המענקים נכנסו כמובטח, אבל הסכומים אינם מספקים

הבטחת שר האוצר התממשה ואכן מענקים הגיעו הבוקר לעצמאיים, אלא שמדובר בסכומים נמוכים מאוד. מנגד יש גם כאלו המרוצים מן המענק וסבורים שהממשלה לא אשמה במצב, ושהם מודים על המענק

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/07/20 14:11 כג בתמוז התשפ

המענקים נכנסו כמובטח, אבל הסכומים אינם מספקים
המענקים שקיבלו ח' ורעייתו, צילום: באדיבות המצלם

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ הביאו לאישור הממשלה החלטה על מענקי סיוע לעצמאים, לשכירים בעלי שליטה ולעסקים שהכנסתם נפגעה כתוצאה מההשפעה הכלכלית של התפשטות נגיף הקורונה, עד לסכום של 7,500 ש"ח. בשבוע שעבר הבטיחו נתניהו וכ"ץ כי כבר היום (ד') העצמאיים יקבלו את המקדמה ללא ביורוקרטיה.

הבוקר אכן הגיעו הכספים לעצמאים, אלא שהביטוי "עד 7,500 שקלים" נראה סכום שרחוק ממה שקיבלו העצמאים. ברחבי הארץ וברשתות החברתיות עצמאים רבים דיווחו כי קיבלו סכומים זעומים שרחוקים אפילו ממחצית מהסכום. היו אף כאלו שדיווחו על סכומים של מתחת ל-1000 שקלים, כפיצוי על חמשה חודשים בהם היו ללא עבודה

מנגד יש גם כאלו שאינם מלינים על המענק. ח' המתגורר באזור בנימין, עצמאי העובד כסאונדמן בהופעות ובהיכלי תרבות דיווח כי קיבל את הסכום המקסימלי 7,500 שקלים. ח' מעיד על עצמו כקפיטליסט ואין הוא מטיל את האשמה במלואה על הממשלה. לדעתו כל אדם צריך לקבל כמגיע לו על עבודתו, וכי צריך להבין שאלו המחירים של חיים תחת נגיף. "אני מודה למדינת ישראל על המענק שקיבלתי. אני לא הטיפוס המתבכיין אבל אני בהחלט שותף לכאב של אלו שאיבדו את פרנסתם".

ח' לא מתבייש בכך שהוא עובד כיום בעבודות אחרות, כמו משלוחי פירות וירקות, וטוען כי הסיבה בגללה הוא קיבל את הסכום המקסימלי נובעת ממה שהוא דיווח לרשויות המס. "יש כאלו שלא דיווחו את הסכומים המלאים שהם קיבלו כי הרבה מתוכם הם הרוויחו בשחור, וכעת אין להם לא מענק גבוה ולא את ההכנסה מהצד" אומר ח'. 

אשתו של ח' מורה לחוגי התעמלות קיבלה מהמענק רק 930 שקלים, אך גם עליהם ח' אינו מתאונן וטען שהיא קיבלה ביחס להכנסה שלה. מנגד הוא אינו חושב שהממשלה חפה מאשמה על הנעשה, בדגש על עולם התרבות ממנו הוא מתפרנס. "פה ההחלטה היא פוליטית, כי גם לפני ההגבלות האחרונות, המפלגות הדתיות ידעו לאשר קפסולות בישיבות ולשמור את בתי הכנסת פתוחים. גם בהיכלי התרבות היה ניתן לעשות זאת ואפילו טוב יותר. בהיכלי תרבות קל לנטר, אתה יודע מראש כמה כרטיסים מכרת והיכן אנשים ישבו או לא, זה לא כמו בית כנסת שכל אחד יכול להיכנס מתי שירצה ולשבת איפה שבא לו. וצר שלא פעלו כמו שצריך ביחס לתרבות".