יום כיפור: למעלה מ-60% מתכוונים לצום באופן מלא

בסקר המכון הישראלי לדמוקרטיה השיבו 60.5% מהציבור היהודי כי הם מתכוונים לצום את יום הכיפורים במלואו. רק כרבע לא יצומו בכלל, והשאר יצומו חלקית או שאינם יודעים | הסקר המלא, כולל התפלגות לפי הצבעה בפנים

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 07/10/19 11:54 ח בתשרי התשפ

יום כיפור: למעלה מ-60% מתכוונים לצום באופן מלא
מתכוננים ליום כיפור. אילוסטרציה, צילום: shutterstock

לקראת יום הכיפורים תש"פ, סקר המכון הישראלי לדמוקרטיה, שנערך על ידי מכון PanelsLTD בהובלת מנחם לזר, ערך בדיקה האם בציבור היהודי בישראל מתכננים לצום או לאכול במהלך יום כיפור. מרבית הציבור היהודי (60.5%) מתכננים לקיים צום מלא, לעומת קצת יותר מרבע שאינם מתכננים לצום, והיתר מתכננם רק לשתות או שאינם יודעים/ לא החליטו ועוד.

בעוד כמעט כל הדתיים והחרדים מתכננים לצום הרי שרק כרגע מהחילוניים ציינו כי יצומו ביום כיפור (27%), מתאם דומה נמצא בחלוקה לפי מחנה פוליטי ימין-שמאל, שלושה רבעים מהימין מתכננים לצום לעומת רבע מהצום שמתכננים לצום.

לשימושכם: זמני כניסת יום הכיפורים 2019

כמו-כן, יותר גברים מנשים מתכננים לצום ויותר צעירים מאשר מבוגרים ציינו כי יצומו.

בתשובה לשאלה האם הם מתכוונים ללכת לבית כנסת ביום הכיפורים ענו מרבית הציבור היהודי בחיוב (54%) כאשר פחות מרבע מתכננים ללכת לכל התפילות (23%), שיעור נמוך מעט יותר ציינו כי ילכו לחלק מהתפילות (19%) ועוד 12% מתכננים להגיע רק לשמיעת תקיעת השופר בתום הצום. עוד כמעט 40% אינם מתכננים ללכת לבית הכנסת ביום הכיפורים.

יום כיפור

יום כיפורצילום: shutterstock

בעוד מרבית החרדים והדתיים (כמעט שלושה רבעים) מתכננים ללכת לכל התפילות ביום כיפור, מרבית החילונים (כשני שליש) לא ילכו לבית הכנסת. כשליש מאלה השייכים למחנה הימין מתכננים ללכת לכל התפילות בבית הכנסת לעומת פחות מ- 7% מהשמאל ו- 10% מהמרכז.

גם כאן נמצאו פערים מגדריים, בעוד מעל שליש ציינו כי ילכו לכל התפילות, רק 11% מהנשים ציינו כי ילכו לכל התפילות.

סקר יום כיפור נערך על- ידי המכון הישראלי לדמוקרטיה. בסקר, שנערך בין התאריכים 3-6/10, רואיינו 501 איש ואשה בשפה העברית, המהווים מדגם ארצי מייצג של כלל האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית לכלל המדגם 4.1%± ברמת ביטחון של 95%. עבודת השדה בוצעה על ידי מכון PanelsLTD בהובלת מנחם לזר.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן