לא יהיה קרע בציונות הדתית - הרב שמואל אליהו בראיון חג

רבה של העיר צפת ואחד הרבנים המשפיעים בציונות הדתית מאמין שבקרוב תתחולל פה מהפכה רוחנית, לא מפחד מאיומים כשהוא חושף פרשיות ("הגיבורים האמיתיים זה מי שאוזר אומץ להתלונן") ולא מפירוד בציונות הדתית ("בכל בית מדרש יש בית שמאי ובית הלל"), וגם חושף מה התפילה הכי גדולה שיש לו בלב

חדשות כיפה גלעד כהן, חדשות כיפה 28/09/19 22:20 כח באלול התשעט

לא יהיה קרע בציונות הדתית - הרב שמואל אליהו בראיון חג
הרב שמואל אליהו, צילום: פלאש 90

צפו בראיון המלא

הגענו אל הלשכה של הרב שמואל אליהו בירושלים, רגע לפני תחילת השנה החדשה, כשרוח חודש אלול מורגשת היטב באוויר. זאת הייתה שנה עמוסה לרב אליהו, שמלבד היותו רבה של העיר צפת, הוא ממשיך לכתוב ספרים (כגון: נבואה), להעניק שיעורים ודרשות ובמקביל לטפל בפרשיות בהן רבנים חוטאים לתפקידם ופוגעים באנשים, כדוגמת פרשית הרב שמואל טל שנחשפה השנה. "כל מי שנמצא בעמדת כוח, נמצא בעמדת סיכון ומצריך הרבה זהירות. גם אני", אומר לי הרב אליהו.

שמו של הרב שמואל אליהו עלה גם במערכת הבחירות האחרונה, כאשר היה לרב הראשון בו בחר יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ להשתלח מקרב רבני הציונות הדתית. "קראתי לניצן הורוביץ לבוא וללמוד תורה", אומר הרב "אני אומר את זה גם לליברמן וגם ללפיד. אתם לא חייבים לבוא ללמוד אצלי. הארון הספרים הזה הוא שלך בדיוק כמו שהוא שלי".

הרב שמואל אליהו וגלעד כהן

הרב שמואל אליהו וגלעד כהןצילום: כיפה

חודש אלול, יש התרגשות באוויר?
"זה החודש הכי שמח בחיים אני חושב. בשבילי לפחות. קודם-כל התוכן שלו זה 'אני לדודי ודודי לי'. בתור רב, אין לך דבר יותר שמח מזה, כי כשאני בא לתת שיעור אני רואה את כל הארץ מלאה תורה. תלמודי תורה, ישיבות, אולפנות, אמי"ת. אתה רואה את זה ואתה מתאהב בעם ישראל. זה פשוט מדהים. רואים את הצימאון לא רק בציבור הדתי, אלא גם בציבור הכללי".

בכל זאת, אנחנו לפני יום הדין. לא פשוט לעמוד מול הקדוש ברוך הוא 
"הקדוש ברוך הוא מעניק לנו חיים, כמו שהעניק לאדם הראשון בראש השנה – ככה בכל ראש השנה אתה מקבל עוצמות וחיים מהקדוש ברוך הוא". 

המטרידנים יודעים שזה לא יתחבא במגרה, אנשים יוציאו את זה וזה ייחשף

בשנה החולפת נחשפנו לפרשית הרב שמואל טל, ראש מוסדות תורת החיים. לפיה, לרב טל היה קשר פסול ביסודו שהתבטא בשיחות רבות ובתכתובת ענפה בעודה אשת איש. הפעם, מי שחשף את הפרשה, בשונה ממקרה מוטי אלון שנחשף דרך 'פורום תקנה' - הוא הרב שמואל אליהו. הרב אף אמר בעבר: "אני לא ממליץ לשום אדם ללמוד שום הלכה ושום עצה מהרב טל". 

הפכת להיות להיות מותג. איך קרה שאנשים פונים דווקא אליך במקרים בהם הם יכולים לפנות לפורום תקנה?
"אני תמיד מתייעץ עם פורום תקנה".

אתה מעליהם?
"אני לא מעליהם. יש להם הרבה ידע בתחום ואנחנו עובדים במקביל. הסיבה היא הסיפור של הרב עזרא שיינברג, שאני לא יודע אם אפשר לקרוא לו רב. כנראה כבר לא. אנשים קיבלו אומץ וגם הם החליטו לנקות את הקוצים שיש בכרם שלהם".

הדרך לנקות את הכרם היא דרכך?
"הם מתייעצים. אני נותן להם אומץ, אבל סך הכל הגיבורים הגדולים אלה לא הרבנים".

אז מי הגיבורים הגדולים?
"
מי שמתלונן וחושפים את הפרשיות. אלה שאוזרים אומץ לעמוד מול האישיות החזקה שבצד השני".

אתה מאמין שיש עוד סיפורים של אנשים חסרי אומץ שעוד לא נחשפנו אליהם?
"אני לא יודע. אני מניח שיש. ברוך השם אנשים אוזרים אומץ. אגב יש סיפורים בכל מיני קהילות, גם בציבור החרדי וגם בחב"ד, בכל המגזרים. בסך הכל אני חושב שאנחנו הולכים לכיוון חיובי. זה שאנשים מעזים זה קודם כל חוסם את המטרידנים הבאים, כי הם, המטרידנים יודעים שזה לא יתחבא במגרה, אנשים יוציאו את זה וזה ייחשף. בנוסף, זה גם מרפא את אלה שנפגעו. אני רואה בזה רק התקדמות חיובית. אני לא חושב שפעם היו פחות מקרים".

אנחנו נחשפים לעוד ועוד סיפורים כאלה דווקא בעידן הנוכחי בגלל אמצעי התקשורת?
"כן. זה כמו שתמיד היה מקרים כאלה בצבא, במשטרה ובתאטרון, ועכשיו יש אומץ לחשוף עכשיו. פתאום יש את הנשים או האנשים שמעזים לחשוף. זה תהליך עולמי מאוד בריא".

איך קורה שרב, כמו הרב שמואל טל מגיע למצב כזה שהוא מרגיש שהוא מעל החברה שסביבה הוא חי ומרשה לעצמו לעשות ככל העולה על רוחו?
"האפשרות הזאת תקפה לכל מי שנמצא בעמדת כוח ואין לו את הענווה המספיקה, כדי להבין שהכוח זה לא שלו, ולא נועד כדי לנצל אנשים אחרים. כל מי שנמצא בעמדת כוח, נמצא בעמדת סיכון ומצריך הרבה זהירות. גם אני". 

יש ניסיונות לפגוע בך, לחפש דברים כנקמה על הדברים שאתה חשפת על הרב שמואל טל. אתה מפחד שאנשים עוקבים מחפשים אותך?
"אני לא חושב שלרב יש רשות לפחד. תמיד יש אנשים בעלי כוח שמנסים לאיים עליך. לפעמים זה מהפרקליטות, לפעמים מהעיתונות, לפעמים מתוך הקהילה. רב שמפחד לומר את מה שהוא חושב, הוא חוטא לתפקידו. רב צריך להיות נאמן לתורה שהוא מייצג אותה ולא לפחד. אני לא רוצה לומר לך שאני כזה גיבור גדול, אבל זה הבסיס של להיות רב".

ניצן הורוביץ היקר מוזמן לבוא וללמוד חברותא

במערכת הבחירות האחרונות ניהל ניצן הורוביץ, יו"ר המחנה הדמוקרטי (מרצ) קמפיין על חשבונם של רבני הציונות הדתית. הורוביץ הזהיר את מצביעיו הפוטנציאלים כי ישנה הדתה בישראל וכי קיים פחד ממשי מהעובדה שרבנים כמו הרב שמואל אליהו, הרב יגאל לוינשטיין, הרב אלי סדן והרב שלמה אבינר יחנכו את ילדי ישראל.

ראש המחנה הדמוקרטי, ניצן הורוביץ

יבוא ללמוד חברותא? | ראש המחנה הדמוקרטי, ניצן הורוביץצילום: פלאש 90, גילי יערי

ניצן הורוביץ, ממרצ החליטו להשתלח ברבנים של הציונות הדתית ואתה בראשם. יש ציבור במדינת ישראל שמפחד מהדתה. אתה חושב שיש דבר כזה "הדתה"? והאם אתה מבין את החשש שלהם?
"
יש תהליך של התחזקות רוחנית במדינת ישראל. כשאני הייתי ילד, לפני מלחמת ששת הימים, היו בארץ ארבע אולפנות, ארבע ישיבות תיכוניות וארבע ישיבות הסדר. מאז האוכלוסייה בישראל גדלה פי שלושה. אבל יש 120 ישיבות תיכוניות, 120 אולפנות, 120 ישיבות הסדר וישיבות גבוהות, חוץ מגרעינים תורניים. אין ספק שההתעצמות הרוחנית היא גדולה ויש גם הרבה צימאון גם במקומות כמו צפון תל אביב.". 

יש בצפון תל אביב צמאה לרוחניות?
"המון. לכולם זה נוגע בנשמה. כל אחד מהם הוא בן של אברהם יצחק ויעקב. היהדות זה הדבר שהכי נוגע להם. כשאתה נוגע בבן אדם בעצב כל כך מרכזי אז הוא קופץ". 

הרב אליהו מספר כי לפני כמה שנים הם פנו לסוקרת מינה צמח לעשות סקר שמטרתו לבדוק: 'כמה בציבור החילוני מעוניינים ללמוד יהדות?'. הרב אליהו מספר, שכשהם פנו לסוקרת היא אמרה להם שאין לה עניין לעשות את הסקר בתשלום מכיוון שלטענתה, כמי שגרה בצפון תל אביב, היא כבר יודעת את התשובה לסקר: "קיים ביקוש גדול ליהדות" הייתה תשובתה. הרב אליהו מספר כי הם התעקשו לערוך את הסקר בכל זאת וגילו כי מעל 80 אחוז מהציבור רוצים ללמוד יהדות. "זה בתוכם", אומר לי הרב אליהו. "משם מגיעות כל הצעקות להדתה. משם מגיע ניצן הורוביץ".

זאת התשובה שלך בעצם לניצן הורוביץ: בגלל שזה נוגע בך כל כך, זו הסיבה שזה קשה לו?  בוא אולי תתחבר ותלמד יהדות?
קראתי לניצן הורוביץ לבוא וללמוד תורה. אני קורא גם עכשיו: ניצן הורוביץ היקר מוזמן לבוא וללמוד חברותא. בוא. תגיד את כל הקושיות שלך, אני אגיד את כל התשובות שלי ונתווכח. אני אומר את זה גם לליברמן וגם ללפיד. אתה לא חייב לבוא ללמוד אצלי. הארון הספרים הזה הוא שלך בדיוק כמו שהוא שלי. בוא בשמחה".

רצים ביחד: שקד, בנט, סמוטריץ

 שקד, בנט, סמוטריץ' ופרץצילום: יח"צ

נדמה כי הציונות הדתית נמצאת בתקופה של מתח בין קצוות. בין חרד"לים ללייטים. הטענה כי קיים מתח שכזה בקרב הציבור הסרוג קיבלה חיזוק משמעותי בשתי מערכות הבחירות האחרונות. ההיפרדות של בנט ושקד מהבית היהודי, הקמת מפלגת נועם והריצה הנפרדת של עוצמה יהודית ואיתמר בן גביר בסבב השני רק הוכיחו את קיומם של זרמים שונים בקרב המגזר.

מתי אתה צופה שיקרה הקרע בציונות הדתית?
"זה לא יקרה
. למרות שיש עיתונאים שחושבים שהם קובעים את סדר היום במדינה, הציונות הדתית זה הציבור הכי משפיע במדינה והוא קובע את סדר היום. בכל בית מדרש יש בית שמאי ובית הלל. אבל דעות שונות זה דבר טוב שמעצים ומחזק. זה הגודל של הציונות הדתית שיש דעות שונות. אני חושב שאחד הלימודים שצריך ללמוד ממערכת הבחירות האחרונות זה לדעת להכיל ולאחד. גם את מפלגת נועם, גם את עוצמה יהודית וגם את הלייטים. אם החברה הערבית יודעת להתאחד, אז אנחנו חייבים להתאחד. שילמנו מחיר מאוד יקר על זה שלא התאחדנו".

