מה לעשות עם הפנסיה שלי בחל"ת?

אם תגיעו למצב שבו במשך תקופה ארוכה אתם לא משלמים כסף לחברת הביטוח על הביטוחים האלה, הביטוח שלכם עלול להתבטל ובעצם תמצאו את עצמכם לא מבוטחים, בהרבה מקרים זה ממש לא כדאי. אז מה תכלס'?

חדשות כיפה ברק הס 06/04/20 23:43 יב בניסן התשפ

מה לעשות עם הפנסיה שלי בחל"ת?
מה עושים?, צילום: shutterstock

הוציאו אתכם לחל"ת, מה זה אומר על הפנסיה שלכם?

בחיסכון הפנסיוני יש לנו שני מרכיבים עיקרים, המרכיב הראשון הוא מרכיב החיסכון - זהו הסכום שאנחנו שמים בצד כל חודש כדי שכשנגיע לגיל פרישה יהיה לנו ממה לחיות. המרכיב השני הוא מרכיב הביטוח - למעשה בחיסכון הפנסיוני יש לנו ביטוח מפני שני מצבים, מצב ראשון זהו מצב שבו ח"ו העובד יפטר מן העולם מוקדם ואנחנו רוצים שיהיה למשפחה שלו ממה לחיות. ביטוח זה הוא ביטוח חיים, ונקרא גם 'קצבת שארים' בקרן הפנסיה. המצב המבוטח השני זהו מצב שבו העובד ח"ו לא יוכל לעבוד מסיבות רפואיות, ואנחנו רוצים שתהיה לו הכנסה חודשית. זהו ביטוח אובדן כושר עבודה, או פנסיית נכות.

מה קורה עם כל הדברים האלה בזמן חל"ת?

ההפקדה החודשית לפנסיה מבוצעת מהמשכורת שלנו, ובתקופה שאנחנו בחל"ת מן הסתם אין לנו משכורת, אז אנחנו לא מפקידים לפנסיה באותם חודשים. כלומר, החיסכון הפנסיוני שלנו לא גדל בחודשים האלה.

מה קורה עם הביטוח? את הביטוח אנחנו משלמים כל חודש מתוך ההפקדות שלנו לפנסיה, בחודשים האלה בהם אנחנו לא מפקידים לפנסיה אין לנו איך לשלם את הביטוח. למרות זאת אם החיסכון שלנו נמצא בקרן הפנסיה, קרן הפנסיה נותנת לנו עד חמישה חודשים שבהם גם אם אין הפקדות לקרן הפנסיה הביטוח ממשיך כרגיל.

אם חס וחלילה נגיע למצב שבו יותר מחמישה חודשים לא יהיו הפקדות לקרן הפנסיה, כל עובד יוכל לפנות לקרן הפנסיה שלו ולהגיע איתה להסדר שמאריך את התקופה הזו בעד שנתיים. בתקופה זו את סכום הביטוח שאתם אמורים לשלם יקחו מהסכום שנצבר לכם בקרן הפנסיה עד כה.

ביטוח מנהלים עובד קצת אחרת. מי שמבוטח בביטוח מנהלים צריך לשלם כל חודש לחברת הביטוח את פרמיית הביטוח שלו. חלק מחברות הביטוח הודיעו שבתקופה הזו עובדים שהוצאו לחל"ת יכולים לא לשלם את הביטוח לתקופה של עד שלושה חודשים, וחברת הביטוח סופגת את הסכום הזה בעצמה.

אם תגיעו למצב שבו במשך תקופה ארוכה אתם לא משלמים כסף לחברת הביטוח על הביטוחים האלה, הביטוח שלכם עלול להתבטל ובעצם תמצאו את עצמכם לא מבוטחים, בהרבה מקרים זה ממש לא כדאי.

אז מה תכלס'?

אם אתם נמצאים בקרן פנסיה, עד חמישה חודשים אתם לא צריכים לעשות שום דבר. אם יש לכם ביטוח מנהלים, פנו לחברת הביטוח שלכם או לסוכן הביטוח שלכם, בדקו איתם מה מצב הביטוח הפנסיוני שלכם בימים אלו של חל"ת, ומה עליכם לעשות כדי לשמר את הביטוח שלכם. בהצלחה.

 

ברק הס, מנכ"ל ברק ייעוץ והשקעות, מומחה לכלכלה, השקעות ותכנון פיננסי.