המשק הישראלי מתאושש: ירידה חדה במספר דורשי העבודה

מנתונים שמפרסם שירות התעסוקה עולה כי בחודש יולי נרשמו 291 אלף דורשי עבודה בישראל - ירידה של 35 אחוזים, הירידה הגבוהה ביותר מפרוץ משבר הקורונה. "בסוף ספטמבר הציפייה היא לעלייה בקצב החזרה לעבודה", מבהירים ברשות את הקצב האיטי של החזרה לעבודה

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 23/08/21 16:17 טו באלול התשפא

המשק הישראלי מתאושש: ירידה חדה במספר דורשי העבודה
שירות התעסוקה, ירידה חדה, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שירות התעסוקה פרסם הבוקר (ב') את נתוני התעסוקה לחודש יולי האחרון, שמהם עולה כי נרשמה ירידה חדה של 35.1 אחוזים במספר דורשי העבודה - הירידה הגבוהה ביותר מאז פרץ משבר הקורונה במרץ 2020.

הגורם העיקרי לכך הוא הפסקת הזכאות לדמי אבטלה שנכנסה לתוקף בתחילת יולי. בעוד בסוף חודש יוני היו רשומים בשירות התעסוקה 448.7 אלף דורשי עבודה, הרי שבסוף חודש יולי היו רשומים פחות מ-291 אלף דורשי עבודה. יחד עם זאת, ובדומה לנתונים שהתקבלו מארצות הברית, שם הפסקת דמי האבטלה הפדרליים לא הובילה לעלייה מקבילה בשיעורי התעסוקה, גם בישראל קצב החזרה לעבודה איטי יחסית לשיעור הירידה במספר דורשי העבודה ומספר המשרות הפנויות נותר גבוה, ולמעשה הגבוה ביותר בעשור האחרון.

מספר דורשי העבודה – השוואה בין יוני ויולי,

מספר דורשי העבודה – השוואה בין יוני ויולי, צילום: שירות התעסוקה

בשירות התעסוקה גורסים כי עוד מוקדם לעמוד על פשרו של קצב החזרה לעבודה הנמוך יחסית וסבורים כי יש להמתין לנתוני התעסוקה שיירשמו בתום תקופת החגים. בשירות משערים כי ייתכן וקצב החזרה לעבודה הנמוך יחסית תלוי בעונת הקיץ, המאופיינת בפיטורים עונתיים והרצון להישאר עם הילדים בבית, ובתקופת החגים שהשנה מתחילה בראשית ספטמבר. "אפשר שאנו נתונים במעין תקופת המתנה", אומרים ברשות התעסוקה, "בה גם דורשי עבודה שנותרו ללא זכאות אינם ממהרים לשוב לעבודה נוכח התכווצותו של השוק כמידי קיץ ולאור תקופת החגים הממשמשת ובאה. בסוף ספטמבר הציפייה היא לעלייה בקצב החזרה לעבודה", מבהירים ברשות.

עם זאת, לצד הירידה הכללית במספר דורשי העבודה חלה עלייה משמעותית במספר דורשי העבודה שאינם זכאים לדמי אבטלה ובכל זאת פונים לשירות התעסוקה בבקשה לסיוע בתהליכי החזרה לעבודה אם בבקשה להצעות עבודה, אם באימונים תעסוקתיים וייעוצי קריירה ואם בהכשרות מקצועיות – בעוד ביוני מספרם עמד על 49.7 אלף, הרי שביולי מספרם עמד על 76.1 אלף, עלייה של 53.1% ובשירות מעריכים כי קבוצה זו צפויה לגדול בחודשים הקרובים, כי רבים יתקשו לשוב למעגל העבודה. 

מנגד, נרשמה גם עלייה בשיעור דורשי העבודה תובעי הבטחת ההכנסה, אותה מסבירים בשירות התעסוקה בכך שבניגוד לתובעי אבטלה, שקצבתם קצובה בדרך כלל בזמן מוגדר וכעת תמה תקופת הזכאות של בני ה 44 ומטה, תובעי קצבת הבטחת ההכנסה בדרך כלל מתקשים לשוב לעבודה ונוטים להישען על דמי הקצבה לתקופה ממושכת. עוד סבורים בשירות התעסוקה, כי בחודשים הקרובים צפויה עלייה בשיעור תובעי הבטחת ההכנסה וייתכן שגם במספרם, זאת נוכח עלייה משוערת במספר החוזרים לעבודה, בוודאי עם תום תקופת הזכאות של בני 45 ומעלה שתחול בחודשים הקרובים, וכן נוכח לא מעט דורשי עבודה, לרוב בעלי מיומנויות עבודה נמוכות, שיתקשו לשוב למעגל העבודה ויזדקקו לקצבאות סוציאליות.