יהודים השחיתו את בית הכנסת בירושלים?

גורמים בעירייה מעריכים כי מי שעומד מאחורי חילול בית הכנסת בשכונת קרית יובל אינו ערבי. לדבריהם, "אם יהודים עשו את זה, וזה אפשרי, קשה להאמין לאן התדרדרנו בשנאת אחים". משטרת ישראל: "כלל כיווני החקירה נבדקים"

חדשות כיפה גלעד כהן, חדשות כיפה 29/01/19 12:16 כג בשבט התשעט

יהודים השחיתו את בית הכנסת בירושלים?
השחתת בית הכנסת בקרית היובל, צילום: משטרת ישראל

הבוקר (ג') כשמתפללי "שיח ישראל" בשכונת קרית היובל בירושלים הגיעו למקלט בו נמצא בית הכנסת שלהם, הם הזדעזעו. בית הכנסת נפרץ והושחת באלימות כשספרי תורה נזרקו על הרצפה, הפרוכת נגזרה, וחומצה נשפכה בבית הכנסת, שנקרא על שם ההרוגים בפיגוע בטולוז שבצרפת. גורמים בעיריית ירושלים אומרים ל'כיפה' כי קיים חשד שדווקא מדובר ביהודי שביצע את ההשחתה. ביום חמישי הקרוב עיריית ירושלים תקיים בשכונה אירוע פיוס בין חילונים לדתיים.

בעקבות האירוע, גורם בעיריית ירושלים אמר ל'כיפה' כי הוא מעריך שמי שביצע את הפריצה וההשחתה אינו ערבי. "נכנסתי לבית כנסת, ראיתי כסף על השולחן, אף אחד לא נגע בכסף, אלא נכנסו רק כדי להשחית את בית הכנסת. מה שראינו היום זה דבר שלא היה מעולם. בית הכנסת בתוך מקלט, אי אפשר לראות אותו בכלל מהרחוב וזה לא שיש פה מלחמה על שטח מסוים. זה נטו כדי לפגוע. מי שעשה את זה בא עם ציוד מכאני, הוא ידע לאן הוא הגיע, הוא הכיר את המקום".

כלל כיווני החקירה נבדקים | בית הכנסת שהושחת

כלל כיווני החקירה נבדקים | בית הכנסת שהושחתצילום: דוברות המשטרה

גורם בכיר נוסף בעיריית ירושלים התייחס למקרה: "אני מאוד מתקשה להאמין שיהודים מסוגלים לעשות פשע שנאה כזה. לזרוק ספרי תורה על הרצפה. גם אם יהודים עשו את זה, וזה אפשרי, אני לא מאמין לאן התדרדרנו בשנאת אחים שקיימת בינינו. אם זה היה קורה במסגד אז הארץ הייתה רועשת וגועשת".

המאבק על צביון השכונה - קווים לדמותו

בשנים האחרונות ישנן טענות כי בשכונת קרית היובל יש יותר ויותר בתי כנסת, יותר ויותר דתיים ובעצם, הטענה המרכזית היא שגם קרית היובל, כמו שכונת רמות, עוברת שינוי דמוגרפי לטובת תושבים שומרי תורה ומצוות. הסיפור המרכזי שזכור משכונת קרית היובל הוא סיפורו של פאב "המפלצת". מדובר במועדון שכונתי שפועל בשבת, ומאז פתיחתו ב-2015, הוא עומד למעשה בלב מלחמות השבת בשכונה.

לפני כשנה הגישה העירייה כתב תביעה לבית המשפט לעניינים מקומיים נגד הפאב, בגין הקמת אוהל ללא אישור, מכירת מזון ומשקאות ללא אישור והפעלת ציוד הגברה. חודש לאחר מכן, בעקבות צו בית משפט, המקום נסגר. פעילים מטעם המועדון עתרו וביקשו רישיון זמני לפתיחתו המחודשת וכן קידום רישיון קבוע, ואכן, לפני מספר חודשים, הם קיבלו את מבוקשם.

למרות המאבק הסמלי, גורם בכיר בעיריית ירושלים טוען כי "זו אגדה אורבנית שהשכונה מתחרדת. לחילונים טוב בשכונה הזאת. אין שם כפייה דתית. זה הכל לצרכים פוליטיים. השכונה מתנהלת בדו קיום. אין מלחמות של בתי כנסת בין דתיים לחילונים".

הגורם התייחס לטענה שלפיה התהליך שעוברת השכונה קשור למינויו של משה ליאון לראשות העיר: "זה לא נכון שהשכונה התחרדה בתוך חודש. אין לזה שום קשר לבחירתו של ליאון. המגמה של כניסת חרדים לקריית היובל עוד החלה בתקופתו של ניר ברקת, למרות שבשכונת קרית היובל יש מאבקים כאלה ואחרים".

אך כאמור, למרות הטענות כי הרוחות בשכונה רגועות, בעירייה מתכננים אירוע פיוס בין דתיים לחילונים בקריית יובל, שצפוי להתקיים ביום חמישי הקרוב. "יש רעיון לעשות אירוע גדול של איחוד", נמסר.

מהמשטרה נמסר כי לאור האירוע החמור והחריג, הוחלט ע"י פיקוד מחוז ירושלים להקים צוות חקירה מיוחד (צח"מ) במטרה להגיע לחשודים וחקר האמת. בשלב זה כלל כיווני החקירה נבדקים.