יום שישי גורלי: הסלמה או רגיעה?

למרות נפילת הטיל בבית משפחת תמנו בבאר שבע השבוע, הקבינט המדיני־ביטחוני החליט לתת סיכוי נוסף לרגיעה בעזה. אם השקט יישמר, תחדש ישראל את הכנסת הדלקים והסחורות לרצועה

חדשות כיפה גלעד כהן 19/10/18 09:18 י בחשון התשעט

יום שישי גורלי: הסלמה או רגיעה?
לחקור את הפשעים של חמאס, צילום: עבד רהים קטיב - פלאש 90

שבוע לא שקט עבר על תושבי דרום הארץ. ביום שלישי לפנות בוקר הרס טיל את בית משפחת תמנו בבאר שבע ורק בגלל ערנותה של האמא, לא היו נפגעים בנפש. למחרת, התכנס הקבינט המדיני-ביטחוני על מנת לקבל החלטה בעניין ההסלמה בדרום והחליט דווקא לתת סיכוי נוסף לרגיעה בעזה.

כבר למעלה מחצי שנה שתושבי רצועת עזה מפגינים בכל יום שישי על גדר המערכת של הרצועה, מדליקים צמיגים כדי ליצור מיסוך עשן וכדי להתקרב אל הגדר. ביום שישי האחרון הצליחו מספר מחבלים לחצות את הגדר ואף להגיע אל עמדה צבאית. בזכות ערנותה של אחת התצפיתניות המחבל חוסל. נדמה שהיום זה המבחן האמיתי של חמאס שטוען כי אינו מעוניין בהסלמה אלא ברגיעה. ההפגנות לאורך הגדר יסמנו את הכיוון שאליו תלך הגזרה כולה.

מצד אחד, הקבינט כאמור החליט לתת סיכוי נוסף לרגיעה בעזה למרות ששר הביטחון אביגדור ליברמן דרש לצאת מיד לפעולה כנגד החמאס. מהצד השני, כוחות צבאיים על פי דיווחים כבר עושים את דרכם דרומה לרצועת עזה.

כפי שמפרסם הבוקר הפרשן הצבאי של ישראל היום, יואב לימור החלטתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לתת סיכוי נוסף לרגיעה נשענה בין היתר על עמדתו של יועצו לביטחון לאומי, מאיר בן־שבת, לשעבר ראש המרחב הדרומי בשב"כ, שסבור כי הארגון אינו רוצה כעת במלחמה ויפעל לריסון האלימות. בן־שבת אף קיבל מסרים מכמה גורמים, מערביים וערביים, שטענו כי הירי לבאר שבע בוצע שלא על דעתה ולא בידיעתה של הנהגת החמאס, וכי בארגון מתנהל מצוד אחר האחראים לו.

ההערכות אמש בישראל הן שחמאס אכן יפעל לצמצום האלימות. אם אמנם כך יהיה, תאפשר ישראל ביום ראשון את פתיחתם המחודשת של המעברים לרצועה ואת הרחבתם של מרחבי הדיג, וכן תחדש את אספקת הדלקים שהעברתם הופסקה בעקבות האלימות ביום שישי שעבר. 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן