בדרך לירח: הושקה החללית 'בראשית 2'

החללית 'בראשית 2' תורכב ממערך של שלוש חלליות - חללית מקפת ושתי חלליות נחתות – ותשוגר לירח בעוד כארבע שנים. הנשיא ריבלין: "יוצאים לדרך חדשה, מוכרת אבל שונה. הפרויקט הזה יפרוץ את גבולות הידע האנושי"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 09/12/20 14:53 כג בכסלו התשפא

בדרך לירח: הושקה החללית 'בראשית 2'
הנשיא בהשקת 'בראשית 2', צילום: חיים צח, לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין אירח היום, יום רביעי, כ"ג בכסלו, 9 בדצמבר, את השקת הפרויקט "בראשית 2", החללית הישראלית השנייה שתשוגר לירח. באירוע השתתפו שר המדע והטכנולוגיה יזהר שי, מנכ"לית משרד המדע והטכנולוגיה שי לי שפיגלמן, מייסד SpaceIL כפיר דמרי, מנכ"ל SpaceIL שמעון שריד ומנכ"ל התעשייה האווירית בועז לוי.
 
עמותת SpaceIL בשיתוף התעשייה האווירית וסוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה, יזמו את פרויקט "בראשית 2" אשר במסגרתו תיבנה ותשוגר לירח החללית הישראלית השנייה. "בראשית 2" תורכב ממערך של שלוש חלליות - חללית מקפת ושתי חלליות נחתות – ותשוגר לירח בעוד כארבע שנים. לצד המשימה המדעית ושיתופי הפעולה הבינלאומיים, הפרויקט רותם ומעורר השראה בקרב בני נוער מכל חלקי הארץ מכל גווני החברה הישראלית.


 
בטקס לקחו חלק באופן מקוון תלמידות ותלמידים, סטודנטיות וסטודנטים, וכן מתנדבים משישה ממרכזי חלל ברחבי הארץ המהווים את דור המהנדסים, היזמים והחולמים הבא.
 
"רק לפני שנה וחצי, היינו כאן יחד, כשמדינת ישראל עצרה את נשימתה ונשאה עיניה אל הכוכבים", אמר הנשיא בנאומו. "ליווינו בחשש את הגשושית בראשית במסעה ההיסטורי אל הירח. עקבנו אחרי מסעה הארוך של הגשושית, התגאנו בחוקרים ובעבודה פורצת הדרך שהובילו SpaceIL, התמלאנו בגאווה על התעוזה ועל היכולת הישראלית שצמחה ממש כאן, התאכזבנו, והבנו שצריך להתחיל מבראשית. היום, אנחנו אנו יוצאים לדרך חדשה, מוכרת אבל שונה, שבסופה אנחנו מקווים שלא אחת, אלא שלוש חלליות, ינחתו בבטחה על אדמת הירח".
 
לדברי הנשיא, "המסע של בראשית 2 לירח הוא מסע ייחודי. אם יצליח - ואני בטוח שיצליח - יאפשר הפרויקט הזה לפרוץ את גבולות הידע האנושי, לקיים ניסויים מדעיים חדשניים, ולסייע לנו להבין טוב יותר את היקום בו אנו חיים. ההשקה של בראשית 2 בתקופה הנוכחית, כאשר העולם כולו מתמודד עם משבר בריאותי שטרם נראה כמותו, איננה מובנת מאליה. בצל הנגיף, התחוור לנו כמה מושגים גדולים, כמו מדע, רפואה ומחקר, יכולים לטלטל את חיינו מהיסוד. התחוור לנו כמה עוד יש לנו ללמוד – לא רק על פלנטות רחוקות, ועל גלקסיות רחבות הידיים, אלא אפילו פה, בתוך כדור הארץ שלנו," אמר הנשיא.

תכנון החללית

תכנון החללית 'בראשית 2'צילום: חיים צח, לע"מ

 
״אני מאמין כי השקתה של בראשית 2, מעבר להיותה מאורע היסטורי ומרגש בסיפורה של מדינת ישראל, היא גם הזדמנות לרענן את נקודת המבט שלנו. זוהי הזדמנות להזכיר לעצמנו את האחריות שלנו לכדור הארץ. האחריות שלנו להבטיח את בריאותו של הכוכב בו אנו חיים ואת בריאותם של כל האנשים שנמצאים עליו. האחריות שלנו לוודא שהפעולות שאנו מבצעים היום יאפשרו חיים טובים וברי קיימא לדורות הבאים,״ הוסיף.
 
שר המדע והטכנולוגיה, יזהר שי, אמר כי "משרד המדע והטכנולוגיה וסוכנות החלל הישראלית גאים להיות שותפים לפרק השני של משימת ״בראשית״. מדובר במיזם פורץ גבולות ומעורר השראה, וביזמים נחושים המהווים דוגמא ומופת לכל מי שנושאים את עיניהם לעולם החדשנות. אנחנו שמחים לבשר שבשיחות שערכה סוכנות החלל הישראלית, כבר שבע מדינות מחמש יבשות שונות הביעו עניין בהשתתפות בפרוייקט, וגם בשיחות עם האמירתים הנושא עלה מספר פעמים. אין לי ספק כי 'בראשית' תצליח להצית שוב את הדמיון של כולנו, להגדיר מחדש את גבולות האפשר ולבסס את מעמדה של ישראל כמעצמה של חדשנות".
 
מנכ"ל SpaceIL, שמעון שריד הוסיף: "בתוכנית בראשית אנו מכוונים רחוק. לא רק לחלל הרחוק, אלא גם לעתידה הרחוק של מדינת ישראל. זאת נעשה, דרך הגברת הסקרנות והתקווה, היכולת לחלום ולהגשים, ודרך העצמת החינוך הטכנולוגי, המחקר, המדעים, וההנדסה בקרב תלמידי ישראל. כל זאת, על מנת לשמר את המובילות הטכנולוגית הישראלית, אשר שואבת את עוצמתה מהתלמידות והתלמידים של היום, הם המדענים, והמהנדסים של המחר".
 
מנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי, אמר באירוע: "חדשנות טכנולוגית פורצת דרך, הצתת הדמיון ועמידה באתגרים טכנולוגיים - כל אלו הן חלק בלתי-נפרד מהווייתה של התעשייה האווירית. התעשייה האווירית הציבה את ישראל כחברה במועדון החלל המצומצם בעולם ואנו רואים באופן טבעי את המשך השותפות עם SpaceIL. יחד הגענו להישגים מדהימים בפעילות חלל אזרחית, סחפנו מדינה שלמה ורבים ברחבי העולם ב"אפקט בראשית" והצתנו את ניצוץ המדע והטכנולוגיה בקרב ילדי ישראל.
היכולות הטכנולוגיות המתקדמות בתעשייה האווירית, לצד התעוזה של SpaceIL, הובילו את ישראל למשימתה ההיסטורית לירח ואנו שמחים לחבור לשותפינו במשימת ההמשך – בראשית 2. התעשייה האווירית תמשיך להוביל את תעשיית החלל בישראל לפיתוח טכנולוגיות וקידמה וזאת בזכות התשתית ההנדסית, הידע הנצבר, היכולות וההון האנושי הטוב בישראל."

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן