עסקים קטנים בקרונה יכולים לעשות שינוי

יום אחד נקום והקורונה בעזרת ה' לא תהיה חלק משגרת היום יום שלנו. להוריד את הראש ולסגור את העסק לכל התקופה הקרובה עשוי להיות דרך ללא מוצא. אז מה כן אפשר לעשות?

חדשות כיפה גילעד נוימן 24/03/20 13:30 כח באדר התשפ

עסקים קטנים בקרונה יכולים לעשות שינוי
עבודה מהבית, צילום: shutterstock

לפני יומיים פתחתי פגישה אינטרנטית עם אחת המשפחות הוותיקות שלי בשאלה השגרתית בימים אלו, "נו אז איך אתם מסתדרים". היה לי ברור שהתשובה הולכת להיות מבול של קשיים ושל מצב כלכלי בלתי אפשרי. חיכיתי לשמוע על כך שהם לא מצליחים בכלל לייצר הכנסה בעיקר בגלל שהכנסה אחת מבוססת על עסק עצמאי בעוד שההכנסה הנוספת היא שכיר שעדיין מועסק מהבית.

הופתעתי מהתשובה, נכון קשה אבל אנחנו המצב הקיים מחייב אותנו לחשוב שונה ולהביא הכנסה בכל זאת. אמנם כמות המכירות ירדה ב- 30% וזה פגיעה משמעותית בעסק אבל הם עדיין מצליחים לייצר הכנסה.

אז איך קורה? לעסק קטן יש יכולות שלעסקים גדולים אין. עסק קטן יכול להתאים את עצמו למצב באופן קל יותר ויכול לשנות את סוג המוצרים ואת נתיבי האספקה של המוצרים בצורה מהירה יותר. לתכונה הזאת קוראים זמיש- זריז וגמיש. עסק קטן תלוי במספר מצומצם מאד של אנשים וכל תנועה שלו לא דורשת שיונים מבניים ולא דורש ישיבות דירקטוריון. 

בעוד עסקים גדולים עשויים למצוא את עצמם תקועים עם סחורות שאמורות להימכר על פני תקופה ארוכה לעסק קטן אין את הבעיה הזאת. כמו כן בעל עסק קטן יכול להחליט שממחר הוא משנה את הפורמט של המוצרים שלו ולמכור מוצרים נוספים. לדוגמא תופרת ומעצבת בגדים שדיברתי אתה בשבוע האחרון לא נתקעה עם סחורה שהיא לא צריכה וכך יכלה לשנות את סוג השמלות שהיא תופרת משמלות חתונה לשמלות לחג.

מעבר לכך עסקים קטנים שעד היום לא היו במרחב האינטרנטי יכולים עכשיו להפוך להיות חלק מהמרחב הזה. למרחב האינטרנטי ישנם אפשרויות רבות ומגוונות, מפגשים קבוצתיים באפליקציות שונות, מכירה דרך האינטרנט ושיווק שירותים שונים. לדוגמא עסק שמציע אימונים גופניים יכול לעשות פגישות ואימונים דרך האינטרנט ואף לייעץ איך מקיימים אימונים כאלו בית על ידי מתן תשובות לשאלות של המתאמנים.  

היום שאחרי אולי לא נראה באופק אבל הוא יגיע יום אחד. יום אחד נקום והקורונה בעזרת ה' לא תהיה חלק משגרת היום יום שלנו. להוריד את הראש ולסגור את העסק לכל התקופה הקרובה עשוי להיות דרך ללא מוצא. נוכל למצוא את עצמנו עם עסק שלא יוכל לשקם את גם אם העסק ישמור רק על שיווק בתקופה הזאת אפילו ללא עם מעט מאד מכירות עדיין העסק יכול להתרומם אחרי התקופה הלא פשוטה שאנחנו עובדים. עסק יכול לייצר סירטונים ומידע חינמי על מנת למשוך לקוחות שאולי בשלב הזה עדיין לא יהיו לקוחות משלמים אבל הם בהמשך הם יכלו להפוך ללקוח שרוצה אותנו ומבין שיש לנו מוצר למכור לו.

 נכון שכרגע אנחנו עסוקים בקושי העצום ובפער שהיא יוצרת אצלנו אבל אנחנו צריכים לא לשכוח שאם נפעל נכון העסק שלנו עשוי למצוא את עצמו במגמת שימור ואולי אף במגמת עליה.  

גילעד נוימן, מלווה משפחות בעמותת מקימי