יועמ"ש הכנסת תוקף את רגב: "אין נאמנות בתרבות"

חוק הנאמנות בתרבות, שעבר בקריאה ראשונה מעורר מהומה בוועדת החינוך, התרבות והספורט בדרך לקריאה שנייה ושלישית. המשנה ליועמ"ש: המושג נאמנות בתרבות הוא בגדר אוקסימורון"

חדשות כיפה מירב כהן 06/11/18 12:27 כח בחשון התשעט

יועמ"ש הכנסת תוקף את רגב: "אין נאמנות בתרבות"
וועדת החינוך, התרבות והספורט, צילום: דוברות הכנסת

אמש (ב') עבר בקריאה ראשונה במליאת הכנסת חוק 'הנאמנות בתרבות' של שרת התרבות מירי רגב. היום (ג') החוק עבר לבחינה בוועדת החינוך, התרבות והספורט לקראת קריאה שנייה ושלישית והמשתתפים בדיון יוצאים בהאשמות קשות.  

החוק שעבר ברוב של 55 חברי כנסת מציע הפחתה או שלילה של תמיכה הניתנת מתקציב משרד התרבות והספורט, לגופי תרבות אשר ביצעו פעילות הנוגדת את העילות המנויות בהצעת החוק. שרת התרבות מירי רגב בירכה על העברת החוק במליאה: "יש כאן תמרור "עצור הסתה לפניך" על חשבון הקופה הציבורית".

חברי כנסת מהאופוזיציה התרעמו על החוק החדש. ח"כ מאיר כהן (יש עתיד): "החוק הזה הוא עוד חוק בסדרת חוקים שכל מטרתם היא לסמן מי בוגד ומי לא". ח"כ ציפי לבני (מחנ"צ) הגיבה גם היא לחוק של שרת התרבות: "אין תרבות אם ממשלה שולטת בה, במקום תרבות אנחנו נקבל תעמולה".

בדיון הסוער בוועדת הכנסת התווכחו חברי הכנסת על טיבו של החוק. 

עו"ד איל ינון, היועץ המשפטי לכנסת טען בפני חברי הוועדה: "במדינה דמוקרטית המושג נאמנות בתרבות הוא בגדר אוקסימורון, תרתי דסתרי ממש.  אומן ויוצר במדינה דמוקרטית אמור להיות נאמן לעצמו וליצירתו.  שיקולים של נאמנות למדינה אינם אמורים להדריך אותו.  אמנות במדינה דמוקרטית היא מטבעה מאתגרת ביקורתית ובועטת, לא אחת חתרנית ופרובוקטיבית ולעיתים אינה ערבה לאוזנו של הקונצנזוס עליו היא מבקשת לערער"

עו"ד דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה: "התיקון המוצע מעורר קשיים של ממש. תרבות היא דמיון חופשי ויופי וריבוי קולות ואומץ והתרסה וכנות וביטוי שאיננו מתחנף שאנו מתאים את עצמו למבחני התאמה שלטוניים.  אנחנו משתנים והארץ שינתה את פניה. הימים מביאים לא רק חוקים חדשים אלא מילים חדשות – נאמנות, משילות ועוד. שיח חברתי ופוצע – האם יש מי שנאמן ויש גם מי שבוגד"

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן