בכירים באוצר על תכנית נתניהו: "להיזהר שלא נהיה כמו ונצואלה"

במשרד האוצר וגורמים כלכליים בכירים התנגדו לתכנית נתניהו עוד בטרם הוצגה לציבור, למרות התנגדותם נראה כי התכנית תצא לפועל. נתניהו ינסה לעקוף את תהליך החקיקה המסובך בעזרת התמיכה של כחול לבן‎

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 16/07/20 07:45 כד בתמוז התשפ

בכירים באוצר על תכנית נתניהו: "להיזהר שלא נהיה כמו ונצואלה"
נתניהו, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

למסיבת העיתונאים שכינסו אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ, קדמו חילוקי דעות רבים. למרות התנגדות הדרג המקצועי, נתניהו וכ"ץ חשפו את התכנית שלהם וזכו לביקורת רבה הן מצד גורמים באוצר והן מצד עצמאים רבים.

הדיון שקיימו נתניהו וכ"ץ לפני הצגת התכנית יחד עם אנשי משרד האוצר היה סוער. גורמי המקצוע הכלכליים אמרו במהלך הדיון שהעברה של כסף לכלל האזרחים בעלות כוללת של 6 מיליארד שקלים ללא כל הבחנה היא מהלך פופוליסטי. שאול מרידור, ראש אגף התקציבים באוצר, אמר במהלך הדיון: "זאת שיטה מאוד לא חכמה לחלק ככה כסף לאזרחים - צריך להיזהר שלא נהיה כמו ונצואלה"‎.

במהלך הצגת התכנית הסביר נתניהו כי עדיף לתת יותר מאשר להתחרט לאחר מעשה שלא נתנו מספיק: "אני רוצה להגיד לכם, אתם אזרחי ישראל, אתם זקוקים לכסף הזה עכשיו מהסיבות שאמרתי. יש גם אנשים שלא בדיוק מתאימים לקטגוריה זו או אחרת. אתמול, בצוות יועצים שאני מקיים עם שרי ממשלה ועם מומחים כלכליים מהארץ והעולם, אמרה פרופ' פלדמן, פרופסורית לכלכלה: 'עדיף שבעוד שנתיים אנחנו נסתכל אחורה ונצטער שנתנו יותר מדי, מאשר שנסתכל אחורה ונבכה שלא נתנו מספיק'". 

תכנית המענקים של נתניהו: שישה מיליארד ש"ח ישירות לציבור

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, מתנגד גם הוא לתכנית של ראש הממשלה: "אני לא מבין למה צריך לתת כסף למשפחות עשירות? למה לא לתת באופן דיפרנציאלי? ולמה לא לתת לפי מספר הילדים? אני כן מבין למה הם מנסים למנוע מלהעביר את זה בחקיקה בכנסת, כי שם יבוא לידי ביטוי עמדת הציבור".

מקבינט הקורונה האזרחי של ח"כ נפתלי בנט, נמסר: "זו לא תכנית אלא פיזור כסף ללא היגיון. מדוע, למשל, 131,000 המיליונרים שחיים בישראל צריכים לקבל 3000 ₪, בעוד מאות אלפי משפחות מידרדרות לחרפת רעב?מי שלא נפגע כלכלית, היה מעדיף לסייע למשפחות נואשות במקום למשכן את עתיד ילדינו בחובות. אין כאן יצירת מקומות עבודה. אין כאן עזרה לנפגעי הקורונה. אנו קוראים לממשלה להתעשת, להקים מערך למיגור מגיפת הקורונה, ולבנות תכנית אמיתית לשיקום פרנסת אזרחי ישראל".

בארגון "פעמונים", המלווה משפחות שנקלעו למצוקה כלכלית, אמרו כי לא מתקבל על הדעת שכסף יחולק למי שלא נפגע כלכלית: "ארגון פעמונים מברך את ראש הממשלה ושר האוצר וחושב שיש חשיבות גבוהה להעניק בשלב זה מענקים למשפחות מעוטות יכולת, על מנת לספק בתקופה זו, מעט אוויר לנשימה דרך אותם מענקים. יחד עם זאת, בלתי מתקבל על הדעת שהמענקים יחולקו גם למשפחות שלא נפגעו כלכלית במשבר הקורונה או שהפגיעה בהן לא משמעותית. כספי ציבור אלו, צריכים להיות מנותבים למשפחות שאין להם ולא למשפחות שיש להן".

המענקים נכנסו כמובטח, אבל הסכומים אינם מספקים

נשיא לשכת ארגוני העצמאיים בישראל, עו"ד רועי כהן, מסר עם סיום מסיבת העיתונאים: "אני דורש מראש הממשלה ושר האוצר שלפני שהם מפזרים כסף לכל עבר - שייקחו אחריות על ציבור העצמאיים. היום 150 אלף עצמאיים קיבלו פחות מ-2,000 שקלים סיוע ועשרות אלפי עצמאיים לא קיבלו ולו שקל אחד היות ונפלו בין הכיסאות".