ראשי המסחר: נפתח ביום חמישי בלי לחכות לאישור הממשלה

פורום ראשי המסחר הודיעו כי יפתחו ביום חמישי הקרוב, במקביל לפתיחה המסתמנת של החינוך, ולא ימתינו לממשלה: "אנחנו לא פורעי חוק אלא נוטלי אחריות, והגיע הזמן שלנו לקחת את האחריות בידיים כדי לדאוג לפרנסתנו"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 09/02/21 18:34 כז בשבט התשפא

ראשי המסחר: נפתח ביום חמישי בלי לחכות לאישור הממשלה
תור לחנות בירושלים אחרי פתיחת המסחר, בפעם הקודמת, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

קבינט הקורונה צפוי להתכנס הערב (ג') ולדון בהמשך פתיחת המשק, בדגש על פתיחת מערכת החינוך. במשרד הבריאות צפויים להמליץ להשאיר את פתיחת המסחר לשלב הבא, בשל הרמה הגבוהה של התחלואה והסיכון שבפתיחה נרחבת, אולם בעלי הרשתות והחנויות הודיעו היום כי לא יחכו להחלטות הממשלה, ויפתחו בעצמם כבר ביום חמישי הקרוב.

מסתמן: המתווה המלא לפתיחת מערכת החינוך ביום חמישי

במסיבת עיתונאים שכינסו אחר הצהריים הודיעו פורום העצמאים, ראשי רשתות המסחר, התרבות, המסעדנות ועוד כי החל מיום חמישי מתוכננת פתיחה רחבה תוך הקפדה על כללי התו הסגול והצגת תעודת מתחסן. 

שחר תורג'מן, ראש פורום ראשי המסחר, הבהיר כי לא יחכו להחלטות הממשלה: "יואב קיש אמר שהוא רוצה לפתוח בתו ירוק בעוד שבועיים. אנחנו לא מאמינים לו, אנחנו על מכשיר אקמו כבר. לא נחכה עוד יום אחד. יום חמישי יוצאים לדרך". עוד הוסיף תורג'מן: "ניתן שירות למי שיציג תעודת מתחסן על חיסון שני מעל גיל שני. אחרי חיסון ראשון מתחת לגיל 60, או בדיקה תוך 72 שעות. ממשלת ישראל מוזמנת לבצע אכיפה על בסיס התנאים שקבענו ואנחנו מזהירים אותה מאכיפה בררנית. שיואילו בטובם לשלוח לנו אותם שוטרים ששלחו ללוויות במגזר החרדי בשבוע שעבר. אם תהיה אכיפה בררנית לא נשלם את הקנסות".

רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות ואחד מהשותפים למהלך, הצהיר כי גם העצמאים יצטרפו לפתיחה בניגוד להנחיות: "אנחנו כבר מזמן הבנו שאנחנו לא יכולים יותר לחכות לממשלה שתקבל החלטות בשבילנו ותקדם פתיחה בריאה ואחראית של כלל המשק", אמר בז'ה, "הן עבור הציבור וכמובן עבור בעלי העסקים, בדגש על העצמאים שעבורם מדובר באוויר לנשימה. כבר מזמן הבנו - אם אין אנחנו לנו-מי לנו? אנחנו בטח לא בראש סדר העדיפויות של הממשלה הזו שעסוקה רק בעצמה ובפוליטיקה מביכה שאת תוצאותיה כבר ראינו".

עוד אמר: "אנחנו לא פורעי חוק אלא נוטלי אחריות, והגיע הזמן שלנו לקחת את האחריות בידיים כדי לדאוג לפרנסתנו, משפחתנו וכמובן לקהל לקוחותינו. יחד נחזיר את השפיות מיד בזהירות ואחריות. אין לנו יותר רזרבות להמשיך ולחכות".

"כל פתיחה עכשיו - תוביל להתפרצות בלתי נשלטת"

מנגד, סגן שר הבריאות, יואב קיש, הזהיר מפתיחה נמהרת: "נציע לפתוח את המסחר תחת תו ירוק - רק ביום שלישי בעוד שבועיים", אמר קיש בראיון לחדשות 12. "אני שומע את כל האמירות 'נפתח עם תו ירוק בחמישי' - אי אפשר לעשות את זה, מאוד היינו רוצים אבל זה 'ביס' גדול מדי. אנחנו ברמת תחלואה גבוהה, פותחים את החינוך בחמישי וחייבים לחכות לשבועיים ולראות שזה לא כדור שלג שהולך ומתגלגל. נפתח אם נראה שה-R (מקדם ההדבקה) נשאר 1".

עוד הסביר סגן שר הבריאות כי "האופק הוא מרווח של שבועיים בין פתיחה לפתיחה, אז מתחילים לקבל את האפקט. אנחנו היום ב-R=1, כלומר המחלה יציבה ולא בעלייה ולא בירידה. אם מוסיפים את החיסונים ומצד שני פותחים, שני האלמנטים אמורים לאזן. אם הפתיחה גדולה מדי לעומת קצב החיסון, נקבל R גבוה יותר וכשהמספרים יעלו זה ייצא משליטה".

"הגדרנו שבועיים לטובת פתיחה של תו ירוק", אמר קיש. "למרות שהוא יותר מוגן - כל פתיחה של תו ירוק עכשיו תוביל להתפרצות בלתי נשלטת, ולכן מדובר על יום שלישי בעוד שבועיים עד שנראה את ההשפעות האחרות. הדיון הזה עוד ילווה אותנו זמן רב כנראה. גם כשכולנו נהיה מחוסנים, עדיין מדובר על 95% יעילות ונשארת אוכלוסיה פגיעה בכמות גדולה. גם הצעירים לא מחוסנים, ולא ניתן לתחלואה להשתולל. כל הזמן נצטרך לבחון שה-R לא עולה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן