"עשרת הדיברות הכלכליות" לחזרה מוצלחת ונכונה לשגרה מהקורונה

משבר הקורונה פגע באופן קשה במשק הישראלי ובכלכלה העולמית. אנו מביאים שורת המלצות - עשה ואל תעשה - לחזרה נכונה לשגרה אחרי הסגר ובצל המשבר הכלכלי

חדשות כיפה ברק הס 03/06/20 10:06 יא בסיון התשפ

"עשרת הדיברות הכלכליות" לחזרה מוצלחת ונכונה לשגרה מהקורונה
התנהלות כלכלית נכונה, צילום: pexels

1 . חיסכו!
משברים הם חלק מהחיים. נקודה. לפעמים משברים אישיים ולפעמים לאומיים או עולמיים. (ועל אף שלא נעים לדבר על זה, סביר להניח שמשבר הקורונה לא היה המשבר האחרון כמובן...). הצד השווה הוא שלפחות במידה מסויימת ניתן להיערך אליהם וכך להפחית את הכאב של הנפילה.

ההצעה שלנו: חיסכו ויצרו לעצמכם 'קרן לשעת חירום' בסכום שתוכלו לחיות ממנו תקופה של בין חודשיים לחמישה חודשים באופן בסיסי. לא חייבים לשמר בחירום את כל הפינוקים, אבל משהו שיאפשר לחיות (ובנימה אישית - שמחנו מאד לקבל הודעות ממשפחות שעברו אצלנו תיכנון פיננסי בעבר ונעזרו בהדרכה הזאת שלנו במהלך המשבר).

2. השלימו
כפי שאמרנו, ישנם משברים והם חלק אינטגרלי מהחיים. נסו לקבל אותם בהבנה ולא בקיפאון והלם, ולראות את ההזדמנויות המשפחתיות, האישיות והכלכליות.
הפנמה של הדברים תגרום לכם לחוש רגשות חיוביים כלפי התקופה שעברתם ותמנע את הצורך 'לפצות את עצמכם', להרגיש חנוקים ולרוץ לנשום אויר בקניון הקרוב...

3. זהו הזדמנויות
בזמן משבר העולם הגדול משתנה, וכך גם המציאות שסביבנו.
פקחו עיניים, שאלו את עצמכם שאלות: מה שונה ומה זה אומר לנו? האם השינויים שקורים יכולים להשפיע על מקום עבודתי? האם ישנו צורך חדש ויש לי את הידע והיכולת לתת לו מענה? ונסו לזהות הזדמנויות.

4. קבלו החלטות
אנו שומעים ממשפחות רבות שהם הופתעו לגלות עד כמה ההוצאות החודשיות במהלך המשבר פחתו. שבו עם עצמכם, למדו את המספרים ונסו לגלות מהן ההחלטות שכדאי לשמור עליהם גם במהלך השגרה.

5. הסתגלו
במהלך החודשים האחרונים 'זכינו' לשיעור מיוחד, עד כמה החיים עלולים להשתנות ברגע, ועד כמה אנו יכולים להסתגל למציאות החדשה. הסתגלות היא כוח מיוחד שטומן בתוכו את היכולת לעשות שינויים. הרשו לעצמכם לחלום ולהציב מטרות חדשות. בנו תוכנית, והתחילו לצעוד בה. תופתעו למה אתם מסוגלים.

6. לא תחמוד
הישארו נאמנים וקשובים לעצמיכם, אתם לא חייבים שום דבר רק כי סיפרו לכם שאתם חייבים אותו. וכן, גם אם יש בדיוק דבר כזה לשכן או לגיסה. לרכוש או לצרוך רק מה שאתם צריכים או רוצים באמת זו תחושה נהדרת.

7. שמחו בחלקכם
כבר אמרו חז"ל 'איזהו העשיר השמח בחלקו', ובאופן לא מפתיע בכלל גם כל כלכלי האושר והפסיכולוגים העוסקים בתחום פסיכולוגיית האושר הגיעו בדיוק לאותה מסקנה...
נסו מידי פעם להיזכר בימים עברו, כשהרווחתם פחות וצרכתם פחות, ואולי גם שמחתם יותר, כזוג צעיר או סתם בתקופות שונות.
מניסיון של מפגשים עם אלפי משפחות, היכולת לשלוט בהוצאות לא-משמחת-פחות מלרכוש ולקנות ללא חשבון.

8. היערכו מראש
ברוך ה' ישנן גם שמחות בחיים. לחלקן יש תאריך יעד ברור ובהיר (בר מצוות, בת מצוות), ולחלקן פחות (חתונות), אבל לאלו ולאלו ניתן להיערך מראש, ומוטב לעשות כן. בבחירה שבין להוציא הוצאה גדולה ולפרוע אותה בתשלומים, לבין לחסוך מראש מידי חודש בחודשו, אתם יודעים כבר מה אנחנו ממליצים...

9. ריבית דריבית
כאשר אנו לווים ממישהו אנחנו משלמים ריבית על הכסף, ולעומת זאת כאשר אנחנו חוסכים ומשקיעים את כספנו אנו מחליפים צד ומרוויחים את הריבית.
זאת הפעם היחידה שבה אנו מאחלים לכם להיות בצד המקבל...

10. דור העתיד
דברו עם הילדים על כסף ועל כלכלה. זהו חלק ממצוות האב על הבן - ללמד את הילד איך מסתדרים כאן בעולם הזה... חינוך נכון לסוגיית אושר ועושר עשוי לייצר בבית אוירה נכונה ורגועה, ולהשאיר צידה טובה להמשך החיים.

ברק הס הוא מנכ"ל ברק ייעוץ והשקעות. מומחה לכלכלה, השקעות ותכנון פיננסי.