למה משרד רה"מ מתנגד להנצחת הרב קוק?

ועדת השרים צפויה לדון היום בחוק להנצחת הרב אברהם יצחק הכהן קוק והרב עובדיה יוסף. נציגי ראש הממשלה מתנגדים לחקיקה

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/11/18 10:18 יז בכסלו התשעט

למה משרד רה"מ מתנגד להנצחת הרב קוק?
הרב קוק על רקע כתביו, צילום: בית הרב קוק

ועדת השרים תדון היום (א') בהצעת החוק של ח"כ מוטי יוגב, לפיה המדינה תפעל להנצחת מורשת הרב קוק ותכיר בו כמנהיג רבני וציוני, לצד אישים כמו בן גוריון, ז'בוטינסקי ועוד.

על הצעת החוק חתומים 30 ח"כים מכמעט כל סיעות הכנסת. על פי ההצעה, תונצח מורשת הרב קוק על ידי קיום יום לזכרו, קיום פעילות חינוכית, והקמת מועצה ציבורית שתעסוק בהנחלת מורשת הרב קוק.

הצעת החוק נדונה כבר בראשית השנה הלועזית בוועדת השרים, אך נתקלה בהתנגדות של משרד ראש הממשלה. בעבר טענו כי החוק עשוי להרגיז את ש"ס, שהגישה חוק דומה להנצחת הרב עובדיה יוסף, אך אנשי לשכת יוגב סיכמו עם ח"כ משה מלכיאלי, מגיש החוק, כי שתי ההצעות יאושרו בו זמנית. 

"הרב קוק היה מנהיג ציוני ברמה אחת עם מנהיגים דגולים כמו ז'בוטינסקי ודומיו. מלבד גדולתו העצומה בתורה, עליה אין חולק, הרב פעל רבות לביסוס והכנת המדינה שבדרך, בין בפעילותו כרבה של יפו והמושבות שכלל את מסע המושבות, בין בפעילותו המכריעה להוצאה לפועל של הצהרת בלפור, ובין בפעילותו להקמת הרבנות הראשית לישראל, ופעילותו ליצירת אחדות בעם ואחווה בין המחנות", אמר יוזם החוק, ח"כ מוטי יוגב.

"לצערי, למרות ש-30 ח"כים הצטרפו לחקיקה, בהם ממפלגות האופוזיציה, אנשי משרד ראש הממשלה תוקעים את החוק. בעבר טענו שהם לא רוצים להרגיז את ש"ס שמקדמת את החוק להנצחת הרב עובדיה יוסף זצ"ל, אך השגנו הסכמות עם לשכת דרעי ששתי ההצעות יאושרו, ואני מקווה שוועדת השרים תאשר את החוקים כדי שנוכל להביא את שניהם כבר ביום רביעי הקרוב להצבעה בקריאה טרומית". 

בהצעת החוק של יוגב נכתב כי "הרב אברהם יצחק הכהן קוק הוא אחד מגדולי התורה והרוח של הדורות האחרונים ששילבו פעילות ואמונה בשיבת ציון. הרב פעל לאפשר את התפתחותן של מושבות החלוצים בראשית ימי הציונות ובמהלך כהונתו כרבה של לונדון היה מעורב במהלכים אשר הובילו להצהרת בלפור.

על פי ההצעה, שעליה חתומים 30 ח"כים מהקואליציה ומהאופוזיציה, זכרו של הרב יונצח בקיום יום מיוחד שיכלול פעילות חינוכית ועצרת ממלכתית. "אדם שהתעלה מעל כל זרם ומגזר", אמר יוזם החוק, ח"כ מוטי יוגב.