יישוב "יהודי-ציוני" מנע פתיחת גן דתי

תושבי היישוב גבעות בר בנגב חששו מכפייה דתית ומנעו על ידי הצבעה הקמת גן ילדים דתי ביישוב. אחד התושבים: "מקווה שבפעם הבאה לא יעלה דיון פה להרוס את בית הכנסת"

חדשות כיפה גלעד כהן 17/07/18 13:26 ה באב התשעח

יישוב "יהודי-ציוני" מנע פתיחת גן דתי
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

תושבי היישוב הקהילתי גבעות בר בנגב מנעו פתיחת גן ילדים דתי במקום אחרי שבהצבעה ראשונה אושרה הקמת הגן, התושבים החילונים דרשו הצבעה חוזרת - ועמדתם התקבלה. היישוב גבעות בר שוכן במועצה האזורית בני שמעון סמוך לרהט והוא הוקם ב-2004 כיישוב חילוני. כיום חיות בו 220 משפחות. בשנים האחרונות עברו להתגורר בו משפחות דתיות ומסורתיות ובשנת 2016 שונה חזון היישוב והוא הוגדר כיישוב "בעל אופי יהודי-ציוני", כפי שנכתב בחזון הקהילתי שמופיע באתר היישוב.

חלק מהחילונים הרגישו ששינוי החזון נועד להדיר אוכלוסיות אחרות, למשל ערבים. בחודשים האחרונים נאבקים התושבים בינם לבין עצמם בשאלת הקמתו של גן דתי. מתוקף היות של גבעות בר יישוב קהילתי, הקמה של גני ילדים חדשים מחייבת הצבעה והחלטה של ועד היישוב. בחודש מאי נערכה הצבעה ובסופה הוחלט ברוב של 98 תומכים מול 69 מתנגדים על הקמת ארבעה גנים חדשים, בהם גן דתי לגילאי ארבע עד שש, שיהיה כפוף לפיקוח של הזרם הממלכתי-דתי, אך ינוהל על ידי מנהלת הגנים ביישוב.

בעירייה רוצים לפנות את הגן

לא כל כך נעים לראות גן סגורצילום: באדיבות המצלם

ההחלטה על הקמת הגן הדתי עוררה סערה בקרב החילונים, שחששו מכרסום בערכי היישוב והדתה. בחודש יוני התקיימה ישיבה נוספת שהוקדשה לנושא, ובה התברר שהרישום לגן הדתי גדול מהמצופה. המשתתפים החילונים דיברו על חששם מפני שינוי אופי היישוב. "מה השלב הבא?", תהה אחד מהם. "תנועת נוער דתית? מקווה?".

ביום ההודעה על הקמת הגן הדתי כתב אחד התושבים: "מבורכת ההחלטה לפתוח פה גן דתי. אין פה שום כפייה על אף אחד. אבל תתחילו להתחשב באנשים שכן מעוניינים וזה כן חשוב להם. מקווה שבפעם הבאה לא יעלה דיון פה להרוס את בית הכנסת"

החילונים דרשו הצבעה חוזרת שבסופה התברר כי 154 תושבים הצביעו נגד הקמת הגן הדתי מול 109 שהצביעו בעד. "כל ההתבטאויות נגד הגן הדתי רק המחישו שאנו ממש לא קהילתיים כפי שאנחנו מנפנפים בכל הזדמנות", כתבה אחת התושבות בפייסבוק היישובי. "כולנו הפסדנו", טען תושב אחר, ואחת מחברות הוועד סיכמה: "אני חושבת שצריך לעשות הצבעה חוזרת אם להישאר כיישוב קהילתי או לא. כי כפי שזה נראה ככה, קהילה אף פעם לא נהיה".