למה צריך רב לכנסת?

כבדרך אגב, בעקבות שערוריה בכנסת, התברר לרבים בציונות הדתית כי כבר 26 שנה יש רב לכנסת בשם הרב אלכסנדר הוכמן. מדוע צריך רב לכנסת? כתב ´כיפה´ יצא לבדוק

חדשות כיפה יוסף ארנפלד ונתנאל לייפר, כיפה 21/01/15 19:03 א בשבט התשעה

למה צריך רב לכנסת?
Shutterstock, צילום: Shutterstock

יום החקלאות שנערך בכנסת לפני כחודשיים ביוזמתו של חבר הכנסת זבולון כלפה, הוא לא נושא שעולה בדרך כלל לכותרות. הפעם זה קרה בזכות הרב אלכסנדר הוכמן, המשמש בתפקיד רב הכנסת. כפי שסוכם מראש, חקלאי ישראל הגיעו לכנסת כדי למכור תוצרת ישראלית טרייה ישירות מן החקלאי לנבחרי הציבור, במסגרת יום החקלאות שנערך באותו היום. אולם, כאשר ניסו להיכנס עם תוצרתם למתחם הכנסת, הופתעו לגלות שהרב הוכמן הורה להשאיר חלק מהסחורה בחוץ, היות ובגלל שנת השמיטה היא אינה עומדת בתנאי הכשרות למהדרין הנדרשים, כך שמאות קילוגרמים של ירקות ופירות, שנקטפו במיוחד לכבוד האירוע, נשארו מחוץ לדלתות המשכן.

הידיעה כי יש משהו המוגדר כ'רב הכנסת' מעוררת סקרנות, כשהשאלה המרכזית היא מי הוא? מה בעצם תפקידו? והאם יש הצדקה בהחזקת רב באופן קבוע בבניין הכנסת. רבים מהעובדים בכנסת עימם שוחחנו לצורך הכתבה לא ידעו כלל על מה אנו מדברים ושאלו: "מה יש רב לכנסת?".

מסתבר, שהרב אלכסנדר הוכמן, מכהן כבר 26 שנה בכנסת. ב-16 שנה האחרונות הוא מועסק כעובד הכנסת ועוסק בתחום הרבנות והכשרות מעל 40 שנה. בין השאר, כיהן כרב צבאי בדרגת רס"ן במשך שנים רבות. הרב הוכמן הוסמך לרבנות ע"י רבני העיר הרב קוליץ והרב משאש ז"ל והרבנות הראשית לישראל.

תפקידו המוגדר של רב הכנסת הוא 'רב הכנסת וממונה על ענייני הדת'. הרב אחראי על כשרות המזון במטבחים, מסעדות, בתי הקפה אשר פועלים בכנסת. על פי דרישת הרבנות ירושלים, הרב אחראי ומפקח על עבודת משגיחי הכשרות הקבועים העובדים בכנסת. בנוסף, הרב אחראי גם על הכיבוד המוגש באירועים הרבים הנערכים בכנסת באורח תדיר, כמו יום החקלאות אותו הזכרנו לעיל. הרב אחראי גם על שאר ענייני הדת בכנסת, כמו מכירת חמץ השנתית של הכנסת, בית הכנסת, ספרי התורה, התפילות וכן על תשמישי הקדושה והמזוזות בכנסת.

עוזר פרלמנטרי של אחד מחברי הכנסת אמר ל'כיפה' כי חברי כנסת רבים רוכשים כיבוד מחוץ למזנון הכנסת שנחשב יקר והרב הוא האחראי לאישור הכנסת המזון שמגיע מבחוץ. במקרים מסוימים מדובר בחברי הכנסת הערביים שגם הם צריכים לעמוד בכשרות המזון אם הם מעוניינים להכניס את הכיבוד לכנסת.

העוזר מעיר כי חברי הכנסת עצמם הם היחידים שלא נבדקים בכניסה לכנסת ובמידה ואי מי מהם יחליט הוא יכול בקלות להכניס מזון שאינו כשר בתיקו.

(צילום: דוברות הכנסת)

סגן השר לשירותי דת הרב אלי בן דהן אומר ל'כיפה', כי על אף שהוא אינו נצרך רב הכנסת באופן שוטף מפגישותיו הספורות עם הרב הוכמן הוא נוכח לראות כי הוא עושה את עבודתו נאמנה ושומר על הכשרות בכנסת ברמה הגבוהה ביותר.

הרב בן דהן משיב לתמיהתנו מדוע בעידן בו אפילו הרבנים הראשיים נבחרים לעשור, רב הכנסת משמש בתפקיד עד לפרישתו מבלי שרבנים נוספים יוכלו להתמודד לתפקיד, "רב הכנסת אינו שונה משאר עובדי הכנסת, חלים עליו כל החובות והזכויות החלים על כלל עובדי הכנסת, לרבות אי תלות פוליטית בהעסקתו, הוא נבחר לתפקיד במינוי מן השורה לשרות המדינה וכאחד כזה הוא צפוי להחזיק בתפקידו עד לפרישתו בגיל פנסיה וזאת מבלי שיאלץ לעמוד לבחירה מחדש לתפקיד".

בכנסת מסבירים, כי כנהוג במוסדות ובמפעלים גדולים, כך גם הכנסת אליה נכנסים מדי יום אלפי בני אדם - חברי הכנסת, עובדי הכנסת, מוזמנים, עשרות אלפי מבקרים בחודש ועוד - מעסיק המוסד איש מקצוע בתחומו, שתפקידו לכלול את כל ענייני הדת והכשרות במקום. הם מציינים כי עיקר תפקידו הוא מאחורי הקלעים, כאשר הוא מונחה בעת הצורך ע"י אגף הכשרות במועצה הדתית ברבנות ירושלים שאחראית על הכשרות הכללית במזנונים השונים בכנסת.

"צריך לזכור, כי הכנסת היא המקום הייצוגי של מדינת ישראל ויש חשיבות גדולה לשמור על רמת הכשרות ודמות ייצוגית של הרב היא חלק בלתי נפרד מכך" אומר הרב בן דהן.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן