אי של יציבות בתוך הכאוס שסביבנו

יש אנשים שעושים תהליך כלכלי מובנה, ברור ולניארי. אצל אחרים התהליך שונה, מפתיע ויצירתי. כזאת היא משפחת שחר, אשר עשו תהליך ארוך, כשחלק ניכר מהזמן לא ידעתי שהם עדיין בו

חדשות כיפה רו''ח תמר מיכלסון יועצת לכלכלת המשפחה בעמותת מקימי 23/09/20 15:33 ה בתשרי התשפא

אי של יציבות בתוך הכאוס שסביבנו
כספומט, צילום: pixabay

פגשתי את בני הזוג שחר, המתגוררים בצפון הארץ, פעם ראשונה עם חובות של כ 130,000 ₪ (בנוסף למשכנתא), הכנסות נמוכות והוצאות סבירות ביחס לגודל המשפחה. סיפור קלאסי של זוג שמתקשה להרוויח מספיק בשביל לספק את הצרכים של משפחה ברוכת ילדים.

פגשתי אנשים משכילים, אנשי שיח מעניינים שבאמת רוצים לעשות שינוי.

במהלך הפגישות התמקדנו בכמה נושאים:

  1. סדר וארגון של העניינים הכלכליים שלהם: כספים אבודים, ביטוחים, החזרי מס וכדומה.

  2. צמצום הוצאות, תוך מיקוד בצמצום החזר החובות החודשי. חלק מההלוואות הוקפאו לתקופה, חלק אחר פרסנו מחדש וכדומה.

  3. שיח ומחשבה על הגדלת הכנסה. כאשר האשה כבר עבדה במשרה עמוסה ובנוסף לטיפול בבית לא יכלה לקחת על עצמה משהו נוסף. אבל האיש עבד במשרה חלקית, מתוך רצון להיות בפניות לצרכים רוחניים ונפשיים, החשובים כל כך.

דיברנו המון על תהליכי בחירה, המשמעות של כל בחירה ואיך משלמים בשמחה את המחירים של הבחירה שבחרנו, לכאן או לכאן. נעשתה עבודה יפה בשני הנושאים הראשונים אבל לא התקדמנו ממשית בהגדלת ההכנסות ולא הצלחנו להגיע לתקציב מאוזן ארוך טווח. אחרי כחצי שנה של פגישת המשפחה החליטה להפסיק.

תמיד כשמשפחות מפסיקות תהליך בשלב שלדעתי הוא מוקדם מידי, שלא הגענו בו להישגים אותם רשמנו לעצמנו כמטרה, יש איזו צביטה בלב על כך שלא הצלחתי לעזור מספיק, אולי לא נטעתי מספיק אופטימיות ומוטיבציה. תמיד אני מנחמת את עצמי בכך שאני מקווה שהם לקחו איתם כצידה לדרך את כל מה שכן הספקנו.

והנה, בערך שנתיים אחרי, טלפון מפתיע מגב' שחר: היא מספרת לי שהם עברו תקופה קשה מאד, כלכלית ובריאותית, כולל אבטלה ארוכה, ומבקשת לבוא שוב לפגישה ולעשות סדר.
ציפיתי בחשש לפגישה הזו. מדמיינת הידרדרות כלכלית אחרי כל מה שעברו. והנה הזוג המופלא הזו הפתיעו אותי בגדול: הם המשיכו לעקוב אחרי ההוצאות שלהם, לעמוד בתשלום החובות מבלי לקחת הלוואות חדשות, חיו באמת ממה שיש, חסכו להוצאות חריגות והורידו את החובות בכמחצית לעומת נקודת ההתחלה. הם באו להיפגש רק כדי לארגן עניינים מחדש, עכשיו, כשדברים התחילו להסתדר, להתייעץ על רכישת רכב ועוד כמה דברים שרצו לעשות בהם סדר.

אז כמו שפתחתי: אנחנו פוגשים לפעמים תהליכים מאד מאורגנים וצפויים, אך יש אנשים גדולים מהחיים שיודעים לקחת את תמצית הכלים שניתנו להם, למנף את עצמם ולהגיע רחוק למרות ועל אף! 

מברכת שנזכה כולנו לקחת את כל הכלים שקיבלנו בחיים, מילדות ועד היום, בכל התחומים: כלכלית, נפשית, משפחתית וכו', ונצליח להשתמש בהם ולמנף איתם את חיינו, עם ולמרות הקורונה, הבידודים, הסגרים. שנזכה להיות אי של יציבות בתוך הכאוס שסביבנו. שנה טובה, מתוקה ובריאה!

על מנת שנוכל להמשיך לעמוד איתנים עבור עוד משפחות רבות שנקלעו למשבר כלכלי. ועל מנת שעוד רבים יצליחו בזכות הפעילות שלנו לעלות לדרך כלכלית החדשה, בפתחה של השנה - אני מזמינה אתכם לתרום פדיון כפרות באמצעות מקימי כבר עכשיו. הצטרפו למעגל החסד שלנו.