יכול להיות רגוע? 19% בלבד חושבים שהחשדות נגד נתניהו יכריעו את הבחירות

סקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה לימד כי מחצית מהציבור עדיין לא החליט למי יצביע, בחן את הנושאים שיכריעו את הבחירות, ומצא כי מעט מאוד מתומכי פרץ-סמוטריץ ובנט-שקד מרוצים מרשימות מפלגותיהם לכנסת

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 05/03/19 13:31 כח באדר א'

יכול להיות רגוע? 19% בלבד חושבים שהחשדות נגד נתניהו יכריעו את הבחירות
יכול לחייך. נתניהו, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

רבע מהציבור יצביע למפלגה שתייצג את הנושאים החברתיים-כלכליים בצורה הטובה ביותר. כשליש מהבוחרים סבור כי המצב הביטחוני הוא זה שייתן את הטון במערכת הבחירות. וכמחצית מהישראלים עדיין לא יודעים במי יבחרו. כך עלה מסקר מיוחד שפורסם היום (ג') על ידי המכון הישראלי לדמוקרטיה.

לפי הסקר, שנערך על ידי מרכז גוטמן לחקר דעת קהל ומדיניות במכון, 50% מהציבור מתקשים להחליט, לאור האיחודים והפיצולים הרבים שקרו בתקופה האחרונה, למי להעניק את קולם. בגוש המרכז קיים שיעור המתלבטים הגבוה ביותר (67%), בעוד שבשמאל (52% ובימין (48%) הנתונים נמוכים יותר.

באופן מעט מפתיע, 25% מהישראלים דיווחו כי יחליטו לאיזו מפלגה להצביע על בסיס עמדות בנושאים חברתיים-כלכליים. 18% יצביעו לפי זהות העומד בראש המפלגה. 16.5% יתחשבו בעיקר בעמדות בנושאי חוץ וביטחון. 10% יעמידו בראש סדר העדיפויות את איכות רשימת המועמדים במפלגות, ו-6.5% בלבד ישימו דגש על ביצועי המפלגות בכנסת האחרונה.

ראשי כחול לבן ברמת הגולן

האיחוד רק בלבל את הבייס. ראשי כחול לבן ברמת הגולןצילום: באסל עאווידת, פלאש 90

לא יוקר המחיה ולא חקירות נתניהו - רק המצב הביטחוני

על השאלה מה יכריע את הבחירות הקרובות סימנו 30% את המצב הביטחוני. 22% הצביעו על יוקר המחיה והדיור. חקירות נתניהו מדורגות רק במקום השלישי עם 19% בלבד מהציבור הישראלי. 46.5% מהנשאלים חשב שזהות הרכב הממשלה לא תשפיע על מדיניות ישראל בנוגע לפלסטינים וכן בנושאי כלכלה וחברה, בעוד שכ-40% סברו כי שינוי בממשלה ישפיע על נושאים אלה.

למרות התדמית השלילית של חברי הכנסת בקרב חלקים נרחבים בציבור, לפי הסקר 63% מהישראלים מרוצה מרשימת המועמדים לכנסת הבאה. בראש שבעי הרצון נמצאים מצביעי מפלגת העבודה עם 41% שציינו כי הם מרוצים מאוד מרשימת מפלגתם לכנסת. 40% ממצביעי חד"ש ענו בצורה דומה, 39% ממצביעי ש"ס ויהדות התורה, 30% ממצביעי הליכוד, 24% ממצביעי כולנו ומרצ, 19% ממצביעי כחול לבן, 13.5% ממצביעי הימין החדש ו-11% ממצביעי איחוד מפלגות הימין ציינו כי הם מרוצים מאוד מהרכב המפלגה לכנסת.

חזון סמי רפורמי? סמוטריץ ובנט

מעט מאוד מתומכיהם מרוצים מרשימתם לכנסת סמוטריץ ובנטצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

האם יהיה נכון לעצור את ההליכים המשפטיים נגד ראש הממשלה נתניהו, במידה והוא יקדם תהליך מדיני מול הפלסטינים? 30 מהיהודים השיבו שכן לעומת 25% מהערבים, כשלפי הסקר, בימין נרשם רוב שהסכים ללכת להסכם שאולי יכלוו ויתורים טריטוריאלים בתמורה למחיקת האשמות נגד נתניהו

19% בלבד מהישראלים חשב שתכנית טראמפ תוביל לשלום במזרח התיכון, לעומת 71% שהיו משוכנעים כי היוזמה האמריקנית לא תשנה את המצב הקיים. מרבית הנשאלים סברו כי ממשלה בראשות נתניהו תצליח לייצג בצורה הטובה ביותר את האינטרס הלאומי של ישראל במסגרת משא ומתן מדיני במידה והתכנית הזו תצא לפועל.

*הסקר נערך בטלפון ובאינטרנט על ידי מכון המחקר "מדגם" בתאריכים 25-27 לפברואר 2019. המדגם כלל 600 מרואיינים המהווים מדגם ארצי מייצג של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית לכלל המדגם - 4.1%± ברמת ביטחון של 95%.