לוד: הגרעין התורני יכריע את הבחירות המקומיות?

הגרעין התורני בלוד, הנחשב לגדול בישראל, נמנע מלהכריז על תמיכה במועמד ספציפי למועצת העיר. ככה זה כשכל המועמדים - חברי גרעין בעצמם. מי נגד מי ולמה - הפרטים בפנים

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 14/08/13 15:45 ח באלול התשעג

לוד: הגרעין התורני יכריע את הבחירות המקומיות?
יחצ, צילום: יחצ

הקרב על רשימות מועצות הערים מקבל בבחירות המוניציפאליות הקרובות פנים חדשות. מאז החלה מהפכת הגרעינים התורניים בעיירות הפיתוח, אלה הפכו למרכיב פוליטי חשוב אחריו מחזרים המתמודדים. בעיר לוד, המלחמה על הגרעין התורני המקומי גדולה שבעתיים. הגרעין הגדול בישראל (כ-500 משפחות) אשר נמצא במגמת תנופה, מהווה כוח משמעותי עליו נלחמים המתמודדים.

במציאות אחרת לאנשי הגרעין המתלבטים היה קל לבחור מבין המועמדים אך העובדה כי חברי הגרעין עצמם מפוזרים ברשימות הרבות בעיר, מקשה עליהם את הבחירה. השאלה הגדולה היא מי יצליח לסחוף אחריו את ההמונים.

לוד היא אחת הערים המאתגרות והקשות מבחינת השלטון המקומי בישראל. בעקבות כישלונה של העירייה, בשנת 2011 מינה משרד הפנים וועדה קרואה שנבחרה לנהל את ענייני העיר במקום העירייה. כאשר בראשה עומד כיום מאיר ניצן. השנה אישר משרד הפנים בחירות דמוקרטיות ולאפשר לתושבים לבחור את זהות מועצת העיר והעמוד בראשה.

אחד המתמודדים החזקים, נכון להיום, הוא יאיר רביבו, איש הציונות הדתית ומנכ"ל העירייה לשעבר, המתחרה על ראשות העיר. רביבו הוא יליד העיר לוד, אשר תומך בפעילות של הגרעין ואף חבר בו. אחד מהאנשים החזקים שמריצים אותו הוא אהרון אטיאס, מנכ"ל הגרעין התורני לשעבר. יש לציין כי רביבו מתמודד דווקא מטעם מפלגת הליכוד ואף זכה לתמיכתו של ראש הממשלה כמועמד מטעמו.

ביבי תומך, רביבו (צילום: יחצ)

מועמד נוסף וחזק מאוד לראשות העיר הוא יורם מרציאנו, איש מפלגת העבודה לשעבר, שהציב במקום שני ואחריו ברשימת המפלגה העצמית קלף חזק ומשמעותי בשם ליאור ברדוגו, יליד העיר לוד, איש הציונות הדתית וכמובן גם חבר בגרעין התורני.

מי שמעוררת חשש בקרב מטות רביבו ומרציאנו היא כמובן מפלגת ”הבית היהודי“ שגרפה את מרבית קולות הגרעין התורני בבחירות האחרונות לכנסת. מי שעומד בראש רשימת הבית היהודי בעיר הוא יוסי הרוש, מוותיקי הקהילה הדתית וגם הוא - חבר בגרעין התורני בעיר. אם לא די בכך הרי שמספר שתיים של הרוש הוא עמיחי לנגפלד, כאשר את ההמשך אתם כבר יכולים לנחש לבד. ובכל זאת, כן, גם הוא חבר בגרעין התורני.

במטה הבית היהודי בלוד לא ממהרים לנוח על זרי הדפנה של בנט. בגרעין התורני נשמעה לא מעט ביקורת כלפי הרוש ורשימת המפלגה הציונית דתית, בטענה כי אלה לא קיימו פריימריז ולא אפשרו לקהל הפעילים לקבוע את זהות הרשימה. כמו בפתח תקווה ובערים נוספות בארץ, סוגיית הפריימריז הצליחה לפרק את שורות האחדות המגזריות וכך נולדה לה רשימה חדשה ואטרקטיבית - "יחד".

הרוש (מימין), עם מנכ"ל המפלגה אורבך והשר בנט (צילום: יחצ)

את ”יחד“ מובילות שתי נשים - מירה מרציאנו, פעילה ותיקה בעיר, וחברת הגרעין התורני יפית חייקין. השילוב בין כוחות דתיים לחילונים במפלגה שהעומדות בראשה הן נשים, הופכת למעניינת אולם לא בטוח שזה מה שיסחוף את תושבי העיר לוד. אחריהם ברשימה שובץ דניאל קבזון חבר הגרעין שיסייע לחייקין להביא את קולות הגרעין התורני ואחריו תושבים נוספים מהמגזר הכללי בעיר. עד פתיחת המרוץ לעירייה, במסגרת פעילותן של חייקין ומרצינו במועצת התושבים, שילבו זרועות עם נציגת המגזר הערבי בעיר פאתן אלזינתי שנראה שתומכת בהן גם במרוץ לרשימת העיר ועשויה להביא קולות משמעותיים מהמגזר הערבי.

גורמים בגרעין התורני בלוד ביקשו לחזק את הקשרים בין ”יחד“ לבין ”הבית היהודי“ על מנת לאחדן לרשימה אחת מרכזית, אולם מאמצים אלה נחלו כישלון לעת עתה. בשל המחלוקות הפוליטיות הוציא הגרעין התורני הודעה כי הוא נמנע מלהביע תמיכה רשמית באחד המתמודדים או הרשימות וכי אנשי הגרעין ישכילו להצביע כרצונם. רק הקלפי יכריע, בסופו של דבר.