"ילדים נחשפים לפורנוגרפיה מגיל 8": דיון סוער על חוק סינון אתרים

ח"כ מועלם רפאלי תקפה את מתנגדי הצעת החוק לסינון אתרים פוגעניים, "מתקוממים על החוק בטענה שזו פגיעה בחופש הביטוי זה אמיתי?!". ח"כ כבל לנציגת משרד המשפטים: "נמאס לי לשחק משחקים"

חדשות כיפה משה ויסטוך 09/07/18 19:35 כו בתמוז התשעח

"ילדים נחשפים לפורנוגרפיה מגיל 8": דיון סוער על חוק סינון אתרים
נלחמת במתנגדים לחוק סינון אתרים. ח"כ מועלם רפאלי, צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

יוזמת הצעת החוק לסינון אתרים פורנוגרפיים, ח"כ שולי מועלם רפאלי, תקפה היום (שני) בוועדת הכלכלה את מתנגדי החוק וטענה כי ממוצע הנחשפים לתכנים פוגעניים נמוך משנהוג לחשוב. בדיון אף נרשם עימות בין ח"כ איתן כבל לנציגת משרד התקשורת שרמזה כי מדובר ביוזמה שאינה חכמה.

"רוב המוחלט של הילדים בישראל מחזיקים בסמארטפון, אמרה בדיון והוסיפה כי "רק לאחוז קטן מהם יש תוכנת סינון".

לדבריה, "כך מגיעים למצב הנורא שבו הגיל הממוצע שבו ילדים נחשפים לתכנים פורנוגרפיים הוא 8". בהמשך היא ניסתה להפריך את הטענות כאילו מדובר ביוזמה שפוגעת בחופש ובפרטיות האזרחים, "אנשים מתקוממים על החוק בטענה שזו פגיעה בחופש הביטוי זה אמיתי?! על מניעת חשיפת קטינים לפורנוגרפיה ייפול חופש הביטוי בישראל?".

 בדברי ההסבר להצעת החוק, שהוגשה בתחילת 2017 ועליה חתומים ח"כים מהקואליציה והאופוזיציה כמו ניסן סלומינסקי, בצלאל סמוטריץ', איתן כבל, עליזה לביא ועוד, נכתב בין היתר כי "בשנים האחרונות יש גידול ניכר במספר הדיווחים אודות קטינים שנפגעו מחשיפה לתכנים מיניים ופוגעניים ברשת האינטרנט. מאות מחקרים בארץ ובעולם מתעדים ובוחנים את הפגיעות השונות שנגרמות כתוצאה מהחשיפה לאותם תכנים ואת השפעותיהן לטווח הארוך".

מדובר בשתי הצעות שנהגו על ידי ח"כ מועלם וח"כ מיקי זהר והשניים טענו כי לא הצליחו להגיע לשיג ושיח עם הגורמים הרלוונטים, לרבות משרד התקשורת, בכדי לקדם את  היוזמה שעד כה עברה בקריאה טרומית.

בשלב מסוים בדיון עלה מדבריה של היועצת המשפטית של משרד התקשורת כי מדובר בהצעת חקיקה שאינה חכמה. ח"כ איתן כבל זעם על הדברים ואמר: "אתם לא הפכתם להיות משגיחי הכשרות של ועדות הכנסת. נמאס לי לשחק משחקים. נמאס לי לכדרר את הכדור ברחבה. או שאתם יודעים להתכתב עם הרעיון שהוצע או שאתם מתנגדים לו".

ח"כ מועלם רפאלי המשיכה בניסיונה להפריך את הטענות נגד החוק ואמרה כי "גם הטענה שאני מובילה פה 'איראניזציה' משוללת כל יסוד. בבריטניה ובגרמניה מונהג סינון מתוך הבנה ברורה שהליך התפתחותם ועיצוב זהותם של ילדים לא אמור לכלול חשיפה לתכנים פורנוגרפיים .זו גם התפיסה הרווחת בציבור בישראל והראיה לכך היא שהרוב המוחלט של חברי הכנסת תומכים בחוק הזה".