לראשונה: מחלימי סרטן יגוייסו לקרבי

בניגוד לנוהל המקובל עד היום בצה"ל, חיילים שהחלימו מסרטן לא יקבלו ישירות פרופיל עורפי, אלא יוכלו לקבל פרופיל שיאפשר להם לשרת בקרבי. גם נשאי נגיף האיידס יגוייסו לראשונה לצה"ל.

חדשות כיפה יהונתן קליין 09/12/18 12:23 א בטבת התשעט

לראשונה: מחלימי סרטן יגוייסו לקרבי
מתגייסים בבקו"ם. אילוסטרציה, צילום: אבי דישי, פלאש 90

שינוי משמעותי בתנאי הקבלה לשירות קרבי בצה"ל. ב'ישראל היום' פורסם, כי צעירים שהיו חולים בסרטן בילדותם והחלימו חמש שנים ויותר לפני גיוסם לצבא, יוכלו להתגייס לשירות קרבי, בשונה מהנהלים עד היום. עד כה אותם צעירים היו מקבלים לכל היותר פרופיל 64, ובעקבות השינוי, לצעירים שהחלימו מהמחלה הקשה ייקבע פרופיל 72, שיאפשר להם שירות בחלק מהיחידות הקרביות.

מדובר בתיקון 'ספר הפרופילים' של צה"ל, המסמך על פיו נקבע הפרופיל הרפואי של כל מתגייס. פרופיל 97 הוא הפרופיל הרפואי הגבוה ביותר, ואילו פרופיל 21 ניתן למי שנמצא בלתי כשיר לשירות צבאי, מסיבות גופניות או נפשיות. בעלי פרופיל זה יכולים לבקש להתנדב לצה"ל.

טנקים ברמת הגולן

מחלימי סרטן יוכלו להשתלב בחלק מהיחידות הקרביות. חיל השריון, אילוסטרציהצילום: Basel Awidat/Flash90

הפרופיל הרפואי נקבע במועד הצו הראשון, כשהצעיר או הצעירה בני 16 וחצי בדרך כלל. בצבא הסבירו כי אם חמש השנים מזמן ההחלמה יחלפו רק כשהם בני 18, יוכלו המתגייסים הצעירים לשנות את הפרופיל הרפואי בתום חמש שנים מהמחלה ולבקש שינוי שיבוץ. פוטנציאל המתגייסים לקרבי בעקבות שינוי זה הוא כ־100 בשנה. בצבא הדגישו כי מתן הפרופיל הקרבי 72 לא יהיה אוטומטי, אלא יינתן לצעירים שהחלימו, בכפוף לבדיקות רפואיות. 

שינוי נוסף בתקנון נוגע לנשאי נגיף HIV, הנגיף הגורם למחלת האיידס. נשאים אלו היו מקבלים  עד היום פרופיל 21 - שמשמעו פטור אוטומטי משירות צבאי. עם קבלת הפרופיל המשחרר משירות, צה"ל היה מציע להם להתנדב לשירות, אך הבחירה אם להתגייס היתה בידיהם. כעת אותם נשאים יגויסו על פי חוק עם פרופיל רפואי 45.
בצבא הסבירו כי הנשאים יקבלו פרופיל שאינו קרבי, שכן עליהם ליטול תרופות באופן קבוע, ובשלב זה הצבא לא יכול להבטיח להם אספקת תרופות אם, למשל, יחצו קווי אויב במלחמה. יודגש כי מדובר בסך הכל ב־15-10 מתגייסים בשנה, ובדרך כלל, חמישה היו מתנדבים לצה"ל בכל מקרה.