5 דברים שלא ידעתם על דמי הבראה

ראיתם לאחרונה בתלוש המשכורת את השורה של "דמי הבראה" ולא ידעתם במה מדובר אבל לא הרגשתם צורך לשאול את הבוסית? אז אנחנו עושים לכם סדר במושג שפעם בשנה מפנק אתכם בכמה אלפי שקלים

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 30/08/21 16:44 כב באלול התשפא

5 דברים שלא ידעתם על דמי הבראה
חייב ללכת לבית הבראה עם דמי ההבראה? אילוסטרציה, צילום: shutterstock

תלוש השכר שלנו מלא באינספור פרטים שמסבכים את האדם המצוי, ניכויי מס בריאות והכנסה, פנסיות, ביטוח לאומי וקופות גמל, חלק מהניכויים הולכים כאמור לקופת המדינה וחלק מהניכויים הם בעצם חסכונות עתידיים שלנו אם לקופת גמל או לפנסיה. הפעם נעסוק בדמי הבראה, מה זה? למה זה? ועל מה זה?   

למה קוראים לזה דמי הבראה? 

בעבר מימנו את הליכתו של העובד לבית הבראה, והתשלום חושב על פי עלויות המקום, לכן פעם נדרשו העובדים להציג את הקבלות בתנאי לקבלת התשלום. אל דאגה, אין לכם מה לשמור קבלות, היום התעריף מחושב ומשולם במנותק מהייעוד המקורי שלו.

עושים חשבון

איך אדע כמה מגיע לי? צילום: shutterstock

מי זכאי לדמי הבראה?

עובדים אשר השלימו שנת עבודה אחת לפחות במקום עבודתם זכאים לדמי הבראה בהתאם לוותק שצברו במקום העבודה, על בסיס 378 שקל ליום הבראה במגזר הפרטי ו-432 שקל ליום הבראה במגזר הציבורי.

כיצד מחשבים את דמי ההבראה?

השנה הראשונה שווה לכם 5 ימי הבראה (בהתאם לסעיף הקודם, במגזר הציבורי תקבלו 2,160 שקלים, ובמגזר הפרטי 1,890 שקל) על השנה השנייה והשלישית - 6 ימים, השנים הרביעית עד העשירית שוות לכם 7 ימים בכל שנה, בשנים 11 עד 15 - שמונה ימים, שנים שש עשרה עד תשע עשרה - 9 ימים, השנה העשרים ואילך - 10 ימים ולא פחות מ-4,320 שקל במגזר הציבורי ו-3,780 שקל במגזר הפרטי. 

פטור מתשלום ביטוח לאומי

גם על דמי הבראה צריך לשלם ביטוח לאומי, צילום: Nati Shohat/Flash90

האם דמי הבראה נחשבים כהכנסה מעבודה?

למקרה שתהיתם (ואנחנו יודעים שלא), דמי ההבראה נחשבים להכנסת עבודה, ולכן גם עליהם חלים כל המיסים שיש על הכנסות אחרות, כולל מס הכנסה, ביטוח לאומי וביטוח בריאות. 

האם ניתן לוותר על דמי ההבראה ?

אנחנו יודעים שאתם מסתפקים במועט, וממש אבל ממש לא בא לכם על דמי ההבראה, אך צר לנו לאכזב - לא ניתן לוותר עליהם ואפילו לא על חלק קטן מהם. 

יצאתי לחל"ת או חופשת לידה, האם התקופה תחושב?

החוק מבהיר כי תקופת הזכאות לדמי הבראה לא תכלול כל היעדרות בשל חל"ת וכל היעדרות אחרת בה לא מתקיימים יחסי עובד ומעסיק. לעומת זאת, אם יצאתם לחופשת לידה, תגלו שהתקופה הזאת כן נכללת ומובאת בחשבון על פי חוק.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן