הצעת החוק שאמורה להוזיל לכם את המשכנתא

יוזמת חקיקה חדשה אמורה להסיר את מגבלת שיעור ריבית הפריים המוטלת על נוטלי המשכנתא, לצד מגבלות נוספות. יוזם ההצעה ח"כ קרעי: "הפיקוח על הבנקים מקבל החלטות מוטות באופן משמעותי לרעת הציבור"

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 23/05/19 17:04 יח באייר התשעט

הצעת החוק שאמורה להוזיל לכם את המשכנתא
הוזלה של מאות שקלים. אילוסטרציה: חתימה על משכנתא, צילום: פלאש 90. יוסי זמיר

לקחתם משכנתא? משלמים ריבית גבוהה? הצעת חוק חדשה שהגיש היום (ה') ח"כ שלמה קרעי מהליכוד, צפויה להוביל למצב חיסכון בן מאות שקלים בכל חודש לציבור הלווים למטרת רכישת בית.

ח"כ קרעי, שהינו גם ד"ר להנדסה תעשייה וניהול ורואה חשבון, הגיש הצעת חוק לביטול המגבלות על תמהיל המשכנתא שקבע בנק ישראל.

לפי ההצעה, לא ניתן יהיה להטיל מגבלות על תמהיל ההלוואות למטרת רכישת בית,  ובפרט תבוטל מגבלת שליש הפריים הקובעת כי ניתן לקחת לכל היותר שליש מההלוואה בריבית פריים. מטרתה העיקרית של מגבלת שליש הפריים היא הגבלת כוח הקנייה של הרוכשים בסביבת ריבית נמוכה לשם הפחתת הסיכון ללווים ולבנקים במקרה של עליית ריבית עתידית. לדעתו של קרעי, מטרה זו ניתן להשיג בדרכים אחרות שלא יפגעו בציבור וייקרו את תשלומיו החודשיים.

מנסה להילחם במגבלות על המשכנתאות. ח"כ קרעי

מנסה להילחם במגבלות על המשכנתאות. ח"כ קרעיצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

דוגמא לביטול ההגבלה על ריבית הפריים ניתן לראות במצב של לקיחת משכנתא בהיקף של מיליון שקלים לתקופה של 20 שנה, ששליש ממנה במסלול פריים כפי שמתיר בנק ישראל. במצב כזה התשלום החודשי כיום עומד על ‭5,858‬ שקל, ואילו ללא המגבלה, במידה וההלוואה היתה נלקחת כששיעור ריבית הפריים היה עומד על ‭70%‬ מהמשכנתא, ההחזר החודשי שלו היה עומד על ‭5,088‬ שקל - פער חודשי של 770 שקל.

בדברי ההסבר להצעה נכתב בין היתר כי "המגבלות הקיימות צמצמו את מרחב התמרון של הבנקים, עד כדי חשד לתיאום ריביות על ידי הממונה על ההגבלים העסקיים, והן גרמו לפגיעה קשה בתחרות היחידה שבאמת התרחשה במערכת הבנקאית בישראל. הצעת חוק זו תעודד את התחרות בשוק המשכנתאות, תביא להוזלה משמעותית של תשלומי הדיור ותסייע למעמד הביניים הקורס, לאוכלוסיות המוחלשות ולזוגות הצעירים להתמודד עם יוקר תשלומי הדיור".

ח"כ קרעי עצמו אמר כי "הפיקוח על הבנקים לצערי מוכיח פעם אחר פעם כי במנעד שבין טובת הציבור לטובת הבנקים, מתקבלות החלטות מוטות באופן משמעותי לרעת הציבור. כך לגבי מגבלת שליש הפריים שמאלצת את הציבור לשלם מיליארדי שקלים ריבית עודפת בכל שנה, כך לגבי עמלת פירעון מוקדם שעושקת את הציבור במאות מיליוני שקלים בשנה ועוד. אני מתכוון בעז"ה להיאבק לטובת האינטרסים של הציבור מול הבנקים כל עוד הפיקוח על הבנקים לא יעשה זאת."