יאושרו חתונות אורתודוקסיות שלא במסגרת הרבנות הראשית?

בתשובת היועץ המשפטי של הכנסת לבג"צ, בדיון בעתירה שהוגשה על ידי בני זוג שנישאו בנישואין על פי ההלכה מחוץ למסגרת הרבנות הראשית, נאמר כי בניגוד לעמדת בתי הדין הרבניים, אין כל מניעה חוקית לעריכת נישואים פרטיים.

חדשות כיפה יהונתן קליין 02/12/18 09:06 כד בכסלו התשעט

יאושרו חתונות אורתודוקסיות שלא במסגרת הרבנות הראשית?
בגצ יאפשר קיום חתונות מחוץ למסגרת הרבנות?, צילום: shutterstock

בניגוד לעמדת בתי הדין הרבניים, היועץ המשפטי של הכנסת קבע בתגובתו לעתירת נישואים פרטיים, כי אין כל מניעה חוקית לעריכת נישואים פרטיים כהלכה, אלא שהאיסור חל על נישואים פרטיים בסתר.

מתגובת יועמ"ש הכנסת עולה כי הסעיף בחוק פקודת הנישואים והגירושין, האומר כי: "כל שאינו דואג לרישום הנישואין או הגירושין שלו, או לרישום הנישואין או הגירושין שהוא סידר לאחר, דינו – מאסר שנתיים", אשר תוקן בשנת 2013 , אינו מטיל איסור פלילי על עצם עריכת נישואים פרטיים בישראל, אלא רק קובע איסור פלילי על "אי דיווח" בגין עריכת נישואים פרטיים, גם אם הללו נערכו ע"פ הדין הדתי.

בהמשך לכך קובע היועמ"ש שעל אף סירובו של בית הדין הרבני לרשום את העותרים כנשואים, לא חלה על העותרים הסנקציה פלילית בגין עצם נישואיהם הפרטיים, שכן העותרים "דאגו לרישום נישואיהם" .

חתונה

חתונות שלא במסגרת הרבנות יאושרו? אילוסטרציהצילום: shutterstock

עמדת הכנסת ניתנה במסגרת תשובתה לעתירה שהגישו ארגון "מבוי סתום" ובני הזוג אורן באמצעות עו"ד בתיה כהנא דרור מטעם ארגון 'מבוי סתום'.

הזוג אורן שערכו טקס נישואים פרטי כהלכה הכולל הסכמי קדם נישואים ותנאי בקידושין, בקשו לרשום את נישואיהם ברבנות ובמרשם האוכלוסין כנשואים, ועתרו לבית המשפט העליון בבקשה להורות על בטלות פסקי הדין של בית הדין הרבני האזורי והגדול, אשר סירבו לרשמם כנשואים ואף קבעו כי כתוצאה מנישואים פרטיים אלו עותרת 2 הינה בגדר "ספק מקודשת" וכי לשם הכרה בנישואיהם על העותרים להינשא מחדש באמצעות רב שהוסמך לכך, מטעם הרבנות. עוד טענו העותרים כי כתוצאה מהסירוב לרשמם כנישואים, הם חשופים לכך שייפתח נגדם הליך פלילי לפי הוראות סעיף 7 לפקודה, הקובע מאסר שנתיים. ( בג"ץ 2102/18   פלוני ואח' נ' בית הדין הרבני הגדול ואח').  

בכך למעשה קיבלה הכנסת את עמדת העותרים בעתירה לפיה ניתן לערוך נישואים פרטיים אף בהתאם לדין הדתי, ואין בנישואים הללו מחוץ לרבנות משום עבירה על החוק.  

עו"ד בתיה כהנא דרור, המייצגת את העותרים ואת ארגון 'מבוי סתום' אשר הצטרף כעותר, הגיבה לעמדת הכנסת בסיפוק רב: " אני רואה בתגובה זו פריצת דרך משמעותית מאוד בהכרה בנישואים מחוץ לרבנות. כמובן שאנו נבקש מבית המשפט לתת פסק דין הקובע כי נישואים פרטיים בישראל אינם עבירה על החוק, גם אם הנישואים הם כדת משה וישראל.
אני מאמינה שהשלב הבא והמתבקש כדי למנוע פסולי חיתון, יהיה הטלת חובת רישום הנישואים הללו על הרשויות. בכך תושלם  מהפכת הנישואים בישראל. מדובר בצעד דרמטי ביותר אשר ימנע את הפגיעה המתמשכת באזרחים רבים, ויחזק את ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ". 

העותר, נועם אורן: ''אנו שמחים שבג"ץ החליטו לדון במקרה שלנו. לא ייתכן שאני ואשתי, אשר נישאנו כדת משה וישראל לא נוכר כנשואים במדינת היהודים. בנוסף, קביעתו של היועמ"ש כי המדינה מתירה נישואין פרטיים, בתנאי שהזוג ידאג לרישומם, היא הצהרה משמעותית ואנו מקווים כי הגופים הרלוונטיים יקבלו את דעתו.''

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן