לתדהמת החסידים: מגרש ספורט נבנה על קברו של האדמו"ר

משבר החוק הפולני אולי נפתר אך בשטח המצב שונה. לאחר חקירה מאומצת של חסידי מודזיץ', בעזרת ארגון ג'נריישנס, נחשף כי עיריית קז'ימירז' דולני בנתה בית ספר בידיעה שמתחתיו קיים בית קברות יהודי מהמאה ה-19

חדשות כיפה משה ויסטוך 02/07/18 14:37 יט בתמוז התשעח

לתדהמת החסידים: מגרש ספורט נבנה על קברו של האדמו"ר
מגרש הכדורסל שנבנה על קבר האדמו"ר, צילום: ארגון ג'נריישנס

בשבוע שעבר הודיע הממשל הפולני על שינויים משמעותיים בחוק השואה שעורר סערה בישראל. עם זאת, מאבק בין אנשי חסידות מודזיץ' לאחת מערי פולין חשף כי מגרש ספורט של בית ספר מקומי נבנה על בית קברות יהודי בו קבור בין היתר האדמו"ר מקוז'מיר.

אנשי החסידות טענו כי במשך שנים הסתירה עיריית קז'ימירז' דולני כי במקום קיים בית קברות יהודי עתיק ולאחר שפנו לארגון ג'נריישנס, המתמחה באיתור נכסים יהודיים בראשותו של מאיר בולקה, הם נדהמו ממה שגילו.

חקירה סמויה, שכללה מפגש עם הארכיאולוג של לובלין וחשיפת מסמכים שונים, העלתה כי בקיץ הקרוב צפוי ראש העיר לחנוך בית ספר המקומי שנבנה על בית קברות יהודי כשבמרכזו, ציונו של הצדיק האדמו"ר רבי יחזקאל מקוזמיר זצ"ל.

קבר האדמו"ר

קבר האדמו"רצילום: ארגון ג'נריישנס

רבי יחזקאל טאוב מקוזמיר עמד במרכז הקהילה היהודית שהתנהלה בעיר הנמצאת במרחק של כ-50 דקות נסיעה מלובלין. עם השנים,מצחה בעיירה קהילה יהודית שניהלה קשרים הדוקים עם אנשי ממשל בפולין. ציונו של האדמו"ר מקוז'מיר, שנפטר במאה ה-19, נקבע בבית הקברות הישן.

במשך שנים לא ידעו החסידים היכן בדיוק קבור מנהיגם הרוחני ומבדיקת המסמכים עלה כי הקבר לפני נמצא בתוך מתחם השייך לבית הספר המרכזי של העיר אשר בשנת 2008 חלקו נהרס כתוצאה מפיצוץ צינור גז. בעירייה החליטו לבנות את המוסד מחדש, תוך ידיעה כי הוא נמצא מעל בית קברות יהודי. מצב זה כונה במסמכי התכנון כ-"עניינים יהודיים" אשר צריך למצוא להם פתרון

כשהחסידים העמיקו בחקירתם, באמצעות הארגון בו נעזרו, הם גילו כי עצמות רבות של יהודים הקבורים בבית קברות זה, החלו לבצבץ מהקרקע כתוצאה מבניית קיר תמך מיוחד שנבנה כתוצאה ממיקום בית הקברות באזור. 

עצמות מבצבצות במתחם בית הספר

עצמות מבצבצות במתחם בית הספרצילום: ארגון ג'נריישנס

 מאז הגילוי המסעיר ניסו החסידים, ובראשם האדמו"ר רבי חיים שאול טאוב, לגאול את בית הקברות תמורת תשלום או מציאת פתרון אחר. עם זאת, בעיר הפולנית סירבו לשתף פעולה ואף אסרו על אנשי החסידות להתקרב למקום כדי להתפלל בסמוך לציון קברו של האדמו"ר

 בקרב החסידים אף עלו טענות כלפי גורמים בקהילה היהודית בוורשה שלכאורה ידעו על הקמת בית הספר על בית הקברות ובכל זאת לא מנעו זאת, לפי הטענה בפאת אינטרסים כלכליים. ארגון ג'נריישנס החליט בשבוע שעבר לפנות לאפיק המשפטי והגיש תביעה מסודרת בנושא, בתקווה שהפרשה תסתיים בצורה חיובית

מהארגון ג'נריישנס נמסר כי "למרות הרוח החדשה המנשבת בפולין בעקבות ביטול החוק החדש על ידי ממשלת פולין, נראה כי יש מרחק רב בין המציאות בשטח לבין רוח שינוי החוק". לדבריהם, " דווקא בימים אלו שבהם נעשים מאמצים רבים ככל האפשר לגשר בין הפערים, אין זה ראוי כי בית ספר יבנה על קברי יהודים תוך גזילת קרקע בית הקברות".

עוד הם אמרו כי "ראוי שפרנסי העיר יבצעו חישוב מסלול מחדש ויעצרו את תהליך פתיחת בית הספר עד למציאת פתרון הולם. הארגון מושיט יד לראש העיר למציאת פתרון שישביע את רצונם של החסידים ושל העם היהודי. מעשים אלו לא יצליחו למחוק את העבר ואת ההיסטוריה המפוארת של יהדות קז'ימירז' דולני ואת החסידות שצמחה מעיר זו".

אחד המסמכים שחשפו את מקום בית הקברות היהודי

אחד המסמכים שחשפו את מקום בית הקברות היהודיצילום: ארגון ג'נריישנס