יוזמה בקונגרס: לקדם הכרה ברמת הגולן

במסגרת התכנית פועלים סנאטורים לקדם פרויקטים ישראליים-אמריקניים באזור, להרחיב את הסכמי הסחר ולסמן מוצרים מהרמה כ"תוצרת ישראל". הקונגרס צפוי לקבוע: סוריה לא תחזור לגולן

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/06/18 08:52 כ בסיון התשעח

יוזמה בקונגרס: לקדם הכרה ברמת הגולן
הגולן, צילום: הדס פרטוש - פלאש 90

תכנית אמריקנית חדשה מקדמת הכרה נוספת בריבונות ישראלית, הפעם ברמת הגולן. במרכז התכנית, שהוצגה בשבוע שעבר לפקידים ישראלים ואמריקנים בוושינגטון, ישנה כוונה להחיל את הסכמי הסחר בין ישראל לארה"ב על הגולן. לצד זאת עומד על הפרק ניסוח מכתב "הכרה בשינויים שחלו בשטח", בדומה לזה שהעניק הנשיא בוש לאריאל שרון בנוגע ליהודה ושומרון.

על פי הדיווח ב"ישראל היום", התוכנית היא חלק ממאמץ נרחב של חברים בקונגרס האמריקני שמוביל הסנאטור טד קרוז, במטרה לעגן את האחיזה הישראלית בגולן באמצעות תמיכה אמריקנית. גם חבר בית הנבחרים, רון דה סנטיס, קידם יוזמה דומה.

לתכנית שישה סעיפים שכוללים הזרמת תקציבים לפרויקטים ישראליים-אמריקניים משותפים בגולן; הרחבת ההסכמים בין ארה"ב לישראל, כדוגמת הסכם הסחר החופשי, כך שיחולו גם על רמת הגולן וסימון תוצרת הגולן כ"Made in Israel"; מסמך מטעם הקונגרס הקובע שסוריה לא תחזור לרמת הגולן; שיגור משלחות רשמיות מטעם הקונגרס לרמת הגולן; וניסוח מסמכים מטעם הקונגרס המכירים בריבונות הישראלית בגולן.

הנוסח המדויק של מכתב ההכרה מטעם הקונגרס טרם נקבע בשלב זה, אולם על פי אחת ההצעות ייאמר בו כי "לאור השינויים שחלו בשטח, ובכלל זה ההסתננות האיראנית לסוריה וללבנון, יהיה זה בלתי מציאותי לצפות שישראל תיסוג מרמת הגולן". לפי הדיווח, בירושלים לא מגיבים בשלב זה לתכנית שהוצגה.