זעזוע במשטרת הר הבית: המפקד היוצא לא קודם והתרחק מהגזרה

רפ"ק ירון ביטון סיים לאחרונה את תפקידו כמפקד הר הבית לאחר פחות משנה וחצי | בארגון "בידינו" טוענים כי ביטון נהג פעמים רבות באלימות כלפי עולים להר, וכי הקמפיין שלהם הוביל לקיצור תפקידו | משטרת ישראל: "הקצין השתבץ בתפקיד מפקד יס"מ יהודה לבקשתו"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 28/02/22 21:41 כז באדר א'

זעזוע במשטרת הר הבית: המפקד היוצא לא קודם והתרחק מהגזרה
הר הבית, צילום: shutterstock

הר הבית נסגר הבוקר (ב') בפני יהודים בשל חג מוסלמי, אבל מה שמעניין יותר את עולי הר הבית היא השאלה מדוע מפקד הר הבית, רב פקד ירון ביטון, סיים את תפקידו לאחר 16 חודשים בלבד. ביטון החל בימים אלה את תפקיד חדש כמפקד יס"מ יהודה ולמעשה יצא מתוך שורות מרחב דוד ויחידת המקומות הקדושים (ימ"ק), ליחידה אחרת בה שירת בעבר. נציין כי מפקדי ההר שקדמו לביטון דוגמת דני מזרחי, אבי ביטון וניסו שחם נשארו במרחב, קודמו לתפקיד מפקד ימ"ק והועלו לדרגת סנ"צ. 

גורם במשטרה אומר לנו כי אין כל קידום עבור ביטון, "כששמעתי התאכזבתי בשבילו". הוא בא לתפקיד מפקד הר הבית כי מי שמקבל את התפקיד הזה אמור לעלות לסנ"צ. עכשיו הוא קיבל תפקיד פשוט יותר, במחוז אחר, רחוק מהבית וללא עליה בדרגה - זה לא קידום בכלל. לטענת הגורם, ביטון אמר בפירוש: "אני מפה אני מתקדם להיות סנ"צ".

בחודשים האחרונים נוהל נגד ביטון קמפיין שנועד לסיים את תפקידו של ביטון כמפקד הר הבית, את הקמפיין יזמו בארגון "בידינו למען הר הבית". בארגון אומרים כי מאז כניסתו להר הבית, נהג ביטון בצורה אלימה במקרים רבים כלפי העולים והמתפללים היהודים.

רפ"ק ירון ביטון

רפ"ק ירון ביטון צילום: בידינו

סולק מההר בשל "הליכה איטית מדי"

מספר ימים לאחר כניסת ביטון לתפקיד מפקד ההר, בסוף אוקטובר 2020, כתב אחד העולים המוכרים להר הבית: "ביטון הפריע בצעקות ואיומים לתפילת היהודים בהר המתקיימות כבר יותר משנה. לאחר שהעולים לא הבינו מה פשר השינוי המוזר, החל ביטון להוציא אותם בזריזות מאחד השערים של ההר תוך כדי שהוא צועק לעברם. עולי ההר מאוד מתוסכלים ולא יודעים מה יהיו התוצאות הנוספות של המפקד החדש ירון ביטון ומבקשים מראשי המשטרה לשקול מחדש את המינוי המפוקפק הזה".

הקמפיין להדחתו של ביטון מהר הבית אשר קודם כאמור על ידי ארגון "בידינו", כלל עידוד הגשת תלונות נגד ביטון במח"ש וביחידה לתלונות הציבור ואף סיוע בהן, קידום עצומה בנושא, והעלאת מודעות ציבורית. נגד ביטון הצטברו יותר ויותר עדויות מעולי הר הבית שרוכזו בצוות המשפטי של ארגון בידינו.

לדוגמה, בתאריך 23.09.21 ביטון הוביל קבוצה של קציני משטרה שעצרו מספר עולים יהודים, כאשר אחד מהם אף הופרד בכוח מילדיו הקטנים שנאלצו להסתדר לבדם מחוץ להר הבית. המעצרים לוו באלימות כלפי העולים, כולל אדם מבוגר בן 70 שנעצר בכוח. באותו היום, סילק ביטון את תום ניסני, מנכ"ל ארגון "בידינו" ופעיל נוסף של הארגון, עקיבא אריאל, בשל "הליכה איטית מדי".

