לראשונה: מסעות הזיכרון לפולין יוחלפו במסעות לאוקראינה

אחרי סערת החוק הפולני וההצהרה המשותפת, המחלוקת עם פולין עולה שלב – מרכז ״שם עולם״ יחל בפרויקט מיוחד להוצאת מסעות זיכרון באוקראינה במקום המסעות המסורתיים לפולין

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/10/18 13:28 טז בחשון התשעט

לראשונה: מסעות הזיכרון לפולין יוחלפו במסעות לאוקראינה
מסע החיים, צילום: Moshe Milner/GPO/Flash90

שנה מתוחה עברה על היחסים בין מדינת ישראל לבין ממשלת פולין, זאת בעקבות "חוק השואה" הפולני שעבר בממשלת פולין. המיזם החדש של "שם עולם" נולד לאור המחלוקת בין ממשלות ישראל ופולין בשנה האחרונה, שעיקרה קידם ״חוק מחנות ההשמדה הפולניים״ בפרלמנט של פולין שאסר להאשים את העם הפולני בשיתוף פעולה עם הנאצים במלחמת העולם השנייה.
בהמשך, זכורה ההצהרה המשותפת לממשלות ישראל ופולין שעוררה מחלוקת בקרב היסטוריונים ואנשי אקדמיה שסברו כי מדובר בניסיון נלעג של ממשלת פולין לנקות את העם הפולני מאחריות לפשעיו.
במסגרת התכנית,הכשיר מרכז ״שם עולם״ המתמחה בחיבור דור העתיד לשואה, עשרות מדריכים שיעבירו מסעות שואה וזיכרון באוקראינה כאשר המטרה ברורה – 
הפחתת כמות המשלחות לפולין, אשר מהוות עוגן תיירותי משמעותי, ובכך להעביר מסר ברור של אי נכונות לקבל את ההתערבות המימסדית בנרטיב השואה ואף לפגוע בנהירה "התיירותית" לפולין של מסעות שורשים. המדריכים שסיימו הכשרה, יתחילו בחודש הקרוב להוביל מסעות שיוזמנו על ידי חברות תיירות, קבוצות עצמאיות ובהמשך אף משרדים ממשלתיים.

הרב אברהם קריגר

הרב אברהם קריגרצילום: באדיבות מרכז ״שם עולם״

בשנת 2017 הושקעו 30 מיליון שקלים רק לתקצוב וסבסוד מסעות תלמידי התיכון, בתוספת מסעות הזיכרון של משרדים ממשלתיים, צה"ל, גופי שירות הביטחון ומשלחות פרטיות מוערך כי המסעות תורמים כ80 מיליון שקלים לתיירות הפולנית מידי שנה.
אם המיזם החדש בהובלת ״שם עולם״ יצבור תאוצה, לדבר תהיה משמעות מרחיקת לכת גם על היחסים הכלכליים בין המדינות.
ראש מרכז ״שם עולם", הרב אברהם קריגר: ״הגיע הזמן לעצור את נהר המיליונים שזורם 
לפולין בכל שנה מישראל. גם אם הוא לא מהווה מכה כלכלית של ממש הוא תמרור ברור של אמירה ערכית מצד העם היהודי. העם הפולני מנסה להתכחש לפשעיו בשואה אך עיקר הבעיה היא הממשלה הפולנית הנוקטת באחרונה מדיניות של הכחשת שואה ואנטישמיות מדאיגה. לכן גיבשנו אלטרנטיבה בדמות מסעות זיכרון באוקראינה. הכשרנו מדריכים שיסיירו באתרי מורשת וזיכרון וילמדו את הציבור הישראלי על המורשת היהודית שהתרחשה על אדמת אירופה. אני קורא לשר החינוך לנצל את ההזדמנות ולהתחיל להסיט בהדרגה את עשרות מסעות הזיכרון לפולין, גם לאוקראינה. אנחנו נמשיך ללמד את דור ההמשך את ההיסטוריה, רק בלי לשתף פעולה ולתרום למי שמנסה לשכתב אותה".