לא יודעים כיצד צה"ל בוחר את מטרות התקיפה בעזה? קצין באמ"ן מסביר

על רקע הביקורת כי צה"ל לא מגיב בעוצמה לירי חמאס על ישראל, מציין קצין בחטיבת המחקר באמ"ן את משמעות הפצצות חיל האוויר, "המטרה היא לבנות מטרות שיהוו פגיעה מהותית בארגוני הטרור ברצועה, כאשר המשימה היא לפגוע בתנועה כולה, ולא בזרוע הצבאית בלבד"

חדשות כיפה משה ויסטוך 13/11/18 17:09 ה בכסלו התשעט

לא יודעים כיצד צה"ל בוחר את מטרות התקיפה בעזה? קצין באמ"ן מסביר
אחד מרבי הקומות שנהרס, צילום: דובר צה"ל

חלק נכבד מתושבי ישראל, במיוחד בחוגי הימין, הביעו ביממה האחרונה ביקורת רבה על תקיפות צה"ל בעזה, בטענה שחיל האוויר מפגיז שטחים פתוחים ובניינים לא מאוכלסים. קצין בחטיבת המחקר של אמ"ן ניסה היום (שלישי)להסביר מדוע היעדים שנבחרו ונפגעו מהווים פגיעה של ממש ביכולות חמאס.

"המטרה שלנו היא לבנות מטרות שיהוו פגיעה מהותית בארגוני הטרור ברצועה, כאשר המשימה היא לפגוע בתנועה כולה, ולא בזרוע הצבאית בלבד", אמר לאתר צה"ל סגן ת', ראש חוליה בזירה הפלסטינית של חטיבת המחקר באגף המודיעין.

לדבריו, "כשמסתכלים על חמאס, מדובר בפגיעה במבנים בבעלות הארגון, המהווים נכסים קריטיים או סמלי שלטון, כאשר אנחנו יודעים להצביע על כך שמתבצעת בהם פעילות חבלנית עוינת נגד ישראל".

על ההכנות לקראת תקיפת המטרות סיפר ת' כי "תהליך המחקר ואיתור המטרות מורכב מאוד. נדרשת כאן יצירתיות, הפעלת סוגים רבים של מודיעין מדויק ויכולת לעבוד בשת"פ עם שלל גורמים, משום שמדובר בגופים מורכבים מודיעינית וחלק ניכר בהם גם חשאיים, לכן עלינו לחשוב מחוץ לקופסה ולהגיע לכל המידע הנדרש בהקדם".

בניין הטלוויזיה אל אקצא לפני שנהרס

בניין הטלוויזיה אל אקצא לפני שנהרסצילום: דובר צה"ל

כדוגמא להשפעת פגיעה ביעד שנחשב חיוני וייחודי לחמאס, ועל מנת להסביר את המושג שצה"ל מרבה להדתמש בו "נכס טרור ייעוד", הוא ציין כי "אם יש לי נכס שהוא מנגנון ביטחוני, דוגמת נכס המשמש את הכוח המודיעיני הצבאי של חמאס, תוצאת התקיפה שלו תהיה פגיעה מבצעית וסמלית בחמאס, ולחילופין, תקיפת מגדל השידור של טלוויזיית 'אל אקצא' היא פגיעה הסברתית ב'שופר' המרכזי ברצועה".

עוד הוא הסביר כי "ההשפעה באה לידי ביטוי גם ברשתות החברתיות וגם בהלך הרוח הכללי בציבור". לצד זה, הדגיש כי "מדובר בנכסים של חמאס המהווים גם פגיעה כלכלית בבסיס הארגון, וזהו מאפיין של המטרות האלו באופן ספציפי. חמאס השקיע במבנים הללו המון כסף ואנחנו, במכה אחת חזקה, מורידים את כל העבודה הזו לטמיון.

לסיום אמר כי "כשנופל בניין משמעותי בלב עזה, כל הציבור שם מודע לעניין, ומבין שישראל עלתה לרמת פעולה גבוהה יותר ככל שהפגיעה הולכת ומתעצמת. זה התפקיד שלנו, לראות בבוקר את המחיר ששילם האויב ולסייע במערכה ובהרתעה".