כך יעודד בנט צעירים להתגייס לקרבי

השקעה של עשרות מיליוני שקלים, הרחבת הגדנ"ע, כניסת קצינים לבתי הספר וביקור תלמידים ביחידות השונות. שר החינוך נלחם בירידת המוטיבציה של בני הנוער לשרת ביחידות הלוחמות ומציג את התכנית שלדעתו תטפל בכך

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/01/18 17:11 טו בטבת התשעח

כך יעודד בנט צעירים להתגייס לקרבי
שר החינוך נפתלי בנט, צילום: פלאש 90. יונתן סינדל

שר החינוך נפתלי בנט פרסם היום את עיקרי תכנית משרדו לטיפול בנושא המוטיבציה נמוכה של בני הנוער להתגייס ליחידות לוחמות.

עיקרי התוכנית הם תוספת של 33 מיליון ש"ח לתוכניות להגברת המוטיבציה לגיוס לשירות משמעותי, בשנת 2014 עמד התקציב על 47 מיליון והוגדל ביותר מ- 30 אחוז ל- 80 מיליון ש"ח ובסיסים קרביים שיאמצו בתי ספר כדי לעודד לגיוס משמעותי

בנוסף, כניסת קצינים לבתי הספר להרצאות לקראת הגיוס – מפקדי יחידות קרביות ייכנסו להרצאות בבתי הספר ומפקדי פו"מ ייכנסו לחדרי מורים, הכפלת מספר התלמידים במסגרות ההכנה לקראת הגיוס לצה"ל מ- 5,150 ל- 10,000 מתגייסים והרחבת שבוע הגדנ"ע הרחבת הגדנ"ע – מ- 20,000 חניכים לכ- 30,000 חניכים

נושא נוסף הוא חיזוק גם ברשות המקומית -  180 רשויות מחזקים את תכנית ההכנה לצה"ל  - בתוך יום הלימודים (שעת מחנך) ואחר הצהריים (פעילויות ליצירת מנהיגות), ומיזם "בעקבות לוחמים" – יום של חשיפת תלמידים ליחידות קרביות ומלחמות ישראל גם לתלמידי הדרום בשיתוף עם משרד הביטחון.

 השר בנט: "היום אנחנו יוצאים עם תכנית מקיפה להגברת המוטיבציה לגיוס לשירות משמעותי בצה"ל. לצד מצוינות בהישגים: במתמטיקה, באנגלית ובשאר המקצועית, אנו במשרד החינוך  פועלים גם להנחלת ערכי הציונות. ולכן הוריתי למערכת החינוך להירתם בכל כוחה לשיתוף  פעולה עם צה"ל ומשרד הביטחון בתוכנית להגברת המוטיבציה לשירות ביחידות הקרביות בצה״ל, בשנת ה- 70 למדינת ישראל שירות בצה"ל הוא לא רק חובה אזרחית רגילה אלא זכות גדולה ומשימה לאומית ראשונה במעלה".

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב: "שירות משמעותי הוא מערכי היסוד שמקדמת מערכת החינוך, ותכנית השר בנט החדשה מחזקת ומעמיקה ערך חשוב זה. ערכנו מיפוי של כל התכניות השונות שמכשירות את התלמידים לקראת גיוס, והגדרנו יעדים ברורים, לצד תכניות עבודה, עבור כל אחת מהתכניות. בעקבות יישום התכנית, התלמידים יכירו יותר, יחוו יותר וייחשפו יותר להרצאות של קצינים".

במשרד החינוך ציינו כי "עם כניסתו של שר החינוך, נפתלי בנט,  למשרד החינוך הוא שם לו ליעד מרכזי לקדם את נושא החינוך לערכים, ובכלל זה את החינוך לאהבת הארץ ועידוד השירות בצה"ל ובשירות לאומי-אזרחי. מדיניות זו עוגנה בתכנית האסטרטגית של משרד החינוך בשנים האחרונות ובכלל זה בשנת הלימודים הנוכחית, תשע"ח".

בהתאם לזאת, נמסר בהמשך ההודעה, "הנחה שר החינוך, נפתלי בנט, לגבש תכנית לאומית שתעודד את התלמידים לגיוס משמעותי שתוטמע במערכת כבר השנה. התכנית גובשה על ידי צוות מקצועי בראשות מנכ"ל המשרד, שמואל אבואב ובשיתוף עם משרד הביטחון וצה"ל והיא כוללת שבעה נדבכים מרכזיים, שנועדו לחזק את הקשר בין בתי הספר לצה"ל, לחזק את הזהות של התלמידים ואת הקשר שלהם לצה"ל וכן להכפיל את מספר התלמידים הלוקחים חלק במסגרות הכנה לקראת הגיוס מכ- 5,150 לכ-  10,000. לשם כך הקצה המשרד סכום כולל של כ- 80 מיליון ש"ח".

החיילים המצולמים אינם קשורים לכתבה

החיילים המצולמים אינם קשורים לכתבהצילום: Ishtayeh/Flash90

להלן התכנית בהרחבה:

מחזקים את הקשר בין בסיסים צבאיים קרביים לבתי הספר – הבסיסים יאמצו בתי ספר כדי לעודד תלמידים לגיוס משמעותי

בסיסים קרביים - אוגדת עזה, בא"ח צנחנים, הנדסה קרבית, תותחנים, שריון- חט' 188, חיל הים ומג"ב יאמצו בתי ספר במטרה לחזק את הרצון של התלמידים לעשות שירות משמעותי. בתוך כך, הבסיסיים יארחו את בתי ספר  ויחשפו את התלמידים לפעילות הצבאית של הבסיס והחיל. במקביל, בתי הספר יארחו קצינים וחיילים וישוחחו עימם על מורשת קרב. ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל יתקיימו טקסים משותפים.   

כניסת קצינים לבתי הספר להרצאות לקראת הגיוס לתלמידי י"א-י"ב - מפקדי יחידות קרביות ייכנסו להרצאות בבתי הספר ומפקדי פו"מ ייכנסו לחדרי מורים

מפקדי יחידות קרביות ייכנסו למפגש עם תלמידים בבתי הספר ויספרו להם על השירות האישי שלהם במסלול הקרבי ויהוו השראה בעבורם. בנוסף, יקיימו מפקדים בכירים  מפגשים עם הצוות החינוכי בחדרי מורים לקיום שיח חינוכי ערכי אודות החשיבות של שירות בדגש על  שירות משמעותי.

הרחבת הגדנ"ע – מ- 20,000 חניכים לכ- 30,000 תלמידי כיתות י"א

לשם הכנתם של התלמידים למסגרת הצהלית, המשרד ירחיב את מסגרות הגדנ"ע. לחוויית שבוע ההתנסות יש משמעות רבה בהיכרות של התלמידים עם המסגרת הצבאית ותרומה רבה במעבר המהיר מאורח החיים האזרחי הבית ספרי למסגרת של חיי צבא.

לאורך השנים האחרונות עלה הביקוש מצד בתי הספר לקחת חלק במסגרת הגדנ"ע. במסגרת תכנית השר המשרד ירחיב את מספר בתי הספר אשר ייקחו חלק בגדנ"ע. לשם מתן מענה לכלל בתי הספר, תורחב פעילות הגדנ"ע בנוסף לשדה בוקר, ולצלמון גם לבסיסי הדרכה של צה"ל. לקראת  שבוע הגדנ"ע בתי הספר נוהגים להכין את התלמידים בשיחות של תיאום ציפיות , נציג מבסיס הגדנ"ע מגיע לבתי הספר ומקיים שיחות עם התלמידים וצוותי החינוך. בסיום שבוע הגדנ"ע מקיימים בכיתות עיבוד ומשוב על החוויה.

ב- 180 רשויות מחזקים את תכנית ההכנה לצה"ל  - בתוך יום הלימודים (שעת מחנך) ואחר הצהריים (פעילויות ליצירת מנהיגות) י'-יב'

במסגרת התכנית ב- 180 רשויות יחוזקו ויורחבו התוכניות הקיימות בתוך בית הספר ומחוצה לו. בתוך כך, במסגרת יום הלימודים יוקצו לשעת מחנך לפחות שמונה שעות לטובת שיחות לקראת הגיוס. כמו כן, לאחר יום הלימודים יפעלו מסגרות שונות בהן:

      "הדרך החדשה" לשילוב יוצאי אתיופיה בשירות צבאי – התכנית פועלת להגדלת מספר המתגייסים המשתלבים במסלולי קצונה ובמסלולים אחרים. במקביל, התכנית תפעל לחזק את המסוגלות, הביטחון העצמי של בני הנוער במטרה למנוע נשירה. 

