מי חוסם את התכנית לשיקום יהודה ושומרון?

לזיהום ביהודה ושומרון נמצא כבר פתרון, אולם במשרד הביטחון מעכבים את ביצועו, והבעיה הולכת וגדלה. במשרד הביטחון מאשימים את המינהל האזרחי, אולם במשרד לאיכות הסביבה טוענים שהשיקולים של שר הביטחון לעיכוב ההחלטה הם אישיים

חדשות כיפה מירב כהן 21/10/18 18:08 יב בחשון התשעט

מי חוסם את התכנית לשיקום יהודה ושומרון?
ליברמן. מסרב לקדם את התכנית לשיקום יו"ש, צילום: פלאש 90

התכנית לטיפול במפגעים סביבתיים ביהודה ושומרון, של המשרד לאיכות הסביבה, תקועה במשרד הביטחון ואינה מגיעה לשרי הממשלה, והמצב הולך ומידרדר 

"באזור יהודה ושומרון מפגעים סביבתיים רבים אשר פוגעים בבריאות אזרחי מדינת ישראל משני עברי הקו הירוק, תושבים פלסטינים וכוחות הביטחון" כך מתריע ישראל דנציגר מנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה. דנציגר מזהיר כי המשך ההתעלמות מהבעיה תוביל "לסכנת חיים ממשית" 

על פי הצעת המחליטים של המשרד להגנת הסביבה, היקף ההשקעות הממשלתיות לטיפול במפגעי הסביבה יהיה 1.187 מיליארד שקלים. עד 130 מיליון יוקצו מקרן הניקיון של המשרד להגנת הסביבה. כמו כן, המשרד יקצה עד 57 מיליון שקלים לנושא לשנת 2019. 

מנכ"ל המשרד דנציגר שיגר מכתב למנכ"ל משרד הביטחון, אודי אדם, ובו דרש כי במשרד הביטחון יקדמו את ההצעה: "אם לא נקדם את הצעת המחליטים הביוב ימשיך לזרום לנחלים, זיהום האוויר משרפות ימשיך לעבור לשני צדי המתרס, החוקים לא יקודמו וימשיך הברדק ביהודה ושומרון"

במשרד הביטחון ממשיכים לתלות את העיכוב במנהל האזרחי, הזקוק לתקנים ומצוי במחסור חמור בכוח אדם. אולם גורמים במשרד לאיכות הסביבה טוענים כי ההחלטה על העיכוב מגיעה משר הביטחון עצמו  ומשיקולים לא מקצועיים, כיוון שנמצא בסכסוך עם השר להגנת הסביבה, זאב אלקין. 

היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים הבהירה כי המנהל האזרחי רואה חשיבות רבה בטיפול במפגעים סביבתיים חוצי גבולות באזור יהודה ושומרון, ועובדי המנהל פועלים לילות כימים לביצוע אכיפה נגד מפגעים סביבתיים אלו: "הצעת המחליטים שגובשה בשיתוף המשרד להגנת הסביבה והמנהל האזרחי בעלת חשיבות רבה למתן מענה הולם עבור המפגעים באזור. במסגרת הליכי גיבושה, הוצגו על ידי המנהל האזרחי משאבי כח האדם הנדרשים מעבר להיבט התקציבי לצורך מימוש ההחלטה ויישומה". 

במנהל מסבירים כי למרות הגידול הטבעי באוכלוסיה ביהודה ושומרון, כוח האדם במנהל האזרחי נותר כשהיה: "כיום נמצא המנהל האזרחי במצוקת משאבי כח אדם המייצרת קושי רב במימוש סמכויותיו בכלל התחומים, לרבות סוגיית איכות הסביבה". 

המנהל האזרחי מסביר: "ההחלטה בדבר הורדת סוגיית המשאבים אינה מאפשרת למנהל האזרחי יכולת למימוש הצעת המחליטים, זאת לאור המצוקה המשאבית הקיימת"