יום השואה הבינלאומי: זיכרון השואה נשחק

סקר מיוחד לכבוד יום השואה הבינלאומי מעלה נתונים קשים. כ-70% מהנשאלים אינם נוהגים לציין את יום הזיכרון, ולמעלה מ-50 אחוז סבורים כי מדינת ישראל אינה עושה עולות לשימור זיכרון השואה

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/01/19 11:39 כא בשבט התשעט

יום השואה הבינלאומי: זיכרון השואה נשחק
משחקי שואה באירופה, צילום: ChameleonsEye / Shutterstock.com

בסקר מיוחד שערכה עמותת שם ונר, הפועלת להנצחת זיכרון השואה, לקראת יום השואה הבינלאומי המצויין היום (א'), עולים נתונים מדאיגים לגבי זיכרון השואה בקרב אזרחי ישראל. רק 5% מצאצאי הנספים בוחרים להשתתף בטקסי השואה, לעומת זאת קרוב ל-60% סבורים כי השואה תיזכר גם בעוד 50 שנה. 

בסקר נשאלו הנסקרים האם הם נוהגים לציין את זכר קרוביהם שנספו בשואה, 68% מהנשאלים ענו כי אינם נוהגים לציין זאת, 9% בוחרים להמשיך ולהנציח את זכר קרוביהם באמצעות הדלקת נרות, 9% עורכים שיחות משפחתיות ורק 5% בוחרים להשתתף בטקסי זיכרון.

במסגרת הסקר נשאלו הנסקרים האם לדעתם השואה תיזכר בעוד 50 שנה, 33.1% השיבו כי לדעתם מעט מאוד אנשים יזכרו, 7.8% טענו כי רק צאצאים של ניצולים יזכרו את השואה ו1.4% טוענים כי בעוד 50 שנה השואה כלל לא תיזכר. זאת לעומת 57% שטוענים כי גם בעוד 50 שנה יזכרו את השואה וינציחו אותה.

הנשאלים נתבקשו להשיב לשאלה האם לדעתם נעשות בישראל מספיק פעולות לשימור זיכרון השואה, למעלה מ-50% סבורים כי לא עושים מספיק לזיכרון חשוב זה, 35% טענו ההפך והשבו כי לדעתם מדינת ישראל עושה מספיק על מנת לשמר את הזיכרון.

משנה לשנה זיכרון השואה הולך ומתרחק מאתנו, ויחד עם הזמן שעובר, גם ניצולי השואה הולכים ומתמעטים וישנן פחות עדויות, סיפורים וחיבור אישי ואנושי ומנגד, אמירות על הכחשת השואה נשמעות יותר ויותר. מן הסקר אכן עולה, כי ככל שעוברות השנים, הדורות מתרחקים יותר ויותר מזיכרון השואה – 10% מבני הדור השלישי כלל לא מציינים את יום השואה.