בתאריך 27.01.22 כ"ה בשבט, א' (שם בדוי), חייל צה"ל, סיפר כי קם בבוקר ויצא מביתו בעיר העתיקה לכיוון הר הבית, תכנן לעבור במקווה ולעלות להר הבית לאחר מכן. א' עלה במדרגות ליד שער השלשלת בשעה 7:10 לערך, ושם החליט לפנות שמאלה כדי לראות את הר הבית עם השלג מקרוב כי שמע שההר סגור לכניסת יהודים. הוא התקדם עד למחסום בשער הר הבית.

לפני הרחבה של הכניסה ל"מחכמה" הוציאו עצור, נער ערבי מהר הבית, וא' זז הצידה כדי לא להפריע. בשלב זה, הוא ראה שוטר בשם ירון ביטון לפי תג השם, הוא לא זיהה אותו תחילה. ירון ביטון ניגש לא' ולטענתו צעק עליו "מה אתה עושה פה", ולפני שא' הספיק לענות, ביטון תפס אותו, סובב אותו ודחף אותו אחורה תוך צעקות "לך מפה". א' ביקש מביטון לעזוב אותו. זה לא עזר, ולמרות שא' התקדם ליציאה, ביטון המשיך לדחוף אותו מאחורה וצעק עליו שירוץ. א' שחשש ממעצר, ניסה להתקדם מהר אך ניסה להסביר לביטון כי הוא לא רוצה לרוץ בשלג כדי לא להיפצע.

חלק מהקמפיין נגד ביטון

חלק מהקמפיין נגד ביטון | צילום: בידינו

בתאריך 02.02.22 ראש חודש אדר עלתה בשעות הבוקר קבוצה של עולים מאזור הר חברון להר הבית, ביניהם רבקה, אישה דתיה. לטענתה, במהלך עלייתה להר הבית היא קיבלה מספר פעמים הערות על כך שביקשה עוד דקה "להתייחד עם בורא עולם בהר הבית", אך זורזה תוך שהיא דומעת.

בהמשך הדרך בשל האירועים שחוותה קודם לכן, רבקה, אשר הינה מוכרת כפוסט-טראומטית על ידי המדינה והינה בעלת תעודה נכה, הייתה נסערת מאוד ו"התקדמה מהר מדי" לדעת השוטרים בקבוצה. היא נתבקשה ללכת יותר לאט, ולכן התיישבה בצד להירגע וחיכתה עד ששאר חברי הקבוצה יגיעו אליה כדי להתקדם יחד איתם. בזמן שישבה בצד, ניגש אליה, כך לדבריה, מפקד הר הבית ירון ביטון וצעק עליה "קומי גברת, אמרתי לך לקום מיד". לאחר מכן תפס אותה בחולצתה, משך אותה, ודחף אותה.

משטרת ישראל: "הקצין השתבץ לאחרונה בתפקיד מפקד יס״מ יהודה לבקשתו"

מנכ"ל "בידינו למען הר הבית", תום ניסני, הגיב לדברים ואמר כי "ירון ביטון יצג את כל מה שרע והעמיק והנציח את האפליה נגד יהודים בהר הבית, תוך שימוש באלימות פיזית ומילולית. גם אם נגזר על שוטר לשרת בהר הבית ולקיים הלכה למעשה אפליה קשה נגד יהודים, מצופה ממנו לעשות זאת תוך התנצלות וניסיון לשפר את תנאי וזכויות העולים היהודים להר. טוב שביטון עזב את הר הבית. נמשיך להיאבק כדי שהר הבית יהפוך להיות כפי שהוא ראוי לו, ואחד הצעדים הוא לנקות אותו מקציני משטרה אלימים וכוחניים".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה לכתבה: "צר לנו על מתן במה תקשורתית להכפשות חסרות אחיזה במציאות. במסגרת סבב רוחב לקצינים שבוצע במשטרה לקצינים רבים בדרגת רפ״ק, הקצין השתבץ לאחרונה בתפקיד מפקד יס״מ יהודה לבקשתו. בתקופת תפקידו, פעל הקצין עם שוטרי נקודת הר הבית ומרחב דוד במקצועיות ובמסירות רבה, לשמירת שלומם וביטחונם של המבקרים והמתפללים במקום באחד המקומות הרגישים בעולם".

"בסיום תפקידו אף קיבל איגרת ברכה אישית מינהלת עולי הר הבית המדברת בעד עצמה ומשקפת את תחושותיהם של הרוב המוחלט של המבקרים בהר הבית. הניסיון להציג מצג שווא אחר מגרונם של קומץ קטן שניסה להכפיש את הקצין והשוטרים שפועלים במקום מעוות וחוטא לאמת".

איגרת הברכה שקיבל רפ"ק ביטון עם סיום תפקידו

איגרת הברכה שקיבל רפ"ק ביטון עם סיום תפקידו | צילום: מנהלת הר הבית