יוסי דייטש: "אלקין תלוי בנתניהו ולא יקדם את הבנייה בעיר"

המועמד לראשות עיריית ירושלים מתייחס למצוקת הדיור והבנייה בעיר ומאשים את ראש הממשלה בהקפאת הבנייה בעיר. "כל עוד רה"מ הוא הפטרון הפוליטי של ראש העיר, אין אפשרות אמיתית ללחוץ עליו."

חדשות כיפה מירב כהן 02/09/18 18:54 כב באלול התשעח

יוסי דייטש: "אלקין תלוי בנתניהו ולא יקדם את הבנייה בעיר"
יוסי דייטש, צילום: באדיבות המצולם

ערב פתיחת שנת הלימודים, אני שולח ברכה לתלמידי ותלמידות ירושלים. עם זאת, ראוי שאת שנות הלימודים הבאות נפתח ללא המחסור המשברי בכ-4,000 כיתות לימוד, מחסור שבגללו אלפי תלמידים לומדים בקראוונים ובתת-תנאים. המחסור בכיתות, בגלל היעדר תקציב, מתווסף למחסור החמור בתחום הדיור שנובע מההקפאה. כך הולכת ומאבדת בירת ישראל את נשמתה ואת עתידה. נכון לסוף 2016, עמד פער ההגירה השלילי של ירושלים על כ-8,000 תושבים. רובם צעירים בגילאי 15-29. ובאמת, איך נצפה כי צעירים יקרים אלו יישארו בעיר ללא כיתות לילדיהם וללא אפשרות לרכוש או אפילו לשכור דירה?
כסגן ראש העיר, הנתונים לפניי. בשנים האחרונות ירד מספר התחלות הבנייה בכשליש, ובשטח ממשיכה מגמת הירידה. הביקוש לדירות בירושלים כבר הזניק את המחירים לכשני מיליון ש"ח לדירת שלושה חדרים ממוצעת, לעומת כמיליון וחצי בלבד ברוב המדינה. מחיר הדירות הקטנות זינק בשנים האחרונות ב-33% (לעומת 17% ברוב הארץ). כאשר צעירים לא מסוגלים לשלם, הקבלנים נאלצים לבנות לעשירים: 83% מהדירות הנבנות בירושלים הן דירות גדולות, ורק 10% לזוגות צעירים. תמונה דומה אפשר לראות גם בזינוק במחירי הדירות להשכרה.
בשבוע שעבר הכרזתי על מלחמה בהקפאה, כי ירושלים זקוקה לתנופת בנייה מסיבית ומיידית של דירות לזוגות צעירים. כאשר אין בנייה בשכונות החרדיות במזרח העיר נוצרת זליגה לכיוון שכונות מעורבות, ומכאן יש החוששים מפני "התחרדות" העיר. מה שחמור לא פחות, כאשר אין בנייה לזוגות צעירים נוצר מחסור בכוח אדם צעיר ואיכותי, בריחת מוחות אשר פוגעת גם בתעשיות עתירות ידע שהיה בכוחן להביא לשגשוג כלכלי. רק השבוע פגשתי את ראשי חברת מובילאיי שמשוועת ל3,500 עובדים בירושלים, וכרגע אין להם מענה.
בתגובה למכתבי, הודיעה לפתע לשכת רה"מ לוועדה המחוזית על המשך דיון בתכניות בנייה מסויימות. אבל הירושלמים למודי נסיון. אנחנו יודעים כמה קל למסמס את המעבר מדיון לביצוע. כרגע, לצערי, מדובר בהודעות מתוזמרות לצרכי קמפיין. כל עוד רה"מ הוא הפטרון הפוליטי של ראש העיר, אין אפשרות אמיתית ללחוץ עליו. יש לי הערכה עמוקה לראש הממשלה ולתמיכה הממשלתית הגדולה בעיר, אבל רק ראש עיר שאינו תלוי בו פוליטית יהיה מסוגל להפעיל עליו את הלחץ הנדרש - עד לבנייה בפועל. אני מתכוון להפסיק את הריטואל הקבוע שבו כל דיון בשלבי האישור לאורך הדרך מחייב אישור נוסף של לשכת רה"מ.
רבים שואלים אותי האם מצב הדיור לא ישתפר בזכות הנשיא האמריקני. הזכרתי להם שטראמפ בתפקידו כמעט שנתיים, ואין שינוי. יותר מזה - אולי הממשלה היא המונעת בנייה, כדי לשמור על אופציות פתוחות כלפי אירופה והשמאל. מכל מקום, נתניהו יכול להמשיך בהקפאה רק כי ברקת נמנע מלנהל נגדו קמפיין ציבורי בנושא. אלקין ינהג כמו ברקת, אם ייבחר, בגלל אותה תלות פוליטית. כך לא יתחולל השינוי.
לסיום אציין כי הקפאת הבניה גם נוטעת אצל הפלסטינים תקוות שווא, ובכך מגבירה את האיום הבטחוני על העיר ועל תושביה. לצערי, מבלי שהתכוון לכך, הצהרת אלקין על כוונתו להעביר מספר שכונות פלסטיניות מתוך השטח המוניציפלי לשליטת הרשות, טיפחה גם היא תקוות שווא אלו, במקום לכבותן.
בעיצומם של ימי הרחמים והסליחות נזכור כי כולנו חלמנו על בניינה של העיר, במשך שנות אלפיים. והאחריות לבנייה היא עלינו -
כי כולנו, ביחד, הנשמה של ירושלים.
כתיבה וחתימה טובה.