יום הכיפורים של הסוקרים? הסקרים היו אמינים מאוד כשפורסמו

האנליסט נחמיה גרשוני-איילהו מ"פרויקט 61" מסביר בראיון לכיפה על הפער בין הסקרים לתוצאות הסופיות ומדוע המדגמים שגו בחיזוי התוצאה

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 18/03/15 15:28 כז באדר התשעה

יום הכיפורים של הסוקרים? הסקרים היו אמינים מאוד כשפורסמו
ניר בן יוסף, צילום: ניר בן יוסף

"אומרים שזה יום הכיפורים של הסוקרים, אך למרות הפערים הגדולים בתוצאה הסופית בין הסקרים לבין תוצאות האמת הסקרים היו מאד אמינים נכון לעת פרסומם", אומר האנליסט נחמיה גרשוני-איילהו מפרויקט הסקרים "פרויקט 61", שעסק במהלך מערכת הבחירות בבדיקת הסקרים ובניית ממוצעים שמטרתם ניבוי יותר מדויק של התוצאות. הוא מסביר שעצם פרסום הסקר יש לו תוצאה ויכולת לשנות את פני התמונה.

"נניח שעכשיו לאחר פרסום תוצאות האמת יעשו שוב בחירות, ככל הנראה שהתוצאות יהיו שונות, כיוון שאנשים ישנו בעקבות התוצאות את הצבעתם", אומר גרשוני-איילהו. לדבריו, פרסום סקר מדויק ככל שיהיה משנה את שאר התמונה. "בהתבוננות על כלל התמונה, נראה שהסקרים דייקו מאד ברוב מוחלט של המפלגות", קובע גרשוני-איילהו.

הוא מציין, כי הפספוס היה רק בחלוקה הפנימית של גוש הימין, אך צדקו ברוב מוחלט של התוצאות. "כל מצביעי הימין יודעים ששקלו בימים האחרונים להצביע למפלגות שונות בתוך הימין, אך קמפיין הגיוועלד של נתניהו שינה את החלטתם של רבים ולכן תוצאות האמת שונות מהסקרים", הוא מסביר.

גרשוני-איילהו אומר, כי ככל שהסקרים היו מדויקים, נתניהו זיהה שהוא בצרות והגיב בהתאם. "התקשורת הסתכלה עליו ואמרה שהוא לחוץ והיסטרי ואכן הוא היה כך. ניתן היה לשמוע בקולו שהוא לחוץ ואינו חש בטוב ומתקשה לדבר. הוא הסכים להתראיין בכל עץ רענן, זאת למרות שהוא נמנע מכך שש שנים", גרשוני-איילהו סבור שהייתה השפעה רבה לעובדה שנתניהו הגיע למצב שהוא מוכן לשבור את הכלל שלו ולהתראיין ולעשות את זה בצורה רחבה וזה אכן פעל את פעולתו ושינה את פני הדברים.

גרשוני-איילהו טוען שהשאלה האמתית היא איך המדגמים טעו, "אינני יודע בדיוק לפי איזה פרמטרים הם נעשו", הוא אומר וטוען, כי יש אינדיקציות שהנאום של ביבי בשעה שש וחצי בערב, שקרא לאנשים לצאת ולהצביע, עשה את פעולתו ויותר ויותר אנשים החליטו להצביע מחל. "השאלה היא האם בקלפיות של המדגמים השונים הסתכלו על שינוי המגמה וניתחו אותו נכון" אומר גרשוני-איילהו ומוסיף כי הוא אינו מקבל את האמירות שאנשים משקרים בקלפי של המדגם כיוון שמצליבים תוצאות רבות.

אפשרות נוספת שגרשוני-איילהו מעלה בנוגע לטעויותיהם של המדגמים מתייחסת למצב שבו הסוקרים ראו תוצאות שאינן מסתדרות והשאלה היא האם הם עצרו לבחון את הנתונים או שהלחץ של התקשורת להציג נתונים ודאיים במהירות עשה את שלו והכשיל אותם.

"צריך לומר שלמרות הטעויות, המדגמים זיהו בצורה לא רעה בכלל את המגמות של שאר המפלגות, כולל המחיקה של אלי ישי", מסכם גרשוני-איילהו ומוסיף כי הוא סבור שהתקשורת שלוחצת לתת תשובות שלא אמורות להיות חד משמעיות קצת חוטאת לעצמה ולציבור. "גם בסקרים, אם תיתן לסוקר אפשרות לתת טווח מנדטים הוא יעדיף כך ולא לתת מספר מדויק שהוא פחות נכון", מסיים גרשוני-איילהוץ