"לחיזבאללה כוח קומנדו שיכול לבצע פיגועים דרך המנהרות"

ח"כ מוטי יוגב בראיון ל'כיפה' בעקבות החשיפה הבוקר על המבצע הצבאי בצפון. "הרצון ליצור שקט ושלום הוא תמיד רצון מדיני נכון. אם תהיה בעיה בהתרעה, בוודאי שישראל תצטרך להיכנס למערכה" אומר יוגב

חדשות כיפה גלעד כהן 04/12/18 14:16 כו בכסלו התשעט

"לחיזבאללה כוח קומנדו שיכול לבצע פיגועים דרך המנהרות"
ח"כ מוטי יוגב, צילום: פלאש 90. יונתן סינדל

הבוקר חשף דובר צה"ל כי צה"ל החל במבצע "מגן צפוני" שמטרתו היא פגיעה במנהרות התקיפה שחיזבאללה חפר לכיוון ישראל. הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט הוסיף שאחת המנהרות נחפרה מתוך בית וחדרה 40 מטרים לשטח ישראל. ח"כ מוטי יוגב, חבר ועדת חוץ וביטחון מהבית היהודי אומר ל'כיפה' כי לחיזבאללה יש כוח קומנדו מיומן שתפקידו לבצע פיגועים ביישובי ישראל דרך המנהרות.

עכשיו כשמתבהרת התמונה, אפשר להבין את החלטת הקבינט להגיע להפסקת אש ברצועת עזה עם חמאס? 

לא אהבתי את הפסקת האש בדרום. סברתי שהיה צריך להכריע ולתת מכה קשה לראשי חמאס יחד עם זאת אני יכול להבין את ראש הממשלה. ראש הממשלה בחר להגיע להפסקת אש עם חמאס כדי לנטרל את הצפון ולתת להם את מלאו תשומת הלב. אני סבור שעדיין יש להכריע את החמאס בדרום. אסור לתת לחמאס תחושת ניצחון.
 

אם האיום כזה גדול, מדוע לא פועלים גם מהצד השני של הגבול?

בצפון מתקיימת הרתעה. החיזבאללה מורתעים מלהשתמש בכל ארסנל הטילים שלו. המגמה של מדינת ישראל היא שיהיה שלום לתושביה, שיוכלו לשגשג ולפרוח. מצב של מלחמה או של הסלמה יוצרים נסיגה כלכלית, נסיגה תיירותית, ונסיגה חברתית.  הרצון ליצור שקט ושלום הוא תמיד רצון מדיני נכון. אם תהיה בעיה בהרתעה, בוודאי שישראל תצטרך להיכנס למערכה

כוחות צה"ל פרוסים סביב רצועת עזה

כוחות צה"ל פרוסים סביב רצועת עזהצילום: דובר צה"ל


לאיזה ממדים הגיעו המנהרות בצפון?

בשני המקרים, גם בדרום וגם בצפון יש כוחות קומנדו שמאומנים לפרוץ דרך המנהרות. חולית קומנדו של חמאס הרגה את סא"ל דולב קידר הי"ד במבצע "צוק איתן". גם לחיזבאללה יש כוח קומנדו שהיעוד שלה דומה. אותו כוח קומנדו עבר את המלחמה בסוריה ומטרתם לבצע פיגועים בתוך היישובים דרך המנהרות. יש צורך לשלול את היכולת הזאת. ישראל בחרה להסביר לחיזבאללה ומשדרת לחיזבאללה ש"אנחנו יודעים מה אתם עושים. אנחנו ננטרל את המנהרות", אבל אנחנו פועלים בשטחנו כדי למנוע הסלמה. במידה וחיזבאללה יפר את ההסכמים שנחתמו לאחר 2006  ויפגעו בריבונות שלנו, אנחנו נדע להגיב גם בצורה כבדה.

האם צה"ל ערוך מספיק ללחימה בשתי חזיתות?

צה"ל ידע בעבר להתמודד עם יותר משתי חזיתות כמו במלחמת ששת הימים. צה"ל צרך לדעת להתמודד יותר מחזית אחת ולתת את המכה בשתי החזיתות.

ראש הממשלה אסר על שרים להתראיין בנושא, האם מדובר במהלך פוליטי?

לדבר מעט זה תמיד עדיף. מאחר ודובר צה"ל הוציא הודעה מסודרת ומאוד מפורטת, אזי אין סיבה שלא לדבר על הדברים. שמעתי שר מהליכוד שהתראיין, וגם חברי כנסת מהליכוד שהתראיינו, אז אינני מבין את ההודעה של לשכת ההסברה הממשלתית כאשר גם שר מהליכוד מתראיין וגם חברי כנסת מתראיינים בנושא. כנראה שמשהו פה פגום בדרך שנמסרו הדברים. יש דברים שברגע שהם יוצאים, אינני מבין את המדיניות של "לא להתראיין".

שר החינוך נפתלי בנט

שר החינוך נפתלי בנטצילום: יונתן סינדל פלאש 90

אולי היה עדיף ליו"ר הבית היהודי להישאר כשר החינוך באמת ולא לקבל את תיק הביטחון במצב הנוכחי?

שר החינוך נפתלי בנט אמר "אני מוכן לשאת בעול הזה. אני רוצה לשאת בעול הזה" אחרי ששר הביטחון ליברמן התפטר מתפקידו באמצע האירועים הביטחוניים. ראש הממשלה בסופו של דבר החליט שזה לא מתאים לו ושאת המערכה הזאת הוא רוצה לנהל. הבין את זה השר בנט וידע לחזור בו מדרישתו. בשורה התחתונה ראש הממשלה ממשיך ולנהל גם ענייני הביטחון וגם את ענייני החוץ ואני מקווה שהדבר יצלח בידו.