עונש מוות למחבלים? האם השכולה הוצאה מהדיון לאחר שתקפה את חברת מרצ

באופוזיציה תקפו את הצעת החוק של ישראל ביתנו וגם ח"כ בגין מהליכוד טען כי היא לא מקודמת בדרכים המקובלות. אחד היוזמים, ח"כ אליטוב: "כשהבנו שלא תהיה הצעה ממשלתית ביקשנו את הדיון בוועדה". צפו בדברים שאמרה אדווה ביטון לח"כ זנדברג

חדשות כיפה משה ויסטוך 14/11/18 10:40 ו בכסלו התשעט

עונש מוות למחבלים? האם השכולה הוצאה מהדיון לאחר שתקפה את חברת מרצ
תמונת ארכיון. יו"ר ועדת חוקה, צילום: דוברות ועדת חוקה חוק ומשפט

על רקע הציפיה להכרזתו של שר הביטחון ליברמן, התכנסה היום (רביעי) ועדת החוקה חוק ומשפט כדי לדון בתיקון לחוק עונש מוות למחבלים של סיעתו. במהלך הדיון, הוצאה אדווה ביטון, שבתה נרצחה בפיגוע, לאחר שתקפה את ח"כ זנדברג.

חברת מרץ יצאה נגד היוזמה ואמרה כי "הסמכות לקחת חיים, היא דבר שהיינו צריכים לדחות על הסף כחברה אנושית. בזמן שהעולם הולך ומתנער מהדבר הברברי הזה, ישראל הולכת ומחבקת את הדבר התת אנושי הזה? אני מתביישת ששמי ייכתב כמי שלקחה חלק בדיון כזה".  

בתגובה לדבריה, התפרצה אדווה ביטון,שבתה אדל נרצחה בפיגוע, ואמרה לה: "אם זה היה ילד שלך היית מתנהגת אחרת". בהמשך היא הוצאה מהדיון. 

"החוק מונח הרבה זמן בוועדת החוקה אך לא סתם", אמר יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי מהבית היהודי. לדבריו, " בקשת ראש הממשלה המתנו לדיון בקבינט שבושש לבוא. מרגע שהסיר את בקשתו לדיון בקבינט קידמנו את הדיון". 

אחד מוזמי החוק, ח"כ רוברט אילטוב מישראל ביתנו אמר כי "הסיכום הראשוני היה שנתקדם עם הצעת החוק, ואם תוך חודשיים לא תובא הצעת חוק ממשלתית תקודם הפרטית. המתנו זמן סביר וכשהבנו שלא תהיה הצעה ממשלתית ביקשנו את הדיון בוועדה. והודענו שאם לא יהיה דיון בקבינט- נקדם את החוק". 

ח"כ בני בגין מהליכוד תהה, "מה זו הסכמה קואליציונית אם זה לא עבר ועדת שרים? הייתה החלטה שתוקם ועדה בממשלה שתדון בהצעת החוק. ההליך הזה מוזר מאוד ואני לא זוכר כמוהו". בתגובה ענה לו אליטוב כי "כשהקואליציה הצביעה נגד זה היה בגלל משמעת קואליציונית וזו שיטת הממשל בישראל שאנחנו פועלים לפיה. לטעון שרצון העם הפוך זה פשוט לא נכון. ההסכם הקואליציוני היה מונח על השולחן. כל הסיעות חתומות עליו וידעו על מה הם מצביעים".

השר ליברמן

השר ליברמןצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

הצעת חוק עונש למוות למחבלים, נועדה להגמיש את האפשרות לגזור על מחבלים עונש מוות. כיום, נדרשת החלטה פה אחד של שלושת שופטי בתי הדין הצבאיים כדי להחיל על טרוריסטים עונש כזה, ובמידה והצעת החוק תתקבל, יידרש רק רוב לפסק הדין.

יוזם נוסף של ההצעה, ח"כ עודד פורר ציין כי "אנחנו דמוקרטיה מתגוננת ואנחנו מבקשים את עונש המוות לא כנקמה אלא כהרתעה. עונש המוות נקבע כאזהרה לרצח עולי הגרדום והעובדה היא שמאז לא תלו הבריטים אף לוחם בארץ ישראל. בכל מקרה שבו יש עבירה שדינה המתה אבקש שההרכב יהיה של 3 שופטים סגני אלופים ואם הם יכריעו ברוב 1:2 שיש לקבוע עונש מוות זה מה שיהיה".  

דבריה עוררו זעם. ח"כ גרמן

טוענת שהצעת החוק תסכן את תושבי המדינה. ח"כ גרמןצילום: פלאש 90. מרים אלסטר

באופוזיציה הביעו התנגדות עזה ליוזמה וטענו כי ישב סכנה לתושבי המדינה ושהיא מונעת מהבחירות שפתח. "החוק הזה עלול לסכן את ביטחונם של תושבי ישראל כי יהיה תמריץ לחטוף ישראלים, להרוג אותם ולאיים איומים שיהיה קשה למדינה לעמוד בפניהם כדי למנוע את ההוצאה להורג", אמר ח"כ יעל גרמן מיש עתיד שהוסיפה כי "יש תחושה של תחרות לנסות להראות מי יותר קיצוני ציוני פטריוט ונאמן אז אני נאמנה פטריוטית וציונית ומתנגדת לחוק".

ח"כ מיכל רוזין ממרצ ציינה כי "הבושה והחרפה היא שממשלה משותקת מדינית וביטחונית ומשחקת בכנסת כל שבוע עם הצ"ח יותר קיצוניות ו"מתחזקת" מול הטרור. ההשחתה המאסיבית שקורית פה בעיקר פה בוועדה הזו, של ספר החוקים הישראלי, מדרדרת את ישראל להיות עוד פחות ערכית ומוסרית. עונש מוות צריך להימחק מספר החוקים הישראלי. אנחנו רוצים להיות אור לגויים. עונש מוות זה פחדנות".

ח"כ מיכל בירן מהמחנה הציוני טענה כי האמת היחידה היא שהצעת החוק הזו היא קמפיין בחירות למפלגה כושלת. הדוגמה מימי המנדט היא ממחוזות ההזיה. אני מדמיינת מה יקרה אם יממשו את ההצעה ואויבנו יחגגו קדוש מעונה. המגמה בעולם ברורה- יותר ויותר מדינות מבטלות את עונש המוות".