      "מיזם 101" מיזם משותף עם עמותת "אחריי" – התכנית מצמיחה מנהיגות צעירה ומעודדת  מעורבות חברתית בקרב בני נוער וצעירים הנמצאים בצומת הדרכים האחרון בו ניתן להשפיע על עתידם באמצעות חינוך. 

      צהל"ה –  התכנית מתמקדת בבני נוער בסיכון ופועלת להכינם לקראת להשתלבות חברתית נורמטיבית ולהביאם בסופו של תהליך להשתלבות בשירות צבאי או לאומי אזרחי משמעותי.

     "תכנית אופק" - התכנית הינה מודל של  מכינה קדם צבאית חצי שנתית המיועדת לבני נוער מהפריפריה הגיאוגרפית והחברתית. היא מאפשרת לחניכים לטפח תכונות מנהיגות ומובילי שינוי.

      מעגלים- תכנית חינוכית ערכית הפועלת במסגרות בתי הספר של החמ"ד, במטרה להוביל לשירות משמעותי בצה"ל.

      ידידים - תכנית מנהיגות והכנה לשירות משמעותי לנערים, פועלת במוסדות החמ"ד, במטרה להעניק כלים לשילובם המיטבי של הנערים בצה"ל ובחברה הישראלית.

הכפלת מרכזי ההכנה לשירות משמעותי  מ- 36 ל- 72 מרכזים (לתלמידי י'-יב')

"מרכז ההכנה" לבני הנוער יהווה גורם מרכזי ומשמעותי בתוך הרשות המקומית. המרכז יתאם, ירכז ויבקר  באמצעות מנהל מחלקת הנוער את כלל הפעילויות העירוניות העוסקות בגיוס והכנה לשירות צבאי\לאומי-אזרחי. בשל חשיבותם של המרכזים הם יורחבו מ- 36 ל- 72, ובתהליך הדרגתי של חמש שנים הם יורחבו ל- 180 מרכזים.

במסגרת המרכזים:

      יוקנו לתלמידים בני הנוער ערכים, ציונות ועידוד לעשייה חברתית וצבאית.

      יפעלו להעלות את שיעורי הגיוס בקרב צעירים שעבורם הגיוס לצה"ל הוא רשות

      יעודדו את גידול שיעור הקצונה והשירות הקרבי

     יפעלו לצמצם נשירת חיילים במהלך השירות הסדיר בקרב בני ובנות העיר

      יתקיימו ערבי הורים לבני נוער הלומדים בכיתות י"א וי"ב העומדים לקראת שירות צבאי

      יתנו מידע, הכוונה וייעוץ להורים ולבני הנוער.

     יתקיימו כנסי מתגייסים לבוגרי תלמידי י"ב

לראשונה "יום בעקבות לוחמים" גם לתלמידי י"ב בדרום

מידי שנה מתקיים "יום בעקבות לוחמים" לתלמידי י"ב ברמת הגולן. השנה בנוסף לפעילות ברמת הגולן, ייערך "יום בעקבות לוחמים" בנגב לתלמידי הדרום.

התכנית פועלת בשיתוף של משרד הביטחון, משרד החינוך וצה"ל, במטרה לעודד ולחזק את המוטיבציה לגיוס, בדגש על שירות קרבי.  יום זה משלב מורשת קרב, מיצג חילות להיכרות עם יחידות צה"ל, כאשר בתום היום מתקיימת עצרת גדולה.  

 הרחבת יחידת מורות חיילות י'-י"ב

בשנה הקרובה המשרד יגדיל את היקף המורות החיילות אשר יכשירו את בני הנוער לקראת גיוס לשירות משמעותי. בהתאם לזאת, בשנה הבאה יגדל מספרן מ- מ-400 ל-500 מורות חיילות, כאשר בתהליך של חמש שנים הוא יוגדל ל- 700 מורות חיילות.