שר האוצר מאיים: במידה ולא יהיה תקציב חד שנתי - נלך לבחירות

ההתפשטות המחודשת של נגיף הקורונה הביא היום את שר האוצר להציג מתווה חדש עם שינויים במדיניות הכלכלית. שר האוצר אמר כי הזכאות לדמי אבטלה תימשך מעבר לחודש אוגוסט וכי יחולו קיצוצים במגזר הציבורי

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 01/07/20 16:01 ט בתמוז התשפ

שר האוצר מאיים: במידה ולא יהיה תקציב חד שנתי - נלך לבחירות
שר האוצר ישראל כ"ץ, היום, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

שר האוצר ישראל כ"ץ קרא היום (ד') לכלל חבריו לקואליציה לתמוך בהעברת תקציב חד-שנתי. "משרד האוצר עובד על תקציב חד-שנתי, כך גם הנחה ראש הממשלה", אמר כ"ץ. "הצגנו בפניו שינויים מבניים ומציגים בפניו מחר את התקציב עצמו. אנחנו פועלים לגבש תקציב אחראי, תקציב שבו גם יהיה דגש על דברים מחוללי צמיחה. אני מצפה שהמערכת הפוליטית תתנקה משיקולים פוליטיים ותתמקד בהעברת התקציב. אם שר המשפטים אבי ניסנקורן לא ישנה את החוק שמאפשר תקציב חד-שנתי עד 28 באוגוסט, נלך לבחירות". 

השר כ"ץ הוסיף: "דיברתי עם יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד והוא מאמין שהתקציב הכי טוב הוא תקציב חד-שנתי. מאוחר יותר אישר ח"כ יאיר לפיד את דבריו של כ"ץ בחשבון הטוויטר שלו: "נפגשתי היום לעדכון כלכלי עם שר האוצר ישראל כץ. למול הקורונה האופוזיציה תשתף פעולה בכל צעד שיסייע לעצמאים ולמובטלים. שנינו הסכמנו שאין שום אפשרות ריאלית במציאות הנוכחית להעביר תקציב דו-שנתי. זה לא עניין פוליטי, אלא מקצועי.

במפלגת כחול לבן דורשים לשמור על ההסכם הקואליציוני ולהצביע על תקציב דו-שנתי. "נפגשתי עם ראש הממשלה החליפי בני גנץ ואני רואה בו שותף. צריך להתכנס סביב המטרות של סיוע חירום והצמחת המשק".

בתדרוך שערך עם עיתונאים אמר שר האוצר כי יסרב לתמוך בצעדים שמחזירים את המשק לאחור. שר האוצר אמר כי לא מתוכננות העלאות מסים והתחייב כי בתום משבר הקורונה המשק יחזור לפעילות מלאה: "אין ענף שייגדע מהעיסוק בישראל. כשיהיה החיסון והפעילות תחזור - גם האירועים, תיירות וטיסות יחזרו. השר פנה לחברות הגדולות במשק וביקש מהן שלא לנצל את המצב לפיטורין.

השר כ"ץ התייחס גם לתכניות הסיוע לעצמאיים ולמגזר העסקי: "אף אחד מהזכאים לא יישאר בצד הדרך. אנחנו בחקיקת בזק, הוצאנו לדרך את תכנית העצמאיים והיא צריכה להתארגן. אני מסתכל בעיניים של כל אחד ממיליון המובטלים שהיו כשנכנסתי לתפקיד. העמדנו כ-100 מיליארד לטובת קרן הקורונה ואם יהיה צורך נוסיף".

אחד מהנתונים העגומים שהוצגו היום, הוא הצמיחה השלילית במשק לראשונה מאז קום המדינה (5.4%-). בנוסף, זה שני עשורים שנרשם שיעור האבטלה הגבוה ביותר – 12.8% (5.4% בחל"ת ו-7.4% מבוטלים בפועל), לעומת 3.8% אשתקד. הנתונים הללו הם תוצאה של השבתת המשק, שהביאה גם לירידה חדה בהכנסות. גובה אובדן ההכנסות עומד על 60 מיליארד שקשלים, הסכום הגבוה מזה עשור. 

בשירות המדינה צפויים להגיע קיצוצים. "אני מצפה מעובדי המגזר הציבורי להשתתף בנטל ואדבר על כך עם יו"ר ההסתדרות". השר כ"ץ התחייב כי לא יהיו פיטורים בשירות הציבורי.