזוי של אולמרט. זה אותו אדם שאמר שהוא לא ניסה להשפיע על שולה זקן. שכל אזרח ישפוט בין בוחן המציאות וחיבור העובדות לבין מה שחי בדמיונו של אולמרט".

טייסת 119 במהלך המבצע

טייסת 119 במהלך המבצעצילום: דובר צה"ל

לשאלה האם היו חילוקי דעות בינו לבין אולמרט בנוגע לתקיפה, ענה: "היו בהחלט. מה שקרה הוא שכשהגעתי למשרד הביטחון מצאתי שתי תכניות בשלבי הכנה מתקדמים שהוכנו בחיפזון. אחת מהן הורסת את הכור בוודאות ומובילה לעירוב סוריה וחיזבאללה, ואחרת שלא תביא להתפתחות רחבה - אך ללא ביטחון שהכור יושמד. 

"הנחיתי להמשיך להכין את התכניות הללו, כי אין דבר אחר, אך במקביל גם להמשיך לחשוב על תכניות אחרות שראוי שיוצגו בפני מקבלי ההחלטות, ושגם מבטיחות את הריסת הכור וגם מונעות התמודדות רחבה עם הסורים".

ברק נשאל אם אפשר לדבר על אופי הפעולות, ואמר: "תראו, אין שום סיכוי שבגילי ייצא משהו שאני לא רוצה לומר. אחרי כמה ימים הגיע אלי ידלין עם רעיון לפעולה שיכולה לעמוד בשני המבחנים. הרעיון שהוא העלה לקח זמן רב יותר להכנה אך אמרתי לו שילך על זה בכל הכוח ושאני כבר אעלה את הרעיון במדרגות האישורים. כך היה".

לדברי ברק, עם סיום חלון הזמן שהמודיעין נתן למקבלי ההחלטות, עמדו לפניו שתי תוכניות חלופיות שהיו טובות יותר מאלה שהיו בעבודה בעת שנכנס לתפקידו. הקרדיט על כך, לדבריו, שייך לצה"ל בלבד. 

"העובדה היא שההנחיה שלי לא לרוץ תוך שבועיים עם מה שיש, לפעול בקור רוח ובסיכון מחושב - הצליחה. היה חשש לדליפה, ואם המידע היה מגיע לסורים, הם היו עלולים לנקוט בצעדים שיהפכו את הפעולה הזו למסובכת ויקרה יותר", אמר.

הכור לפני ההפצצה

הכור לפני ההפצצהצילום: דובר צה"ל

ברק נשאל גם עד כמה זה דבר חכם ונכון שממשלת ישראל מאשרת היום את פרסום המידע על אודות התקיפה, ואמר: "אני חושב שהייתה כבר יותר מנקודת זמן אחת שאפשר היה לפרסם את זה. זה לא שהדברים לא נסקרו בעולם בצורה מפורטת יותר ממה שאני הרשיתי לעצמי לספר לכם כעת.

"היו מי שהסתייגו מהפרסום לאור המתיחות עם הסורים. זהו פרסום שיגרום מבוכה לאסד, אך עברו מספיק שנים וכל כך הרבה דברים קרו מאז, כך שאני מעריך שהנזק לא ממשי היום".

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן