לקראת טו' בשבט: מיערים את יו"ש

חוזרים ליער את יהודה ושומרון: המנהל האזרחי החליט על תכנית חדשה לשיקום ופיתוח היערות בגזרה, שנזקו לאחר שנים של הזנחה. כבר בחג הנטיעות הקרוב יינטעו עצים על פני 30 דונם ביער בנווה־צוף

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 13/01/19 17:47 ז בשבט התשעט

לקראת טו' בשבט: מיערים את יו"ש
משקמים יערות ביהודה ושומרון, צילום: ארכיון הצילומים, קק"ל

לאחר שני עשורים בהם התעסקו במנהל האזרחי ביהודה ושומרון ב'ניהול היערות', החליטו במנהל ליזום נטיעת יערות חדשים ולשקם יערות שנשרפו. 

בשנה שעברה פרסמה יחידת החקלאות במנהל מכרז לרכישת עצים צעירים, ובשנה האחרונה השקיעו במנהל חצי מיליון שקלים בנטיעת עצים ברחבי יו"ש. "זה חידוש של ממש, מסוף שנות ה־90 לא היו באיו"ש נטיעות של הריבון בשטח", אומר רועי אורבך, מנהל תחום שטחים פתוחים וייעור ביחידת החקלאות במנהל האזרחי. 

במסגרת התכנית החדשה ננטעו כחמישים דונם עצים באזור אלפי מנשה. בט"ו בשבט הקרוב ייטעו קציני המנהל וחייליו, יחד עם תושבי בנימין, עצים על פני 30 דונם של היער המנדטורי בנווה־צוף.

בעשורים הקודמים, לא נעשתה עבודת אכיפה מול כורתי העצים ביערות גוש עציון, שנעקרים באין מפריע על ידי תושבי הכפרים הערביים, עד שנעשה נזק ממשי ליערות השונים. אורבך טוען כי: "היחידה האמונה על הפיקוח עושה שם כיום מארבים ותפיסות של כורתי עצים. יש אכיפה מתמדת. אנחנו עובדים כמיטב יכולתנו כדי למגר את התופעה, ובסופו של דבר גם ניטע עצים ונעשה מאמצים להחזיר את היערות למה שהיו בעבר". אורבך מבקש להדגיש כי גם בקרב חוות הבודדים בגבעות יו"ש הוא נתקל בתופעה של כריתת עצים לא חוקית, "וגם שם אנחנו משתדלים לטפל".

היערות יהודה ושומרון יקבלו אופי ישראלי יותר כאשר יינטעו שם עצים ארצישראליים כמו שיזף, חרוב, אלונים, אלות, כליל החורש ושקדים, במקום עצים מחטניים ודליקים דוגמת האורן .