טקס הצהרת אמונים של חברי מועצת הרבנות הראשית

עשרת חברי מועצת הרבנות הרשמית הטריים הצהירו אמונים בבית הנשיא בנוכחות נשיא המדינה ראובן ריבלין, שר הדתות אריה דרעי והרבנים והראשיים. ריבלין לרבנים: "היזהרו בחילול השם". הרב לאו: "לגנות את גילויי השנאה של יש עתיד כלפי חרדים"

חדשות כיפה מירב כהן 24/10/18 12:41 טו בחשון התשעט

טקס הצהרת אמונים של חברי מועצת הרבנות הראשית
צילום: אורי בוזגלו

בשעה זו מתקיים בבית הנשיא טקס הצהרת אמונים של חברי מועצת הרבנות הראשית לישראל, בהשתתפות הרבנים הראשים לישראל הראש"ל הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו, ושר הפנים ומ"מ שר הדתות השר אריה דרעי. 

הרב הראשי לישראל דוד לאו פנה לנשיא המדינה וביקש לקרוא ליו״ר יש עתיד לגנות את גילויי השנאה והאיבה שהוציאו בשבועות האחרונים מועמדי הסיעה ברשויות המקומיות בתל אביב חולון ועוד  "אני מבקש לנצל את הבמה המכובדת כאן בבית שמסמל אחדות ומבקש ממך כבוד הנשיא להיות שותף איתי לקריאה של גינוי" 

הרב תקף את לפיד: "האם בעיני ראש הסיעה זה העתיד שהוא רואה לעם ישראל? הרי כאשר אחד מראשי הערים בסיעתו רק נחשד במשהו מיד הורחק מהמפלגה וכאן אנחנו לא שומעים כל התייחסות לביטויי ההסתה החמורים. אותם חברי כנסת אשר פונים בכל עת לרבני ישראל ואומרים להם תהיו מקבלים, תהיו מכילים. האם הם מוכנים להכיל את גילויי השנאה וההסתה הזו?

וסיים את דבריו בכאב: " סבי כשנתקל בגילויי שנאה על היותו אדם חרדי אני מאד רוצה לקוות שלא זה העתיד של מדינת ישראל. אני מתפלל ומאחל שתהיה לכולנו סייעתא דשמיא לכוון לאמיתה של תורה, לומר את המילים הנכונות ולקבל את ההחלטות הנכונות, אשר יקרבו בינינו לבין עצמינו ולבין אבינו שבשמים".

צילום: שלומי כהן

 

הרב לאו בנאמו

הרב לאו בנאמוצילום: שלומי כהן

הנשיא רבלין,שנכח באירוע אמר: "אחד מתפקידי המועצה הוא 'פעולות לקירוב הציבור לערכי תורה ומצוות'. קירוב הציבור לערכי תורה ומצוות זהו תפקידו של כל רב בישראל מאז ומעולם. זו האחריות המוטלת על כל מנהיג רוחני באשר הוא. זו הציפייה של הציבור אותה הרב אמור למלא. ניתן להניח שהפעולות הללו משתנות לפי המקום, לפי הזמן ולפי הציבור. לא הרי תפקידו של רב בעיר שבה מרבית האנשים שומרי תורה ומצוות, כתפקידו של רב בעיר מעורבת"

ריבלין הזהיר: ״אל מול האפשרות הזו לקדש שם שמיים, ניצב גם סיכון עצום לגרום חילול השם,״ אמר הנשיא. ״משום שכל התנהגות בלתי נאותה, או אף התנהגות הנתפסת כבלתי נאותה, לפי ערכיו של הציבור, עלולה לגרום חילול השם"

בהקשר זה התייחס הנשיא לאפליה של בני העדה האתיופית ביקבי ברקן ואמר: "אני מבקש להזכיר את החובה שלנו כולנו לפעול יחד כדי למנוע פעולות של פגיעה, הפליה והדרה של קהילת יוצאי אתיופיה בישראל כפי שארע לאחרונה ביקבי ברקן. החלטתו ההיסטורית של הרב עובדיה יוסף זצ"ל, אחדה בינינו לבין אחינו יוצאי אתיופיה, ועלינו להמשיך בדרכו המאחדת בין שבטי ישראל, והמרבה שלום ביניהם, וכפי שאמר בנו הראשון לציון: "יוצאי אתיופיה הם אחינו ואחיותינו, והם יהודים לכל דבר ועניין".

