אלימות נגד נשים - טרור": צמיד מעקב יוצמד לחשודים

ראש הממשלה אישר לקדם את יוזמתם של השרים שקד וארדן, לפיה בית המשפט יוכל לוודא שחשוד בעבירות נגד נשים לא יפר את צו ההרחקה נגדו, שקד: "לא הנשים נפגעות האלימות צריכות להתחבא"

חדשות כיפה משה ויסטוך 05/12/18 11:18 כז בכסלו התשעט

אלימות נגד נשים - טרור": צמיד מעקב יוצמד לחשודים
נתניהו אישר את יוזמת ארדן ושקד, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

המלחמה באלימות נגד נשים: ראש הממשלה, בנימין נתניהו הורה היום (רביעי) בוועדת השרים המיוחדת שבראשה הוא עומד, לקדם את יוזמת הפיקוח הטכנולוגי, של השרים ארדן ושקד, בנושא ההגנה על נפגעות אלימות במשפחה.

לפי הצעתם של השר לביטחון פנים ושרת המשפטים, יוצמד לעבריין או החשוד בעבירות אלימות נגד נשים, צמיד אלקטרוני הכולל טכנולוגיית GPS, באמצעותו יהיה ניתן לעקוב אחר מקום הימצאו בכל מקום ובכל עת. באופן הזה, כך מאמינים השרים, לא יוכלו החשודים לתקוף פעם נוספת קורבנותיהם.

לפני כשנתיים פורסמו מסקנות דו"ח הוועדה הבין משרדית לטיפול בתופעת האלימות במשפחה שהקים השר גלעד ארדן כיו"ר ועדת השרים למאבק באלימות. הוועדה המליצה, בין היתר, לתקן את הוראות החוק כך שלבית המשפט תהיה סמכות להורות על שימוש באמצעים טכנולוגיים שיסייעו בהתמודדות עם אלימות במשפחה.

"אני לא עומד בראש הרבה ועדות",אמר נתניהו והוסיף כי "הוועדה הזאת חשובה ואני מתכוון להביא שתי תוצאות. אחת לקורבן ואחת למבצע הפשע. הקורבן או הקורבנות במקרה הזה הן נשים שסובלות מאלימות ומכות ואנחנו מחויבים להוציא אל הפועל את התוכניות הקיימות". 

נכנס לעובי הקורה. נתניהו

נכנס לעובי הקורה. נתניהוצילום: פלאש 90. נעם רבקין פנטון

לדבריו, "אני רואה את האלימות נגד נשים כטרור לכל דבר. לא מטפלים בטרור רק על ידי זה שמטפלים בקורבן, צריך כמובן גם לטפל בקורבנות הטרור. אבל אף אחד לא היה מעלה על דעתו שנילחם מלחמה בטרור בלי לטפל בטרוריסטים. בראש ובראשונה צריך שיהיה עונש לפשעים הללו". בנוסף, מינה רה"מ נתניהו את ראש הסגל ומ"מ מנכ"ל משרדו יואב הורביץ ואת סגן שר האוצר איציק כהן לבדוק אפשרות להגדלת מקורות תקציביים של התכנית הקיימות.

יש לציין כי השימוש בצמיד אלקטרוני יותר רק למי שקיבל צו הרחקה על רקע אלימות במשפחה. בנוסף, באמצעות הטכנולוגיה הזו ניתן יהיה לוודא כי החשודים לא הפרו את אחד מהתנאים הבאים: איסור כניסה לאזור, יישוב או מקום מסוים, איסור להתקרב או להיפגש עם אדם מסוים, חובת הימצאות או מגורים באזור, ישוב או מקום מסוים, איסור יציאה ממקום מגורים וכדומה. החוק יוגדר כהוראת שעה לשלוש שנים, כדי לבחון את יעילותו בטיפול בתופעת האלימות במשפחה.

השר ארדן: "נשים צריכות להיות מוגנות ולהרגיש בטוחות ולא לחשוש מאלימות של מי שפגעו בהם. השימוש בצמיד האיתור יאפשר מענה מהיר ואפקטיבי להגנה על נפגעות האלימות במשפחה בכל רגע נתון ובעיקר יאפשר להן את החופש המגיע להן, ללא החשש שהגבר האלים יפר את צו ההרחקה או תנאי השחרור שלו. ובמקרה של הפרה, מערכת אכיפת החוק תוכל להתערב באופן מיידי".

השרה שקד: "לא הנשים נפגעות האלימות צריכות להתחבא - העבריינים המכים צריכים להיות המורחקים. זאת המטרה בהצעת החוק שאנחנו מובילים. בעזרת הטכנולוגיה החדשה נוכל להפוך את היוצרות ולשחרר את הנשים מלפיתת האלימים".

מענק לידה גם לבנות השירות הלאומי. ח"כ לביא

 ח"כ לביאצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

ח"כ עליזה לביא, שיזמה את החוק באופן פרטי שאף עבר בקריאה טרומית לפני כשנה, בירכה על ההחלטה אך תקפה את הממשלה. לדבריה, "האיזוק האלקטרוני מציל חיים. יכולנו מזמן ליישם אותו. שלוש שנים של דחייה ובזבוז זמן. הממשלה הוכיחה, שכשמתאים לה היא יודעת לחוקק חוקי בזק, חובה עליה להוכיח זאת גם לגבי חוק האיזוק האלקטרוני".

עוד היא אמרה כי "יש להביא את החוק כבר בראשון הקרוב לווועדת השרים לענייני חקיקה. שנה חלפה מאז שהחוק שלי עבר בקריאה טרומית וקידומו נדחה בגלל טענות לא מבוססות לכשלים טכנולגיים. מדינת סטארטאפניישן שלנו לבטח תדע להתמודד עם החוק החשוב, שגם מציל חיים וגם מביא לשינוי תפיסתי בהגנה על נשים במצבי סיכון. הנורא מכל, ש-24 נשים שילמו בחייהן כדי שהממשלה תתעורר".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן