ללא בית: תושבי מבוא מודיעים עדיין בבתים זמניים

בשבוע שבו אזרחי ישראל יוצאים מהבית אל הסוכה, תושבי מבוא מודיעים נמצאים כבר חצי שנה ללא קורת גג - מאז שבתיהם נשרפו. "אנחנו מרגישים אבודים לגמרי. הבית שאני חיה בו היום - הוא פשוט מקום שאני ישנה בו. זה לא הבית שלי"

חדשות כיפה גלעד כהן, חדשות כיפה 13/10/19 13:47 יד בתשרי התשפ

ללא בית: תושבי מבוא מודיעים עדיין בבתים זמניים
ללא בית | השריפה במבוא מודיעים, צילום: פלאש 90, הדס פרוש

בחודש מאי האחרון, בשריפה שבאזור יער בן-שמן נחרב כמעט לגמרי המושב מבוא מודיעים. 40 מתוך 50 הבתים שבמושב נשרפו כליל ומאז המשפחות שביתם נהרס חיות בשכירות בכמה מקומות ברחבי הארץ. בשבוע הזה, כשאנחנו יוצאים לסוכה, למקום ארעי - תושבי מבוא מודיעים נמצאים כבר חצי שנה ללא בית קבוע. "אנחנו לא יודעים מתי נחזור. כבר חצי שנה מרגישים אבודים לגמרי".

גל השריפות שגרם להרס בתיהם של תושבי המושב נמשך מ-23 במאי ועד 25 במאי השנה. בתקופה זו טיפלה הרשות הארצית לכבאות והצלה ביותר מ-1,000 שריפות בשטחים פתוחים ובנויים באזורים שונים ברחבי ישראל. שריפות גדולות במיוחד בערו באזור יער בן-שמן, שבו היו כמה מוקדי בעירה, בשפלת יהודה, באזור יהודה ושומרון, בעוטף עזה ועוד. השריפות כילו שטחים בגודל של כ-15 קמ"ר.

בגל החום הקיצוני ששרר באותו שבוע, היו מעל 40 מעלות צלזיוס ברוב חלקי הארץ, הלחות הייתה נמוכה במיוחד והרוחות ערות. המוקד המרכזי היה ביער בן-שמן, שם הייתה שריפה מכמה מוקדים שונים שהתפרשה מכפר דניאל למבוא מודיעים, ומשם עד לשילת ואזור מודיעין. בשריפה זו נשרפו כ-30% משטח היער ורוב היישוב מבוא מודיעים ששוכן בו, נשרף כליל. אירוע מרכזי נוסף היה בסמוך לקיבוץ הראל, שכ-15 מבתיו נפגעו בשריפה אירועים נוספים היו באזור יהודה ושומרון, אחד ליד בית חגי, ואחר ליד מודיעין עילית.

אליאורה ריצ

אליאורה ריצ'מן בבית הוריה שנשרףצילום: באדיבות אליאורה ריצ'מן

אף אחד לא לוקח אחריות

 

"אנחנו גרים בעופרים בינתיים עד שנוכל לחזור", אומרת צופיה תעיזי שאיבדה את ביתה בשריפה. "במושב יש כמה משפחות בודדות שחזרו. אנשים התפזרו להרבה מקומות, איפה שמצאנו שכירות. זה לא משהו מאורגן הרבה משפחות מצאו בחשמונאים ומודיעין".

מבוא מודיעים הוקם על ידי חסידיו של הרב שלמה קרליבך שבאו לארץ מארצות הברית. מדובר במושב של 50 בתים בלב יער בן שמן. מקום פסטורלי שחרב והפך לאפר ועפר. לתושבים של מבוא מודיעים יש הסדר סיוע בשכירות מול המדינה, עד שיוצבו קרוונים במושב. מעבר לכך, לא קיימת בינתיים אופציה של פיצויים או כוונה של המדינה לברר את מקור ההצתה ולקחת אחריות על העניין, כך טוענים התושבים. "כרגע אין תשתיות בסיסיות במושב, ונראה שלאף אחד לא בוער לקדם את העניין ולחבר את הבתים שכן נשארו לחשמל, חלק מהתושבים שנמצאים שם כרגע שכרו או קנו גנרטור. מעבר לזה, הרשויות לא התחילו בניקיון ופינוי של הבתים השרופים ומה שמתקדם כרגע הוא רק בעזרת תושבים ומתנדבים מדהימים שבאים לעזור ולפנות מה שאפשר".

