כבר לא אחים? שליש מיהודי ארה"ב לא מרגישים קרבה ליהודי ישראל

סקר חדש שנערך בישראל ובארה"ב לימד כי קיימים פערים גדולים בין תפיסות העולם של יהודים ישראלים למקביליהם האמריקנים. מנכ"לית  AJC בישראל: "המגמות ההפוכות מעידות על הריחוק שבו אנו מצויים מול בני עמנו בארה"ב"

חדשות כיפה משה ויסטוך 10/06/18 09:08 כז בסיון התשעח

כבר לא אחים? שליש מיהודי ארה"ב לא מרגישים קרבה ליהודי ישראל
תמונת ארכיון. למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: פלאש 90. נתי שוחט

סקר חדש שנערך במקביל בישראל וארה"ב, ופורסם הבוקר (ראשון), לימד כי ישנו פער גדול בהשקפת העולם שמתבטא גם ביחס הקרבה ההדדית בין הישראלים ליהודים-אמריקנים.

לפי הסקר, שנערך על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה ומכון SSRS בקרב אלף יהודים ילידי הארץ ומספר דומה של יהודים בארה"ב, עלה כי רק 28% מיהודי ישראל רואים ביהודי ארה"ב אחים, בעוד ש-31% מהיהודי ארה"ב טוענים כי הם לא מרגישים שום קרבה ליהודים בישראל.

אחד מההבדלים החדים בתפיסת העולם ניתן לראות ביחס של הנשאלים לנשיא האמריקני דונלד טראמפ. כ-80% מיהודי ישראל הביעו תמיכה בדרכו של טראמפ ו-85% תמכו בהעברת השגרירות האמריקאית לירושלים. לעומתם, 57% מיהודי ארה"ב אמרו שהם מתנגדים לאידיאולוגיה של הנשיא ו- 47% מהם לא תמכו בהעברת השגרירות.

בנושא המדיני התגלה גם כן פער ובעוד ש-48% מיהודי ישראל התנגדו לפתרון שתי המדינות, 59% מיהודי ארה"ב תמכו בו. בנוסף, 68% מהישראלים סברו כי על יהודי ארה"ב להפסיק להשפיע על מדיניות ישראל.

נשים עטופות בדגל בכותל

מעורר מחלוקת בין יהודי ארה"ב לישראל. הכותל המערביצילום: פלאש 90. מרים אלסטר

הבדל נוסף שהתחדד בסקר התייחס לנושא מתווה הכותל. 73% מיהודי ארה"ב תמכו ברחבת תפילה משותפת לגברים ונשים, לעומת כ-48% מיהודי ישראל שהתנגדו.

יש לציין כי הסקרים נערכו במהלך החודשיים האחרונים לקראת אירועי הוועידה השנתית של הוועד היהודי-האמריקאי (AJC), שעוסק בדיפלומטיה לקידום האינטרסים של העם היהודי, שתתקיים השבוע בנייני האומה בירושלים.

מנכ"לית  AJC בישראל, סא"ל (מיל') אביטל ליבוביץ', התייחסה לממצאי הסקר ואמרה כי "המגמות ההפוכות בינינו לבינם מעידות על הריחוק שבו אנו מצויים מול בני עמנו בארה"ב". לדבריה, "למרות שכולנו יהודים, נראה שחלק מהערכים שלנו הנוגעים לפלורליזם הדתי שונים. בשגרה, ובוודאי בעתות משבר, נצטרך כתמיד את תמיכתם של יהודי ארה"ב שיפעילו את כובד משקלם אל מול מקבלי ההחלטות כדי לתמוך באינטרסים המדיניים של ישראל".

עוד היא ציינה כי "חלק הולך וגדל בקרב הדור הצעיר בארה"ב חש כי מדינת ישראל לא מייצגת ערכים שבהם הוא מאמין. המצב הזה מעמיד את עתיד התמיכה היהודית האמריקאית בישראל בסכנה מובהקת".