לראשונה: ההכשרה המשפטית של הסטודנטים תיפתח לארגוני ימין

לראשונה, הקליניקות המשפטיות באקדמיה ייפתחו גם לארגוני ימין, והסטודנטים לא יוכרחו להשתתף בקליניקות הנוגדות את השקפותיהם האישיות. בנוסף, המוסדות האקדמיים יחויבו לדווח למל"ג על פעילות הקליניקות, לרבות כאלה שלא אושרו ומדוע.

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/12/18 08:59 ט בטבת התשעט

לראשונה: ההכשרה המשפטית של הסטודנטים תיפתח לארגוני ימין
השר בנט, צילום: מרק ישראל פלאש 90

המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) אישרה את המתווה החדש שיזם שר החינוך ויו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, להפעלת הקליניקות המשפטיות במסגרת הלימודים לתואר ראשון במשפטים. על פי החלטת מל"ג, אותה יזם בנט במטרה לפתוח את התחום גם לארגוני ימין, הסטודנטים יהיו רשאים לבחור את הקליניקה שבה יעברו הכשרה מעשית.
בשונה מהמצב הקיים, לראשונה יחויבו המוסדות לדווח למל"ג על פעילות הקליניקות, לרבות כאלה שלא אושרו ומדוע, והמל"ג תוכל להטיל סנקציות על אוניברסיטאות שלא אישרו הקמת קליניקה מטעמים שאינם ענייניים.
 
בנוסף, מי שיעמוד בראש מערך הקליניקות הינו חבר סגל הפקולטה (ולא אחרי מטעם הארגון), קנה המידה לקביעת תחומי הפעילות של הפקולטות יהיה ערכן הלימודי, ויעשה מאמץ לגוון את מבחר תחומי הפעילות כך שתלמידים מכל קשת הדעות יוכלו להשתלב בהן.
 
הקליניקה המשפטית היא פלטפורמה להכשרה מעשית של סטודנטים, על ידי מתן אפשרות לסטודנטים להתנסות במהלך לימודיהם בהענקת ייעוץ משפטי לגופים שונים (לא כולל ייצוג בבתי משפט). עד כה, תחום הקליניקות המשפטיות לא היה מוסדר ולמעשה התנהל באופן פרוץ, תוך הטייה מובהקת לטובת ארגונים מצדה השמאלי של הקשת הפוליטית אשר עמם בלבד עבדו האוניברסיטאות בשיתוף הפעולה.
 
המהלך מצטרף לשורת פעולות שהוביל בנט במסגרת תפקידו כיו"ר המל"ג ליצירת גיוון פוליטי בשורות האקדמיה, בהן: העברת הקוד האתי, ביטול מל"ג יהודה ושומרון, פתיחת הפקולטה לרפואה באוניברסיטת אריאל, העברת מכללות הרצוג-ליפשיץ ואורות ישראל לתקצוב הות"ת, שורת הקלות למשרתי מילואים ובנות זוגם ועוד.

שר החינוך ויו"ר המל"ג, נפתלי בנט: "במשך שנים רבות לגורמי השמאל הייתה הפריבילגיה להכתיב את הטון בעולם המשפט, הן באקדמיה והן במערכת המשפט הישראלית. את המציאות הזאת אנחנו עכשיו משנים. אנחנו נפתח את ההכשרה המשפטית באקדמיה גם לארגוני ימין שהודרו עד כה מהמפה בשל לחצים מבית של האוניברסיטאות. סטודנט למשפטים יוכל לבחור היכן להתמחות ויוכל לעשות זאת בהתאם להשקפותיו ולא להשקפות שמנסים להכתיב לו.
צעד זה מתווסף לשורת צעדים שהובלנו לפתיחת השורות ושבירת הקרטל באקדמיה על אף לחצים עצומים. אקדמיה מגוונת יותר, בה ניתן ביטוי לקולות מכל קצוות הקשת, היא ברכה, ואנחנו נמשיך להוביל שינויים כאלו גם בעתיד". 

סגן יו"ר המל"ג, פרופ' אדו פרלמן: "הקליניקות המשפטיות מהוות הכשרה מעשית והינן בעלות חשיבות רבה להכשרה של עורכי דין בישראל. המתווה החדש מסדיר לראשונה את עבודת הקליניקות ומוודא כי סטודנטים יוכלו לבחור באילו קליניקות להתנדב ומבלי שהדבר יפגע בהשקפת עולמם".