כלבה של אליאורה שנאלצה למסור

כלבה של אליאורה שנאלצה למסורצילום: באדיבות אליאורה ריצ'מן

אליאורה ריצ'מן שגדלה במושב עם עוד 8 אחים התחתנה כמה ימים אחרי השריפה - ציפתה לחזור גם עם בן זוגה למושב שביער אך לא היה לה בית לחזור אליו. "אנחנו מרגישים אבודים לגמרי", אומרת אליאורה. "כרגע אין ממשלה ואין אף אחד שמטפל בנו. התקווה שנחזור יום אחד למושב היא זאת שמחזיקה אותנו".

ההורים של אליאורה הגיעו כחלק מתנועה של חסידיו של רבי שלמה קרליבך. "עד היום ההורים שלי לא כל-כך יודעים טוב עברית. הם לא יודעים להתנהל מול הממשלה והמנהל. הם די תמימים. לכן יצא שעד עכשיו הבתים לא הוסדרו - ובפועל הם לא שלהם".

מה הדבר הכי קשה בחצי השעה האחרונה?
הדבר הכי קשה הוא שאנחנו לא יודעים מתי נחזור. הפסקנו להאמין למה שאומרים לנו. כל הזמן אנשים שואלים אותי אם התחילה הבנייה במושב, אבל בפועל הכל תקוע. הבית שאני חיה בו היום - הוא פשוט מקום שאני ישנה בו. זה לא הבית שלי. ההורים שלי הגיעו לכאן כחלק מהתנועה של הרב שלמה קרליבך וחזרו בתשובה. כשהם עלו אז המנהל אמר להם "זה בתים שלכם. בואו תגורו בחינם". הבעיה היא שלא היה ביטוח ולכן אף אחד לא לוקח אחריות. 

הבית שבו גרה ריצ

הבית שבו גרה ריצ'מן ואחיה במבוא מודיעים | כך זה היה נראה לפני השריפהצילום: באדיבות אליאורה ריצ'מן

אתם מרגישים אבודים?
אנחנו מרגישים לגמרי אבודים. אנחנו לא יודעים מאיפה העזרה תגיע. כרגע גם אין ממשלה, אז אנחנו לא יודעים לאן הדברים יתקדמו. האמונה שנחזור והתקווה מחזיקה אותנו". אליאורה מספרת כי בעקבות השריפה, נאלצה ריצ'מן למסור את כלבה לאימוץ. "בעל הבית בירושלים לא מאפשר לגדל כלב בדירה".

מה מיוחד במבוא מודיעים?
זה פשוט מושב עם אנרגיות אחרות בלב היער. זה מקום פסטורלי. כרגע כל אחד חי במקום אחר. ההורים בחשמונאים, אני בירושלים.

בהתחלה תושבי מבוא מודיעים עברו יחד לגור באכסנייה בקיבוץ חפץ חיים. בתחילת ספטמבר, בפתיחת שנת הלימודים התושבים נאלצו לעזוב את הקיבוץ ולחפש דירה להשכיר. לכן, פתיחת שנת הלימודים נפתחה באופן אחר לגמרי מבחינת התושבים. "היה לנו טירוף. אמרו לנו שבועיים לפני שאנחנו אמורים להתפנות. היו אנשים ששבוע לפני פתיחת שנת הלימודים התפזרו לכל מיני מקומות. אנחנו הלכנו לגור בנחלאות, בירושלים. זה המקום שהיה לי הכי קשור למבוא מודיעים".

"מרגיש לנו ששכחו אותנו", אומרת ריצ'מן. "חושבים שכאילו הסתדרנו. אם קורה משהו אחר במדינה - כבר אף אחד לא זוכר אותנו. לקראת חג הסוכות מספרת לנו אליאורה כי דווקא בחג הזה תמיד הייתה אווירה מיוחדת במבוא מודיעים. "סוכות תמיד היה מיוחד. היינו בונים סוכות עץ עם מלא בדים. זה מבאס לחשוב על זה. אנחנו היום לא יכולים לבנות סוכה. אין לנו איפה".