נשיא מועצת הרבנות הראשית הראשון לציון הגר"י יוסף דיבר על תפקידיה של הרבנות הראשית ועל השפעתה על ארץ ישראל ועל יהדות התפוצות: "תפקידה של מועצת הרבנות הראשית לישראל הוא לקדש שם שמים בארץ ובעולם, מעבר לתפקידה של מועצת הרבנות לדון בנושאי ההלכה ולתת חוות דעת הלכתית בנושאים העולים בפניה, ההחלטות המתקבלות במועצת הרבנות הראשית לישראל משפיעות לא רק בארץ אלא משפיעות רבות בחו"ל, בביקורים שלי בחיזוק קהילות יהודיות בתפוצות אני רואה את הצימאון האדיר של יהדות בחו"ל להחלטותיה של מועצת הרבנות. בהיסטוריה של מועצת הרבנות הראשית ישבו גאוני עולם וגם היום ברוך השם חברים בה רבנים חשובים וגאונים תפקיד של חברי מועצת הרבנות הוא עם אחריות רבה במטרה לקדש שם ה'.

במהלך הטקס דיבר הרב יוסף בעניין זכות הקיום של העם היהודי בארץ ישראל:
"הזכות שלנו להיות בארץ ישראל זה בזכות התורה שלנו, בזכות התנ"ך, ארץ ישראל שייכת לנו על פי הבטחה מהקב"ה, לפני מספר שנים לפני הבחירות לרבנות הראשית  נפגשתי עם אחד מראשי הערים בארץ הוא אמר לי אני מוכן לבחור ברב בתנאי שנאשר תחבורה ציבורית בשבת, אמרתי לו מה אנחנו עושים כאן בארץ ישראל וכי אנחנו ליסטים שלקחנו בתים מהערבים וכבשנו אותם?  אנחנו כאן בזכות ההבטחה של הקב"ה לתת לנו את ארץ ישראל, אי אפשר לעשות בארץ ישראל תחבורה ציבורית בשבת, זה מסיר מאתנו את הזכות להיות כאן.  אי אפשר לקחת דף אחד מהתורה שהארץ שייכת לנו ולזרוק את כל השאר."

בסיום דבריו בירך הרב הראשי לישראל ונשיא מועצת הרבנות הראשית הראשון לציון הגר"י יוסף את חברי מועצת הרבנות הראשית:  "אני מברך את חברי המועצה שנזכה לעבוד בשיתוף פעולה ויתקדש שם ה' ברבים על ידינו."

השר דרעי עמד בדבריו על המאבק הגדול המתחולל מצד גורמים פוליטיים ואחרים המנסים כל העת לכרסם במעמדה ובסמכותה של הרבנות הראשית, כפוסקת בענייני דת ומדינה. ״מאבק מתחולל בכל מיני תחומים כמו הגיור, הכשרות, רבני הערים ועוד. הם לא משלימים עם כך שהרבנות הראשית היא הגוף הרשמי המוסמך לחוות דעה בנושאים הללו והם אלו שמהווים את הקונצנזוס בעם בנושאים הללו. תפקידכם הוא לעמוד על המשמר, לחוות את דעתכם וזה ייתן לנו כוח להילחם בכנסת ובממשלה על הדברים החשובים״.

ארגון 'עתים' בירך את חברי מועצה הנכנסים: "מעתה הם נושאים על כתפיהם משא כבד, כשלפתחם מונחות שאלות הרות גורל בדבר היחסים עם יהודי התפוצות, האפליה המתרחשת כנגד עולים יוצאי אתיופיה ובריה"מ - לפעמים בחסות הממסד הדתי עצמו, והמצב החמור של אי-אמון הציבור ברבנות. אנו תקווה שבהיכנסם לתפקיד החדש יראו כל זאת לנגד עיניהם, ויפעלו ביראת שמים לתיקון הבעיות ולשיפור שירותי הדת בישראל".

תנועת נאמני תורה ועבודה מברכת את חברי מועצת הרבנות הנכנסים: "תפקידם של חברי מועצת הרבנות הוא לדאוג לקשר בין העם היהודי לבין היהדות. אנו תקווה כי חברי המועצה יהיו קשובים ויתמודדו בהצלחה עם צרכי השעה, תוך חיזוק אמון הציבור ברבנות. למרות חוסר הגיוון בקרב חברי המועצה, וללא ייצוג מספק של הציונות הדתית, הרבנות אינה צריכה לקפוא על שמריה ולדאוג לכלל הציבור היהודי ולשיפור שירותי הדת בישראל".

צילום: אורי בוזגלו