"להגיד שחייל צה"ל 'נרצח' זו זילות לחייל"

הרב אוהד טהרלב, ששכל את בנו החייל בפיגוע, היה חבר בוועדה שהוקמה על ידי צה"ל שהחליטה פה אחד כשיש לומר על חיילים שמתו כי הם 'נפלו' ולא נהרגו או נרצחו, "המחבל בא לרצוח, אבל החייל נפל"

חדשות כיפה משה ויסטוך 17/12/18 12:33 ט בטבת התשעט

"להגיד שחייל צה"ל 'נרצח' זו זילות לחייל"
הוריו של אלחי טהרלב הי"ד, צילום: באדיבות המשפחה

שרשרת הפיגועים האחרונים מעלה שוב לדיון את הטרמינולוגיה שבה משתמשים במרחב הציבורי, ובמיוחד בצה"ל, בכל הנוגע לתיאור הפגיעה בחיילים. האם הם נהרגים או נרצחים? ועדה מיוחדת שכינס דובר צה"ל החליטה פה אחד ששני המונחים אינם נכונים ביחס ללובשי המדים.

"ביום הראשון שהבן שלי נפל", סיפר ל'כיפה' אחד מחברי הועדה, הרב אוהד טהרלב, "ביקשתי מהצבא שירשום על המצבה שהוא נרצח". בנו, אלחי הי"ד, נדרס למוות על ידי מחבל בצומת עפרה באפריל 2017, ואביו העיד כי מהר מאוד הוא הבין שהמונח הזה לא מכבד את בנו.  

"פגשתי אמא שכולה", הוא תיאר את הסיבה שהובילה אותו לשנות את דעתו, "שהבן שלה החייל נדקר כשהיה לבוש בבגדים אזרחיים בפיגוע, והיא ביקשה ממני לא להגיד שהבן שלה נרצח כי זה פוגע בו ובה. אז ירד לי האסימון שחייל צה"ל לא נרצח ולומר עליו שהוא נרצח זו זילות לחייל ולמשפחתו".

תא"ל מנליס נושא דברים בפרלמנט

כינס ועדה מיוחדת. תא"ל מנליסצילום: דובר צה"ל

לפני כשנה, לאחר שסמל רון קוקיא הי"ד נדקר למוות על ידי מחבל בערד, כתב דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, פוסט ובו ציין כי הוא נהרג. בראיון שהתפרסם השבת ב'מקור ראשון' הוא סיפר כי לאחר שספג קללות רבות על השימוש במונח זה, החליט לכנס ועדה שתקבע באילו מילים יש להשתמש בהקשר של מות חיילים.

מלבד הרב טהרלב בוועדה היו חברים גם העיתונאי נחום ברנע, שאיבד את בנו החייל בפיגוע בירושלים בשנת 1996, ראש מחלקת נפגעים בצה"ל לשעבר ורדה פומרנץ, ששכלה את בנה במבצע צוק איתן, אנשי תקשורת, וקציני צבא בכירים במילואים. כולם החליטו כי המונח הנכון לתיאור מוות של חייל הוא "נפל".

לרב, שעומד בראש מדרשת לינדנבאום מבית אור תורה סטון המכינה בנות לקראת גיוס, יש הסבר מדוע יש להשתמש דווקא במונח הזה ולא באחרים, "אנחנו תמיד במלחמה ולא סתם מחבלים פוגעים בחיילים. המלחמה היא לא רק בתוך עזה או על הגבול, אלא היא בכל מקום. גם אם מחבל דורס את הבן שלי כשהוא עם הגב אליו ולא יכל להגיב, זו גם מלחמה".

זירת הפיגוע בגבעת אסף

זירת הפיגוע בגבעת אסףצילום: פלאש 90. הדס פרוש

לדבריו, "המונח 'נפל' זה מפני כבוד החייל וגם מפני כבוד המשפחה. צה"ל מקפיד לרשום על מצבות שהחייל נפל בקרב, בפעילות מבצעית או בעת מילוי תפקידו, וזה לא משנה אם זה היה במלחמה או בתאונת דרכים. בפיגוע, על אזרחים שמתו אומרים שהם נרצחו, אבל גם אם חייל ימות בפיגוע הטרמינולוגיה צריכה להיות שהוא נפל".

ומה נאמר על מחבל שפגע? הוא לא רצח?

"למחבל אין אלוהים. הוא בא לפגוע ולזרוע כמה שיותר מוות. מחבלים הם לא חיילים. המחבל בא לרצוח, אבל החייל נפל".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן