התמודדות כלכלית בימי קורונה

החופש שנכפה על רובנו הוא הזדמנות לעשיית סדר. לא רק נקיון הבית לקראת פסח אלא עריכת סדר בכל החשבונות והניירת שדחפנו למגירה והבטחנו לטפל בה לכשנתפנה. הזמן הזה הגיע

חדשות כיפה רושית כהן 23/03/20 17:12 כז באדר התשפ

התמודדות כלכלית בימי קורונה
לעשות סדר, צילום: shutterstock

האדם מטבעו הוא יצור של תבניות. על מנת לשמור על שלוות נפש אנחנו מצמידים תוויות למצבים ולאירועים ועובדה זו מקלה עלינו לזהות סיטואציות ולדעת איך להתמודד איתן.

ימים אלו הם הכל חוץ מימים רגילים. הילדים בבית נותנים קצת הרגשה של חופש גדול. לוח השנה מאותת לנו שאנחנו בימי ערב פסח וההכנות האופייניות לו. אבל תקופה זו היא קצת מזה וקצת מזה ובעיקר לא זה ולא זה. נכנסנו לזה בהפתעה ובלי יכולת להיערך ואין לנו באמת מושג מתי נחזור לשגרה. מה אנחנו יכולים לעשות על מנת להחזיר לעצמנו מעט מהשליטה על חיינו?

במאמר זה נגעתי אך ורק בפו הכלכלי אך ברור שיש לו נגיעה גם ליחסי הורים ילדים, זוגיות ולמעשה לכל האספקטים של התא המשפחתי.

החופש שנכפה על רובנו הוא הזדמנות לעשיית סדר. לא רק נקיון הבית לקראת פסח אלא עריכת סדר בכל החשבונות והניירת שדחפנו למגירה והבטחנו לטפל בה לכשנתפנה. הזמן הזה הגיע. עכשיו הרגע לעשות סדר בכל התשלומים  והוראות הקבע שלנו. הצעד הראשון הוא עריכת שיקוף אמיתי ומדויק של ההוצאות-ההכנסות-ההלוואות-והנכסים שברשותנו.

המסמכים בהם יש להצטייד:

  • דפי בנק בחשבונות העו"ש שלנו 3 חודשים לאחור.
  • פירוט רכישות בכרטיסי אשראי 3 חודשים לאחור.
  • רישום מדויק עד כמה שניתן של החובות הפתוחים- המחאות שנתנו וכן חובות אחרים.

לאחר שכל המסמכים ברשותנו יש לערוך טבלה מסודרת שתעזור לנו לגלות את ההוצאות וההכנסות החודשיות הממוצעות.

במידה ונגלה הפרש חיובי- מה טוב חלקנו. לאחר שיעבור זעם אפשר לשקול סגירת סכום חודשי או סכום חד פעמי באחד מאפיקי החיסכון.

במידה ונגלה הפרש שלילי – זה הזמן לבדוק איפה ניתן לקצץ. זה הרגע לבדוק האם ברשותנו ביטוחים כפולים, האם אפשר לוותר על אחד או יותר מהמנויים שלנו.

גם הכלכלה שלנו בעת החירום הזו צריכה להישמר בשיקול דעת. רובנו לא גרים בערבה או במקום מבודד בו משאית האוכל מגיעה אחת לתקופת זמן וככאלה אין צורך אמיתי לאגור מזון או מוצרים אחרים (ראה- אגירת נייר טואלט). אפשר להמשיך בעריכת קניות רגילות תוך התחשבות במצב בו כל בני המשפחה כל היום בבית ומטבע הדברים אוכלים יותר. אפשר ונכון להתחשב במצב זה אולם אין צורך לאגור מוצרי מזון ונקיון.

פסח עומד בפתח וגם לקראתו יש להיערך. זו ההזדמנות לעבור על רשימת הקניות הקבועה שלנו ולעדכן אותה. ואם אין לנו רשימת קניות כזו, עכשיו הזמן להכין אותה וללכת לחנות בנחת ולא לחכות לרגע האחרון וללחץ הנגרם בעטיו.

החשיבה שצריכה להוביל אותנו היא שזה מצב שלגמרי כנפה עלינו אבל חובתנו כמבוגרים להוציא ממנו את המיטב ולנסות להוציא את מקסימום השליטה שאנחנו יכולים להוציא ממצב לא הגיוני זה.

ויקוים בנו "כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך כי אני ה' רופאיך" (שמות, טו', כו')

 

הכותבת היא יועצת פיננסית לעסקים ומשקי בית "אדיר-יעוץ פיננסי וניהול פרויקטים"