יאיר לפיד על יצחק שמיר: "כשהרב כהנא היה נואם, שמיר היה יוצא מהמליאה"

בטקס האזכרה ליצחק שמיר, אמר לפיד על ראש הממשלה המנוח: "הוא ידע שעל עם ישראל נגזר לחיות על חרבו, אבל שההיסטוריה היהודית מחייבת אותנו גם להוקיע את הגזענות" |  "על המחויבות שלו לאחדות, על האופן בו חשב תמיד על האינטרס הלאומי ולא על האישי. בכך אני גאה להיות תלמידו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/07/22 20:04 יא בתמוז התשפב

יאיר לפיד על יצחק שמיר: "כשהרב כהנא היה נואם, שמיר היה יוצא מהמליאה"
יאיר לפיד בטקס האזכרה, צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ

10 לפטירתו של יצחק שמיר: היום (א') התקיים טקס האזכרה לזכרו של ראש הממשלה השביעי של מדינת ישראל, יצחק שמיר. בנאום שנשא ראש הממשלה, יאיר לפיד, שיתף את הקהל שיצחק שמיר מהווה בשבילו מודל לאחדות.

בנאומו, שיתף לפיד כי בעת הקמת הממשלה חשב על ראש הממשלה המנוח. "חשבתי על שמיר לא מעט כשהקמתי את ממשלת הרוטציה השנייה של ישראל", אמר לפיד, "על המחויבות שלו לאחדות, על האופן בו חשב תמיד על האינטרס הלאומי ולא על האישי. בכך אני גאה להיות תלמידו".

"שמיר הבין כי אחדות אין פירושה לקבל כל עמדה, או לברוח ממאבק מוסרי"

ראש הממשלה ציין שאמנם שמיר היה בעל עמדות ימניות ברורות, אך הוא סלד מגזענות. "יחד עם זאת, שמיר הבין כי אחדות אין פירושה לקבל כל עמדה, או לברוח ממאבק מוסרי, שמיר היה איש ימין אידיאולוגי מהזן הקשיח ביותר", ציין לפיד, "אך כשהרב כהנא הגזען היה נואם בכנסת, ראש הממשלה שמיר היה קם ויוצא מהמליאה. הוא ידע שעל עם ישראל נגזר לחיות על חרבו, אבל שההיסטוריה היהודית מחייבת אותנו גם להוקיע את הגזענות, לדחות את הפשיזם, להיות אנשים מוסריים".

"מדינת ישראל עודנה עומדת מול אתגרים אדירים מבית ומחוץ, ועלינו למצוא דרך להתמודד איתם יחד"

לפיד סיים את דבריו בכך שאנחנו צריכים להמשיך את משימתו של יצחק שמיר. "שלושים שנה לאחר שעזב את הפוליטיקה ועשור לאחר מותו, משימת חייו של יצחק לא תמה", אמר לפיד, "מדינת ישראל עודנה עומדת מול אתגרים אדירים מבית ומחוץ, ועלינו למצוא דרך להתמודד איתם יחד. בדבר אחד אני בטוח. שמיר לא היה מתייאש. הוא היה קם בבוקר והולך לעבוד לטובת הציבור. עובד למען תומכיו וגם למען מתנגדיו. עול הדורות, יצחק, מונח עתה על כתפינו. נמשיך בדרכך זו".