השיח בישראל היום ברחוב הוא קשה מאוד. שיח של קיטוב. אתה חושב שלקראת השנה החדשה, עם ישראל הולך למקום טוב יותר?
"ברור. עם ישראל נמצא בעלייה ב-70 שנות קיומו בכל תחום שתסתכל עליו. גם בעלייה עצמה לארץ ישראל, גם בכלכלה, בחקלאות וגם בחברה. פעם אשכנזים וספרדים לא היו מתחתנים בכלל, היום זה בכלל לא נושא לדיון. הכל הולך ומתמזג. היום הציבור החרדי אוחז בעמדות ציוניות. הם מתגייסים, נכנסים לאקדמיה. תהליכים מאוד חיוביים בחברה החרדית".

זה חיובי שהחברה החרדית נכנסת לאקדמיה?
"זה חיובי שהחברה החרדית הופכת להיות יותר מעורה בחברה, שותפה בממשלה ובכל מקום שהוא. ברור שיש מחירים לכל הדברים האלה. אין ספק. זאת הנבואה של יחזקאל, שכל העצמות מתרקמות לגוף אחד. אנחנו חברה הרבה יותר מחוברת ממה שהיה בתש"ח. זה שאנחנו מתווכחים זה לא מתוך מקום שלילי. זה ממקום חיובי". 

לפני שבוע, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין אמר באולפן כיפה שכן תהיה אפשרות שיהיה רב ראשי מהציונות הדתית. אתה יכול לדמיין את עצמך כראשון לציון?
"זה כבר מאחוריי. אני מאוד מרוצה ממה שאני עושה היום. אני שמח ממה שאני עושה היום. זו לא שאיפה שלי. זו כן צריכה להיות שאיפה של הציונות הדתית. לצערי הבית היהודי הזניח את הנושא, זה פשוט לא היה אכפת לו. היו לו נושאים אחרים שהיו אכפת להם. אולי המכה שהוא קיבל בבחירות האחרונות היא חלק מזה, שהוא לא התעסק במקום של החיילים הדתיים בצבא שנפגע מאוד בתקופת אייזנקוט. לא התעסק בשבת ובמקומות האלה ולכן הייתה סוג של אכזבה ונפילה. אבל הדבר המרכזי הוא לחפש את הנקודות העולות. אני חושב שהציבור הציונות הדתית הוא ציבור מאוד משמעותי במדינה".

ברבנות זה עדיין לא קורה
"ברבנות זה גם קורה. אולי לא בעמדות הראשיות, כי הפוליטיקאים לא שמים את זה בראש סדר העדיפויות שלהם. אבל בשטח יש עשרות גרעינים תורניים שעושים מהפכות, ורבני קהילות שעושים פלאים. אם אנסה לצפות קדימה, כשרואים את כל תלמידי הישיבות והמכינות – לא צריך להיות נביא גדול כדי להבין שכל הכוחות האלה שיגיעו לגודלם, הם יחוללו פה מהפכה רוחנית רצינית".

ערב ראש השנה, מה התפילה הכי גדולה שיש לך בלב?
"שכל עם ישראל יעלה לארץ ישראל. יותר מחצי מעם ישראל נמצא בגלות. יש בצרפת מאות אלפי יהודית, כמו בדרום אמריקה. הם אחים שלנו. אנחנו צריכים אותם פה. הם הולכים ונמוגים שם. הם סובלים מאנטישמיות. הם לא עולים כי הם חושבים שפה רוכבים על גמלים. נדמה להם שיש פה סכסוכים בין דתיים לחילוניים".

"הקב"ה התחיל תהליך של קיבוץ גלויות לפני יותר ממאה שנה.זה לא תהליך שייעצר. אלוקים הבטיח בניין ירושלים, זה קרה. זה ימשיך. אלוקים הבטיח לרחל "ושבו בנים לגבולם" - זה קרה. זה קורה. זה יקרה. אנחנו יודעים שהקב"ה לא עוצר. אנחנו בתוך תהליך. אתה רואה ערים שנבנות - זה נבואות מפורשות".

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן